Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/1956/17285 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/17285 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/17285 2023-05-15T14:55:55+02:00 Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området Arctic Shipping. The importance of the Polar Code for regulating shipping in the Arctic - with particular focus on environmental challenges in the area Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe 2018-01-11T23:00:20Z application/pdf https://hdl.handle.net/1956/17285 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/17285 Copyright the Author. All rights reserved utslipp Arktis Polar Code pollution Havrettskonvensjonen miljø Polarkoden UNCLOS MARPOL havrett folkerett navigation navigasjon shipping SOLAS safety sikkerhet skipsfart Arctic forurensning 737102 Master thesis 2018 ftunivbergen 2023-03-14T17:39:22Z Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På den ene siden vil nedsmeltingen kunne skape flere kommersielle muligheter, da områder som ikke tidligere var farbare vil kunne åpnes opp for skipsfart. Samtidig kan de klimatiske endringene føre til at navigasjonsforholdene blir enda mer utfordrende, hvilket er en stor trussel for miljøet da ulykker forbundet med skipsfart i seg selv kan føre til miljøkatastrofer. Dessuten vil økt skipsfart legge et større press på området, og være en trussel mot det sårbare arktiske miljøet. I januar 2017 trådte Polarkoden i kraft, hvilket markerer avslutningen på et 25 år langt arbeid med å iverksette bindende reguleringer av skipsfart i polare farvann. Polarkoden inneholder bestemmelser som regulerer sikkerhet ved operasjoner i polare farvann, samt bestemmelser om forurensning fra skip. Oppgaven gjennomgår Polarkodens oppbygning og generelle tendenser, og identifiserer særskilte tolkningsspørsmål som regelverket aktualiserer. Det drøftes hvorvidt Polarkoden kvalifiserer som generelt aksepterte internasjonale regler og standarder etter Havrettskonvensjonen, der et positivt svar vil gi Polarkoden virkning etter flere av bestemmelsene i denne. Oppgaven behandler også spørsmålet om Polarkodens inntreden får betydning for tolkningen av Havrettskonvensjonen artikkel 234, som ble utviklet særlig med sikte på arktiske farvann. Masteroppgave JUS399 Master Thesis Arctic Arktis Arktis* University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Arctic Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
utslipp Arktis Polar Code pollution Havrettskonvensjonen miljø Polarkoden UNCLOS MARPOL havrett folkerett navigation navigasjon shipping SOLAS safety sikkerhet skipsfart Arctic forurensning 737102 |
spellingShingle |
utslipp Arktis Polar Code pollution Havrettskonvensjonen miljø Polarkoden UNCLOS MARPOL havrett folkerett navigation navigasjon shipping SOLAS safety sikkerhet skipsfart Arctic forurensning 737102 Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
topic_facet |
utslipp Arktis Polar Code pollution Havrettskonvensjonen miljø Polarkoden UNCLOS MARPOL havrett folkerett navigation navigasjon shipping SOLAS safety sikkerhet skipsfart Arctic forurensning 737102 |
description |
Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På den ene siden vil nedsmeltingen kunne skape flere kommersielle muligheter, da områder som ikke tidligere var farbare vil kunne åpnes opp for skipsfart. Samtidig kan de klimatiske endringene føre til at navigasjonsforholdene blir enda mer utfordrende, hvilket er en stor trussel for miljøet da ulykker forbundet med skipsfart i seg selv kan føre til miljøkatastrofer. Dessuten vil økt skipsfart legge et større press på området, og være en trussel mot det sårbare arktiske miljøet. I januar 2017 trådte Polarkoden i kraft, hvilket markerer avslutningen på et 25 år langt arbeid med å iverksette bindende reguleringer av skipsfart i polare farvann. Polarkoden inneholder bestemmelser som regulerer sikkerhet ved operasjoner i polare farvann, samt bestemmelser om forurensning fra skip. Oppgaven gjennomgår Polarkodens oppbygning og generelle tendenser, og identifiserer særskilte tolkningsspørsmål som regelverket aktualiserer. Det drøftes hvorvidt Polarkoden kvalifiserer som generelt aksepterte internasjonale regler og standarder etter Havrettskonvensjonen, der et positivt svar vil gi Polarkoden virkning etter flere av bestemmelsene i denne. Oppgaven behandler også spørsmålet om Polarkodens inntreden får betydning for tolkningen av Havrettskonvensjonen artikkel 234, som ble utviklet særlig med sikte på arktiske farvann. Masteroppgave JUS399 |
format |
Master Thesis |
author |
Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe |
author_facet |
Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe |
author_sort |
Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe |
title |
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
title_short |
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
title_full |
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
title_fullStr |
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
title_full_unstemmed |
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
title_sort |
regulering av skipsfart i arktis. en analyse av polarkoden og dens forhold til havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/1956/17285 |
long_lat |
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
geographic |
Arctic Føre |
geographic_facet |
Arctic Føre |
genre |
Arctic Arktis Arktis* |
genre_facet |
Arctic Arktis Arktis* |
op_relation |
https://hdl.handle.net/1956/17285 |
op_rights |
Copyright the Author. All rights reserved |
_version_ |
1766327933849305088 |