Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området

Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: The University of Bergen 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/1956/17285
id ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/17285
record_format openpolar
spelling ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/17285 2023-05-15T14:55:55+02:00 Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området Arctic Shipping. The importance of the Polar Code for regulating shipping in the Arctic - with particular focus on environmental challenges in the area Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe 2018-01-11T23:00:20Z application/pdf https://hdl.handle.net/1956/17285 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/17285 Copyright the Author. All rights reserved utslipp Arktis Polar Code pollution Havrettskonvensjonen miljø Polarkoden UNCLOS MARPOL havrett folkerett navigation navigasjon shipping SOLAS safety sikkerhet skipsfart Arctic forurensning 737102 Master thesis 2018 ftunivbergen 2023-03-14T17:39:22Z Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På den ene siden vil nedsmeltingen kunne skape flere kommersielle muligheter, da områder som ikke tidligere var farbare vil kunne åpnes opp for skipsfart. Samtidig kan de klimatiske endringene føre til at navigasjonsforholdene blir enda mer utfordrende, hvilket er en stor trussel for miljøet da ulykker forbundet med skipsfart i seg selv kan føre til miljøkatastrofer. Dessuten vil økt skipsfart legge et større press på området, og være en trussel mot det sårbare arktiske miljøet. I januar 2017 trådte Polarkoden i kraft, hvilket markerer avslutningen på et 25 år langt arbeid med å iverksette bindende reguleringer av skipsfart i polare farvann. Polarkoden inneholder bestemmelser som regulerer sikkerhet ved operasjoner i polare farvann, samt bestemmelser om forurensning fra skip. Oppgaven gjennomgår Polarkodens oppbygning og generelle tendenser, og identifiserer særskilte tolkningsspørsmål som regelverket aktualiserer. Det drøftes hvorvidt Polarkoden kvalifiserer som generelt aksepterte internasjonale regler og standarder etter Havrettskonvensjonen, der et positivt svar vil gi Polarkoden virkning etter flere av bestemmelsene i denne. Oppgaven behandler også spørsmålet om Polarkodens inntreden får betydning for tolkningen av Havrettskonvensjonen artikkel 234, som ble utviklet særlig med sikte på arktiske farvann. Masteroppgave JUS399 Master Thesis Arctic Arktis Arktis* University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Arctic Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
institution Open Polar
collection University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB)
op_collection_id ftunivbergen
language Norwegian Bokmål
topic utslipp
Arktis
Polar Code
pollution
Havrettskonvensjonen
miljø
Polarkoden
UNCLOS
MARPOL
havrett
folkerett
navigation
navigasjon
shipping
SOLAS
safety
sikkerhet
skipsfart
Arctic
forurensning
737102
spellingShingle utslipp
Arktis
Polar Code
pollution
Havrettskonvensjonen
miljø
Polarkoden
UNCLOS
MARPOL
havrett
folkerett
navigation
navigasjon
shipping
SOLAS
safety
sikkerhet
skipsfart
Arctic
forurensning
737102
Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe
Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
topic_facet utslipp
Arktis
Polar Code
pollution
Havrettskonvensjonen
miljø
Polarkoden
UNCLOS
MARPOL
havrett
folkerett
navigation
navigasjon
shipping
SOLAS
safety
sikkerhet
skipsfart
Arctic
forurensning
737102
description Temaet for oppgaven er Det internasjonale regelverket for skip som opererer i polare farvann – «Polarkoden» - sin betydning for regulering av skipsfart i Arktis. Klimaendringer fører til høyere temperaturer og nedsmelting av is i arktiske farvann, hvilket medfører en rekke utfordringer i området. På den ene siden vil nedsmeltingen kunne skape flere kommersielle muligheter, da områder som ikke tidligere var farbare vil kunne åpnes opp for skipsfart. Samtidig kan de klimatiske endringene føre til at navigasjonsforholdene blir enda mer utfordrende, hvilket er en stor trussel for miljøet da ulykker forbundet med skipsfart i seg selv kan føre til miljøkatastrofer. Dessuten vil økt skipsfart legge et større press på området, og være en trussel mot det sårbare arktiske miljøet. I januar 2017 trådte Polarkoden i kraft, hvilket markerer avslutningen på et 25 år langt arbeid med å iverksette bindende reguleringer av skipsfart i polare farvann. Polarkoden inneholder bestemmelser som regulerer sikkerhet ved operasjoner i polare farvann, samt bestemmelser om forurensning fra skip. Oppgaven gjennomgår Polarkodens oppbygning og generelle tendenser, og identifiserer særskilte tolkningsspørsmål som regelverket aktualiserer. Det drøftes hvorvidt Polarkoden kvalifiserer som generelt aksepterte internasjonale regler og standarder etter Havrettskonvensjonen, der et positivt svar vil gi Polarkoden virkning etter flere av bestemmelsene i denne. Oppgaven behandler også spørsmålet om Polarkodens inntreden får betydning for tolkningen av Havrettskonvensjonen artikkel 234, som ble utviklet særlig med sikte på arktiske farvann. Masteroppgave JUS399
format Master Thesis
author Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe
author_facet Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe
author_sort Davidsen, Charlotte Emilie Heuthe
title Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
title_short Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
title_full Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
title_fullStr Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
title_full_unstemmed Regulering av skipsfart i Arktis. En analyse av Polarkoden og dens forhold til Havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
title_sort regulering av skipsfart i arktis. en analyse av polarkoden og dens forhold til havrettskonvensjonen, med særlig fokus på miljømessige utfordringer i området
publisher The University of Bergen
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/1956/17285
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
geographic Arctic
Føre
geographic_facet Arctic
Føre
genre Arctic
Arktis
Arktis*
genre_facet Arctic
Arktis
Arktis*
op_relation https://hdl.handle.net/1956/17285
op_rights Copyright the Author. All rights reserved
_version_ 1766327933849305088