Summary: | Menneskeskapte klimaendringer endrer måten atmosfæren og havet utveksler energi og egenskaper på ved å redusere havventilasjonen. Endringer i ventilasjonen antas å være en viktig tilbakekoblingsmekanisme i klimasystemet ved å redusere opptaket av antropogen karbon (Cant) eller ved å redusere oksygentilførselen til dyphavet, noe som vil påvirke biogeokjemiske prosesser i områder som allerede er utarmet for oksygen. I denne avhandlingen brukes en Total Matrix Intercomparison (TMI) observasjonsbasert transportmatrise for å vise hvordan havsirkulasjonen påvirker fordelingen av Cant og oksygen i havet. TMI-metoden blir brukt til å undersøke blandalagets opprinnelse samt transport av Cant og oksygen i havet. Resultatene presenteres i tre artikler, og fremhever betydningen av dypvannsdannelse på høye breddegrader med spesielt fokus på Norskehavet. Artikkel I undersøker hvordan havet fylles opp med Cant, som er karbonet som ender opp i havet som et resultat av CO2-utslipp fra menneskelig aktivitet. Mens størrelsen på dette reservoaret er godt kjent fra forskjellige metoder, er fluksene gjennom blandalagsdypet som resulterer i et slikt reservoar dårligere forstått. Artikkelen beregner fluksene av Cant gjennom blandalaget ved hjelp av den globale versjonen av TMI-matrisen, kombinert med en tidligere publisert tidsserie av Cant i overflatehavet. Dermed er det mulig å spore Cant-innholdet i havet tilbake til blandalaget i regioner med konveksjon og/eller dypvannsdannelse. Resultatene viser at det meste av Cant som lagres under blandalaget blir injisert i subtropene og i Sørishavet, mens de største fluksene forekommer i subpolare strøk i Nord-Atlanteren. Artikkelen viser at bidragene fra noen få havregioner fyller mesteparten av havets Cant-reservoar. Artikkel II undersøker opprinnelsen til oksygenminimumsonene (OMZ) i åpent hav som allerede er utarmet for oksygen, og som under nåværende deoksygenering av havet vil true marint liv og påvirke karbon- og nitrogen-syklusene. Artikkelen drar nytte av informasjonen som ligger ...
|