Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier
«Fotballen største problem». Dette er ordene til Arsenal FCs direktør Vinai Venkatesham om hets på sosiale medier mot fotballspillere. Antihetsorganisasjonen Kick It Out annonserte i sin årlige rapport fra 2020 at antall rapporterte tilfeller av hets på sosiale medier hadde økt med 229% fra året før...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3001630 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/3001630 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/3001630 2023-05-15T15:45:26+02:00 Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier Magnussen, Martin 2022-06-29T22:00:13Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3001630 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/11250/3001630 Copyright the Author. All rights reserved rasisme fotball sosiale medier Hets 735116 Master thesis 2022 ftunivbergen 2023-03-14T17:39:53Z «Fotballen største problem». Dette er ordene til Arsenal FCs direktør Vinai Venkatesham om hets på sosiale medier mot fotballspillere. Antihetsorganisasjonen Kick It Out annonserte i sin årlige rapport fra 2020 at antall rapporterte tilfeller av hets på sosiale medier hadde økt med 229% fra året før. Denne oppgaven undersøker hvordan fire norske klubber på elitenivå opplever og håndterer hets på sosiale medier. Dette gjøres gjennom kvalitative ekspertintervju med kommunikasjonsansvarlige i de fire fotballklubbene Kristiansund, Bodø/Glimt, Brann og Vålerenga. Oppgaven tar for seg hvilke faktorer kommunikasjonsansvarlige i norske fotballklubber tror spiller inn for at de mottar hets på sosiale medier, og hvordan de reagerer og håndterer denne hetsen. Funnene viser at informantene opplever hets som et stort problem, men at de både opplever og håndterer det ulikt. Det er spesielt tre faktorer som stikker seg ut for hvorfor klubbene mottar hets. For det første opplever informantene at mange oppfører seg annerledes på sosiale medier enn de gjør ansikt-til-ansikt. Derfor har jeg brukt teori om Online Dishinibition Effect (ODE) og kategorisert ulike avsendere av hets i fire kategorier. Med dette kan man få et overblikk over informantens opplevelser av hets, og hvordan de opplever at avsendere oppfører seg. For det andre tror informantene at fotball fremprovoserer sterke følelser hos supportere som de lar gå utover kommentarfelt og innbokser på sosiale medier. Kombinasjonen av ODE og sterke følelser fører ifølge informantene til hets. Den tredje faktoren handler om pressens vinkling av fotballspillere, og at supporter blir påvirket av dette. To av informantene hevder å ha klare bevis på at måten pressen vinkler saker fører til hets på sosiale medier. Dette fører til at mange fotballspillere vegrer seg fra å snakke med pressen. Det fins ingen felles handlingsplaner for hvordan man skal håndtere hets på sosiale medier i norsk fotball. Funnene viser at det varierer fra detaljerte handlingsplaner og stor åpenhet mellom ... Master Thesis Bodø Bodø University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) Kristiansund ENVELOPE(7.728,7.728,63.110,63.110) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
rasisme fotball sosiale medier Hets 735116 |
spellingShingle |
rasisme fotball sosiale medier Hets 735116 Magnussen, Martin Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
topic_facet |
rasisme fotball sosiale medier Hets 735116 |
description |
«Fotballen største problem». Dette er ordene til Arsenal FCs direktør Vinai Venkatesham om hets på sosiale medier mot fotballspillere. Antihetsorganisasjonen Kick It Out annonserte i sin årlige rapport fra 2020 at antall rapporterte tilfeller av hets på sosiale medier hadde økt med 229% fra året før. Denne oppgaven undersøker hvordan fire norske klubber på elitenivå opplever og håndterer hets på sosiale medier. Dette gjøres gjennom kvalitative ekspertintervju med kommunikasjonsansvarlige i de fire fotballklubbene Kristiansund, Bodø/Glimt, Brann og Vålerenga. Oppgaven tar for seg hvilke faktorer kommunikasjonsansvarlige i norske fotballklubber tror spiller inn for at de mottar hets på sosiale medier, og hvordan de reagerer og håndterer denne hetsen. Funnene viser at informantene opplever hets som et stort problem, men at de både opplever og håndterer det ulikt. Det er spesielt tre faktorer som stikker seg ut for hvorfor klubbene mottar hets. For det første opplever informantene at mange oppfører seg annerledes på sosiale medier enn de gjør ansikt-til-ansikt. Derfor har jeg brukt teori om Online Dishinibition Effect (ODE) og kategorisert ulike avsendere av hets i fire kategorier. Med dette kan man få et overblikk over informantens opplevelser av hets, og hvordan de opplever at avsendere oppfører seg. For det andre tror informantene at fotball fremprovoserer sterke følelser hos supportere som de lar gå utover kommentarfelt og innbokser på sosiale medier. Kombinasjonen av ODE og sterke følelser fører ifølge informantene til hets. Den tredje faktoren handler om pressens vinkling av fotballspillere, og at supporter blir påvirket av dette. To av informantene hevder å ha klare bevis på at måten pressen vinkler saker fører til hets på sosiale medier. Dette fører til at mange fotballspillere vegrer seg fra å snakke med pressen. Det fins ingen felles handlingsplaner for hvordan man skal håndtere hets på sosiale medier i norsk fotball. Funnene viser at det varierer fra detaljerte handlingsplaner og stor åpenhet mellom ... |
format |
Master Thesis |
author |
Magnussen, Martin |
author_facet |
Magnussen, Martin |
author_sort |
Magnussen, Martin |
title |
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
title_short |
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
title_full |
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
title_fullStr |
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
title_full_unstemmed |
Mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
title_sort |
mediert hets i norsk fotball - en studie om norske fotballklubbers opplevelser og håndteringer av hets på sosiale medier |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3001630 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) ENVELOPE(7.728,7.728,63.110,63.110) |
geographic |
Bodø Brann Kristiansund |
geographic_facet |
Bodø Brann Kristiansund |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3001630 |
op_rights |
Copyright the Author. All rights reserved |
_version_ |
1766379825756372992 |