There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2720425 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2720425 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2720425 2023-05-15T16:59:56+02:00 There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. There Is No Sámi Dáiddamusea. An investigation of Norwegian art institutions as arenas for decolonization, activism and renegotiation. Rugeldal, Katrine 2020-12-18T23:00:07Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2720425 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/11250/2720425 Copyright the Author. All rights reserved interseksjonalitet fabulering arkitektur og design feministisk teori dekolonisering Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere Festspillene i Bergen There Is No aktivisme Joar Nango kunstinstitusjoner Sámi Dáiddamusea mangfold samisk kunstmuseum institusjonskritikk samisk kunst museumsperformance Bergen Kunsthall Kunstmuseer Dronning Sonja KunstStall dekolonialisering Nordnorsk Kunstmuseum Nasjonalmuseet for kunst dáidda performativitet inkludering reforhandling representasjon duodji RiddoDuottarMuseat kunsthistorie radikal museologi 713203 Master thesis 2020 ftunivbergen 2023-03-14T17:40:41Z I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet RiddoDuottarMuseat i Karasjok, har blitt omtalt både som en museumsperformance, ‘design fiction’, men også som et dekolonialt prosjekt. Sámi Dáiddamusea var imidlertid ikke bare ment å gjøre oss oppmerksomme på fraværet av et samisk kunstmuseum. Det var også, som NNKMs direktør uttalte, et forsøk på: «å rydde opp i museets egen institusjonelle bakhage». Etter bare to måneders levetid forsvant derimot det samiske kunstmuseet like raskt som det hadde oppstått, og etterlot seg et fortsatt eksisterende tomrom. Samtidig ledet den vei for andre begivenheter. Blant annet stod dronning Sonja i 2019 under åpningen av en utstilling for samisk samtidskunst i sitt private galleri, Dronning Sonja KunstStall, og oppfordret til etableringen av et permanent samisk nasjonalt kunstmuseum. Videre var den samisk-norske kunstneren og arkitekten Joar Nango den første Festspillutstilleren med samisk bakgrunn ved den prestisjetunge Festspillutstillingen i Bergen 2020. Denne masteravhandlingen diskuterer disse hendelsene, og undersøker ulike måter å møte og forhandle fraværet av et samisk kunstmuseum. Den vurderer også deres potensielle innvirkning, samtidig som den adresserer kunstinstitusjoner som arenaer for muligheter, politisk handlingsfrihet og som mulige produsenter av (nye) virkeligheter - og som potensielt dekoloniserende. In 2017 Sámi Dáiddamusea suddenly emerged at the premises of Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) in Tromsø– as a fictional Sámi art museum, in response to the absence of such a museum in the Norwegian museum landscape. This event, which was the result of a collaborative effort between NNKM and the Sámi museum, RiddoDuottarMuseat, in Karasjok, has been labelled a museum performance, design fiction, but also a decolonial ... Master Thesis Karasjok samisk Tromsø University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Bergen Karasjok ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) Nordnorsk Kunstmuseum ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
interseksjonalitet fabulering arkitektur og design feministisk teori dekolonisering Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere Festspillene i Bergen There Is No aktivisme Joar Nango kunstinstitusjoner Sámi Dáiddamusea mangfold samisk kunstmuseum institusjonskritikk samisk kunst museumsperformance Bergen Kunsthall Kunstmuseer Dronning Sonja KunstStall dekolonialisering Nordnorsk Kunstmuseum Nasjonalmuseet for kunst dáidda performativitet inkludering reforhandling representasjon duodji RiddoDuottarMuseat kunsthistorie radikal museologi 713203 |
spellingShingle |
interseksjonalitet fabulering arkitektur og design feministisk teori dekolonisering Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere Festspillene i Bergen There Is No aktivisme Joar Nango kunstinstitusjoner Sámi Dáiddamusea mangfold samisk kunstmuseum institusjonskritikk samisk kunst museumsperformance Bergen Kunsthall Kunstmuseer Dronning Sonja KunstStall dekolonialisering Nordnorsk Kunstmuseum Nasjonalmuseet for kunst dáidda performativitet inkludering reforhandling representasjon duodji RiddoDuottarMuseat kunsthistorie radikal museologi 713203 Rugeldal, Katrine There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
topic_facet |
interseksjonalitet fabulering arkitektur og design feministisk teori dekolonisering Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere Festspillene i Bergen There Is No aktivisme Joar Nango kunstinstitusjoner Sámi Dáiddamusea mangfold samisk kunstmuseum institusjonskritikk samisk kunst museumsperformance Bergen Kunsthall Kunstmuseer Dronning Sonja KunstStall dekolonialisering Nordnorsk Kunstmuseum Nasjonalmuseet for kunst dáidda performativitet inkludering reforhandling representasjon duodji RiddoDuottarMuseat kunsthistorie radikal museologi 713203 |
description |
I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet RiddoDuottarMuseat i Karasjok, har blitt omtalt både som en museumsperformance, ‘design fiction’, men også som et dekolonialt prosjekt. Sámi Dáiddamusea var imidlertid ikke bare ment å gjøre oss oppmerksomme på fraværet av et samisk kunstmuseum. Det var også, som NNKMs direktør uttalte, et forsøk på: «å rydde opp i museets egen institusjonelle bakhage». Etter bare to måneders levetid forsvant derimot det samiske kunstmuseet like raskt som det hadde oppstått, og etterlot seg et fortsatt eksisterende tomrom. Samtidig ledet den vei for andre begivenheter. Blant annet stod dronning Sonja i 2019 under åpningen av en utstilling for samisk samtidskunst i sitt private galleri, Dronning Sonja KunstStall, og oppfordret til etableringen av et permanent samisk nasjonalt kunstmuseum. Videre var den samisk-norske kunstneren og arkitekten Joar Nango den første Festspillutstilleren med samisk bakgrunn ved den prestisjetunge Festspillutstillingen i Bergen 2020. Denne masteravhandlingen diskuterer disse hendelsene, og undersøker ulike måter å møte og forhandle fraværet av et samisk kunstmuseum. Den vurderer også deres potensielle innvirkning, samtidig som den adresserer kunstinstitusjoner som arenaer for muligheter, politisk handlingsfrihet og som mulige produsenter av (nye) virkeligheter - og som potensielt dekoloniserende. In 2017 Sámi Dáiddamusea suddenly emerged at the premises of Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) in Tromsø– as a fictional Sámi art museum, in response to the absence of such a museum in the Norwegian museum landscape. This event, which was the result of a collaborative effort between NNKM and the Sámi museum, RiddoDuottarMuseat, in Karasjok, has been labelled a museum performance, design fiction, but also a decolonial ... |
format |
Master Thesis |
author |
Rugeldal, Katrine |
author_facet |
Rugeldal, Katrine |
author_sort |
Rugeldal, Katrine |
title |
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
title_short |
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
title_full |
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
title_fullStr |
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
title_full_unstemmed |
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
title_sort |
there is no sámi dáiddamusea. en undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2720425 |
long_lat |
ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) |
geographic |
Bergen Karasjok Nordnorsk Kunstmuseum Tromsø |
geographic_facet |
Bergen Karasjok Nordnorsk Kunstmuseum Tromsø |
genre |
Karasjok samisk Tromsø |
genre_facet |
Karasjok samisk Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/2720425 |
op_rights |
Copyright the Author. All rights reserved |
_version_ |
1766052566152511488 |