There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.

I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rugeldal, Katrine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: The University of Bergen 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2720425
id ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2720425
record_format openpolar
spelling ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2720425 2023-05-15T16:59:56+02:00 There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling. There Is No Sámi Dáiddamusea. An investigation of Norwegian art institutions as arenas for decolonization, activism and renegotiation. Rugeldal, Katrine 2020-12-18T23:00:07Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2720425 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/11250/2720425 Copyright the Author. All rights reserved interseksjonalitet fabulering arkitektur og design feministisk teori dekolonisering Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere Festspillene i Bergen There Is No aktivisme Joar Nango kunstinstitusjoner Sámi Dáiddamusea mangfold samisk kunstmuseum institusjonskritikk samisk kunst museumsperformance Bergen Kunsthall Kunstmuseer Dronning Sonja KunstStall dekolonialisering Nordnorsk Kunstmuseum Nasjonalmuseet for kunst dáidda performativitet inkludering reforhandling representasjon duodji RiddoDuottarMuseat kunsthistorie radikal museologi 713203 Master thesis 2020 ftunivbergen 2023-03-14T17:40:41Z I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet RiddoDuottarMuseat i Karasjok, har blitt omtalt både som en museumsperformance, ‘design fiction’, men også som et dekolonialt prosjekt. Sámi Dáiddamusea var imidlertid ikke bare ment å gjøre oss oppmerksomme på fraværet av et samisk kunstmuseum. Det var også, som NNKMs direktør uttalte, et forsøk på: «å rydde opp i museets egen institusjonelle bakhage». Etter bare to måneders levetid forsvant derimot det samiske kunstmuseet like raskt som det hadde oppstått, og etterlot seg et fortsatt eksisterende tomrom. Samtidig ledet den vei for andre begivenheter. Blant annet stod dronning Sonja i 2019 under åpningen av en utstilling for samisk samtidskunst i sitt private galleri, Dronning Sonja KunstStall, og oppfordret til etableringen av et permanent samisk nasjonalt kunstmuseum. Videre var den samisk-norske kunstneren og arkitekten Joar Nango den første Festspillutstilleren med samisk bakgrunn ved den prestisjetunge Festspillutstillingen i Bergen 2020. Denne masteravhandlingen diskuterer disse hendelsene, og undersøker ulike måter å møte og forhandle fraværet av et samisk kunstmuseum. Den vurderer også deres potensielle innvirkning, samtidig som den adresserer kunstinstitusjoner som arenaer for muligheter, politisk handlingsfrihet og som mulige produsenter av (nye) virkeligheter - og som potensielt dekoloniserende. In 2017 Sámi Dáiddamusea suddenly emerged at the premises of Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) in Tromsø– as a fictional Sámi art museum, in response to the absence of such a museum in the Norwegian museum landscape. This event, which was the result of a collaborative effort between NNKM and the Sámi museum, RiddoDuottarMuseat, in Karasjok, has been labelled a museum performance, design fiction, but also a decolonial ... Master Thesis Karasjok samisk Tromsø University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Bergen Karasjok ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) Nordnorsk Kunstmuseum ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB)
op_collection_id ftunivbergen
language Norwegian Bokmål
topic interseksjonalitet
fabulering
arkitektur og design
feministisk teori
dekolonisering
Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere
Festspillene i Bergen
There Is No
aktivisme
Joar Nango
kunstinstitusjoner
Sámi Dáiddamusea
mangfold
samisk kunstmuseum
institusjonskritikk
samisk kunst
museumsperformance
Bergen Kunsthall
Kunstmuseer
Dronning Sonja KunstStall
dekolonialisering
Nordnorsk Kunstmuseum
Nasjonalmuseet for kunst
dáidda
performativitet
inkludering
reforhandling
representasjon
duodji
RiddoDuottarMuseat
kunsthistorie
radikal museologi
713203
spellingShingle interseksjonalitet
fabulering
arkitektur og design
feministisk teori
dekolonisering
Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere
Festspillene i Bergen
There Is No
aktivisme
Joar Nango
kunstinstitusjoner
Sámi Dáiddamusea
mangfold
samisk kunstmuseum
institusjonskritikk
samisk kunst
museumsperformance
Bergen Kunsthall
Kunstmuseer
Dronning Sonja KunstStall
dekolonialisering
Nordnorsk Kunstmuseum
Nasjonalmuseet for kunst
dáidda
performativitet
inkludering
reforhandling
representasjon
duodji
RiddoDuottarMuseat
kunsthistorie
radikal museologi
713203
Rugeldal, Katrine
There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
topic_facet interseksjonalitet
fabulering
arkitektur og design
feministisk teori
dekolonisering
Historier. Tre generasjoner samiske kunstnere
Festspillene i Bergen
There Is No
aktivisme
Joar Nango
kunstinstitusjoner
Sámi Dáiddamusea
mangfold
samisk kunstmuseum
institusjonskritikk
samisk kunst
museumsperformance
Bergen Kunsthall
Kunstmuseer
Dronning Sonja KunstStall
dekolonialisering
Nordnorsk Kunstmuseum
Nasjonalmuseet for kunst
dáidda
performativitet
inkludering
reforhandling
representasjon
duodji
RiddoDuottarMuseat
kunsthistorie
radikal museologi
713203
description I 2017 dukket Sámi Dáiddamusea opp i lokalene til Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø - som et fiktivt samisk kunstmuseum, og som et svar på fraværet av et slikt museum i det norske museumslandskapet. Denne hendelsen, som var et resultat av et samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum og det samiske museet RiddoDuottarMuseat i Karasjok, har blitt omtalt både som en museumsperformance, ‘design fiction’, men også som et dekolonialt prosjekt. Sámi Dáiddamusea var imidlertid ikke bare ment å gjøre oss oppmerksomme på fraværet av et samisk kunstmuseum. Det var også, som NNKMs direktør uttalte, et forsøk på: «å rydde opp i museets egen institusjonelle bakhage». Etter bare to måneders levetid forsvant derimot det samiske kunstmuseet like raskt som det hadde oppstått, og etterlot seg et fortsatt eksisterende tomrom. Samtidig ledet den vei for andre begivenheter. Blant annet stod dronning Sonja i 2019 under åpningen av en utstilling for samisk samtidskunst i sitt private galleri, Dronning Sonja KunstStall, og oppfordret til etableringen av et permanent samisk nasjonalt kunstmuseum. Videre var den samisk-norske kunstneren og arkitekten Joar Nango den første Festspillutstilleren med samisk bakgrunn ved den prestisjetunge Festspillutstillingen i Bergen 2020. Denne masteravhandlingen diskuterer disse hendelsene, og undersøker ulike måter å møte og forhandle fraværet av et samisk kunstmuseum. Den vurderer også deres potensielle innvirkning, samtidig som den adresserer kunstinstitusjoner som arenaer for muligheter, politisk handlingsfrihet og som mulige produsenter av (nye) virkeligheter - og som potensielt dekoloniserende. In 2017 Sámi Dáiddamusea suddenly emerged at the premises of Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) in Tromsø– as a fictional Sámi art museum, in response to the absence of such a museum in the Norwegian museum landscape. This event, which was the result of a collaborative effort between NNKM and the Sámi museum, RiddoDuottarMuseat, in Karasjok, has been labelled a museum performance, design fiction, but also a decolonial ...
format Master Thesis
author Rugeldal, Katrine
author_facet Rugeldal, Katrine
author_sort Rugeldal, Katrine
title There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
title_short There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
title_full There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
title_fullStr There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
title_full_unstemmed There Is No Sámi Dáiddamusea. En undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
title_sort there is no sámi dáiddamusea. en undersøkelse av norske kunstinstitusjoner som arenaer for dekolonisering, aktivisme og reforhandling.
publisher The University of Bergen
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2720425
long_lat ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472)
ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648)
geographic Bergen
Karasjok
Nordnorsk Kunstmuseum
Tromsø
geographic_facet Bergen
Karasjok
Nordnorsk Kunstmuseum
Tromsø
genre Karasjok
samisk
Tromsø
genre_facet Karasjok
samisk
Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2720425
op_rights Copyright the Author. All rights reserved
_version_ 1766052566152511488