Anne Conway og sinn-kropp-problemet

I The principles of the most ancient and modern philosophy tar Anne Conway (1631-1679) et oppgjør med teoriene til flere av sine samtidige mannlige kolleger, i fremste rekke Thomas Hobbes (1588-1679), René Descartes (1596-1650) og Baruch de Spinoza (1632-1677). En viktig del av denne kritikken handl...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Septentrio Conference Series
Main Author: Nilsen, Fredrik
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Septentrio Academic Publishing 2019
Subjects:
Online Access:https://septentrio.uit.no/index.php/SCS/article/view/5039
https://doi.org/10.7557/5.5039
id ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/5039
record_format openpolar
spelling ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/5039 2023-05-15T15:24:56+02:00 Anne Conway og sinn-kropp-problemet Nilsen, Fredrik 2019-11-11 https://septentrio.uit.no/index.php/SCS/article/view/5039 https://doi.org/10.7557/5.5039 nb nob Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/SCS/article/view/5039 doi:10.7557/5.5039 Copyright (c) 2019 Fredrik Nilsen http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Septentrio Conference Series; No 3 (2019): Kjønnsforskning NÅ! 2387-3086 10.7557/scs.2019.3 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Non-refereed conference presentation 2019 ftunitroemsoe https://doi.org/10.7557/5.5039 https://doi.org/10.7557/scs.2019.3 2021-08-16T16:58:13Z I The principles of the most ancient and modern philosophy tar Anne Conway (1631-1679) et oppgjør med teoriene til flere av sine samtidige mannlige kolleger, i fremste rekke Thomas Hobbes (1588-1679), René Descartes (1596-1650) og Baruch de Spinoza (1632-1677). En viktig del av denne kritikken handler om at hun mener at ingen av dem gir en fullgod forklaring på relasjonen mellom sjel og legeme. For Hobbes er alt i verden, sjelen inkludert, en del av den materielle og determinerte verden og således finnes det ikke noe mulighet for at mennesket kan ha en sjel som er fri. Hos Descartes finner vi den dualistiske læren om at mennesket består av to substanser, sjel og legeme, og mens legemet har utstrekning og således er ufritt, mangler sjelen utstrekning og kan dermed betraktes som fri. Spinoza hevder på sin side at sjel og legeme ikke er to substanser, men snarere to væremåter under den eneste substans som finnes, Gud, noe som gjør at sjel og legeme befinner seg på samme nivå og kan virke sammen. Mot disse teoriene hevder Conway, inspirert av sin kollega og venn Henry More (1614-1687), at det det ikke er mulig å trekke et definitivt skille mellom sjel og legeme. Det finnes ikke legemer som er uten sjel eller ånd, og det finnes heller ikke, riktignok med unntak av Gud, sjeler eller ånder som er uten legeme. Dermed er det verken slik Hobbes hevder, da ikke alt, men snarere ingenting, er rent materielt, ei heller slik Descartes hevder, da det ikke finnes et dualistisk skille mellom sjel og legeme, og endelig heller ikke slik Spinoza hevder, da det på nyplatonsk vis finnes et hierarki i naturen ut fra hvor langt de ulike «tingene» er fra Gud, og hvor sjelen innrømmes forrang framfor legemet. Dessuten inspirerte Conway Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646-1716) til å utvikle monadebegrepet, et begrep som er helt vesentlig i Leibniz sin forståelse av samvirket mellom sjel og legeme som preetablert harmoni. Conway må slik sies å delta aktivt i en av sin samtids mest intense filosofiske debatter og fortjener en langt mer fremskutt plass i filosofiens historie enn den ettertiden har tilkjent henne. Artikkelen min tematiserer ikke feminisme og kjønn, men den er en del av en satsning som forskningsgruppen i feministisk filosofi (FemPhil) ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet har igangsatt hvor målet er å synliggjøre kvinners bidrag til filosofiens historie og således bidra til å revidere den gjengse forståelsen av filosofifaget som et fag av og for menn. Prosjektet har verdi i seg selv, da det bidrar til bedre balanse mellom mannlige og kvinnelige tenkere i filosofiens historie, men vi håper også at det på sikt vil bidra positivt til rekrutteringen av kvinner, det være seg både ansatte og studenter, til filosofifaget. Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing Conway ENVELOPE(-61.422,-61.422,-62.841,-62.841) Descartes ENVELOPE(141.478,141.478,-66.779,-66.779) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) Tromsø Venn ENVELOPE(9.281,9.281,63.350,63.350) Septentrio Conference Series 3
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing
op_collection_id ftunitroemsoe
language Norwegian Bokmål
description I The principles of the most ancient and modern philosophy tar Anne Conway (1631-1679) et oppgjør med teoriene til flere av sine samtidige mannlige kolleger, i fremste rekke Thomas Hobbes (1588-1679), René Descartes (1596-1650) og Baruch de Spinoza (1632-1677). En viktig del av denne kritikken handler om at hun mener at ingen av dem gir en fullgod forklaring på relasjonen mellom sjel og legeme. For Hobbes er alt i verden, sjelen inkludert, en del av den materielle og determinerte verden og således finnes det ikke noe mulighet for at mennesket kan ha en sjel som er fri. Hos Descartes finner vi den dualistiske læren om at mennesket består av to substanser, sjel og legeme, og mens legemet har utstrekning og således er ufritt, mangler sjelen utstrekning og kan dermed betraktes som fri. Spinoza hevder på sin side at sjel og legeme ikke er to substanser, men snarere to væremåter under den eneste substans som finnes, Gud, noe som gjør at sjel og legeme befinner seg på samme nivå og kan virke sammen. Mot disse teoriene hevder Conway, inspirert av sin kollega og venn Henry More (1614-1687), at det det ikke er mulig å trekke et definitivt skille mellom sjel og legeme. Det finnes ikke legemer som er uten sjel eller ånd, og det finnes heller ikke, riktignok med unntak av Gud, sjeler eller ånder som er uten legeme. Dermed er det verken slik Hobbes hevder, da ikke alt, men snarere ingenting, er rent materielt, ei heller slik Descartes hevder, da det ikke finnes et dualistisk skille mellom sjel og legeme, og endelig heller ikke slik Spinoza hevder, da det på nyplatonsk vis finnes et hierarki i naturen ut fra hvor langt de ulike «tingene» er fra Gud, og hvor sjelen innrømmes forrang framfor legemet. Dessuten inspirerte Conway Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646-1716) til å utvikle monadebegrepet, et begrep som er helt vesentlig i Leibniz sin forståelse av samvirket mellom sjel og legeme som preetablert harmoni. Conway må slik sies å delta aktivt i en av sin samtids mest intense filosofiske debatter og fortjener en langt mer fremskutt plass i filosofiens historie enn den ettertiden har tilkjent henne. Artikkelen min tematiserer ikke feminisme og kjønn, men den er en del av en satsning som forskningsgruppen i feministisk filosofi (FemPhil) ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet har igangsatt hvor målet er å synliggjøre kvinners bidrag til filosofiens historie og således bidra til å revidere den gjengse forståelsen av filosofifaget som et fag av og for menn. Prosjektet har verdi i seg selv, da det bidrar til bedre balanse mellom mannlige og kvinnelige tenkere i filosofiens historie, men vi håper også at det på sikt vil bidra positivt til rekrutteringen av kvinner, det være seg både ansatte og studenter, til filosofifaget.
format Article in Journal/Newspaper
author Nilsen, Fredrik
spellingShingle Nilsen, Fredrik
Anne Conway og sinn-kropp-problemet
author_facet Nilsen, Fredrik
author_sort Nilsen, Fredrik
title Anne Conway og sinn-kropp-problemet
title_short Anne Conway og sinn-kropp-problemet
title_full Anne Conway og sinn-kropp-problemet
title_fullStr Anne Conway og sinn-kropp-problemet
title_full_unstemmed Anne Conway og sinn-kropp-problemet
title_sort anne conway og sinn-kropp-problemet
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2019
url https://septentrio.uit.no/index.php/SCS/article/view/5039
https://doi.org/10.7557/5.5039
long_lat ENVELOPE(-61.422,-61.422,-62.841,-62.841)
ENVELOPE(141.478,141.478,-66.779,-66.779)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
ENVELOPE(9.281,9.281,63.350,63.350)
geographic Conway
Descartes
Finnes
Skille
Tromsø
Venn
geographic_facet Conway
Descartes
Finnes
Skille
Tromsø
Venn
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source Septentrio Conference Series; No 3 (2019): Kjønnsforskning NÅ!
2387-3086
10.7557/scs.2019.3
op_relation https://septentrio.uit.no/index.php/SCS/article/view/5039
doi:10.7557/5.5039
op_rights Copyright (c) 2019 Fredrik Nilsen
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
op_rightsnorm CC-BY
op_doi https://doi.org/10.7557/5.5039
https://doi.org/10.7557/scs.2019.3
container_title Septentrio Conference Series
container_issue 3
_version_ 1766355541222752256