Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer
De siste årene har ledelse av studieprogrammer kommet stadig mer fokus som grunnlag for utvikling og forbedring av studieprogrammer i høyere utdanning. Ikke bare er rollen tillagt større betydning, det er også et klart ønske om å dreie denne rollen og funksjonen mer i retning av pedagogisk utvikling...
Published in: | Septentrio Reports |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233 https://doi.org/10.7557/7.4233 |
id |
ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4233 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4233 2023-05-15T15:24:56+02:00 Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer Grepperud, Gunnar Danielsen, Ådne Holen, Frank 2018-01-03 application/pdf https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233 https://doi.org/10.7557/7.4233 nor nor Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233/3983 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233 doi:10.7557/7.4233 Copyright (c) 2017 Gunnar Grepperud, Ådne Danielsen, Frank Holen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Septentrio Reports; No 4 (2017): Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer 2387-4597 10.7557/sr.2017.4 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Report 2018 ftunitroemsoe https://doi.org/10.7557/7.4233 https://doi.org/10.7557/sr.2017.4 2021-08-16T17:04:36Z De siste årene har ledelse av studieprogrammer kommet stadig mer fokus som grunnlag for utvikling og forbedring av studieprogrammer i høyere utdanning. Ikke bare er rollen tillagt større betydning, det er også et klart ønske om å dreie denne rollen og funksjonen mer i retning av pedagogisk utvikling.Med dette som utgangspunkt oppsummeres og drøftes erfaringer med tre modeller for studieprogramledelse ved UiT Norges arktiske universitet: Programstyre med oppnevnt programstyreleder, programstyre med instituttleder som programstyreleder og studieledermodellen. Erfaringene bygger på en kartlegging i regi av Utdanningsavdelingen (UTA) i 2012 som omfatter 43 programstyrer og 21 studieledere. I tillegg ble det i 2014 gjennomført intervjuer av 12 studieledere. En rekke andre kilder er også anvendt for å forsøke å danne oss et mest mulig oppdatert bilde av situasjonen. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing Septentrio Reports 4 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing |
op_collection_id |
ftunitroemsoe |
language |
Norwegian |
description |
De siste årene har ledelse av studieprogrammer kommet stadig mer fokus som grunnlag for utvikling og forbedring av studieprogrammer i høyere utdanning. Ikke bare er rollen tillagt større betydning, det er også et klart ønske om å dreie denne rollen og funksjonen mer i retning av pedagogisk utvikling.Med dette som utgangspunkt oppsummeres og drøftes erfaringer med tre modeller for studieprogramledelse ved UiT Norges arktiske universitet: Programstyre med oppnevnt programstyreleder, programstyre med instituttleder som programstyreleder og studieledermodellen. Erfaringene bygger på en kartlegging i regi av Utdanningsavdelingen (UTA) i 2012 som omfatter 43 programstyrer og 21 studieledere. I tillegg ble det i 2014 gjennomført intervjuer av 12 studieledere. En rekke andre kilder er også anvendt for å forsøke å danne oss et mest mulig oppdatert bilde av situasjonen. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Grepperud, Gunnar Danielsen, Ådne Holen, Frank |
spellingShingle |
Grepperud, Gunnar Danielsen, Ådne Holen, Frank Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
author_facet |
Grepperud, Gunnar Danielsen, Ådne Holen, Frank |
author_sort |
Grepperud, Gunnar |
title |
Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
title_short |
Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
title_full |
Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
title_fullStr |
Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
title_full_unstemmed |
Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer |
title_sort |
ledelse av studieprogrammer. erfaringer og utfordringer |
publisher |
Septentrio Academic Publishing |
publishDate |
2018 |
url |
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233 https://doi.org/10.7557/7.4233 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Septentrio Reports; No 4 (2017): Ledelse av studieprogrammer. Erfaringer og utfordringer 2387-4597 10.7557/sr.2017.4 |
op_relation |
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233/3983 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4233 doi:10.7557/7.4233 |
op_rights |
Copyright (c) 2017 Gunnar Grepperud, Ådne Danielsen, Frank Holen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
op_rightsnorm |
CC-BY |
op_doi |
https://doi.org/10.7557/7.4233 https://doi.org/10.7557/sr.2017.4 |
container_title |
Septentrio Reports |
container_issue |
4 |
_version_ |
1766355542461120512 |