Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen

UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Septentrio Reports
Main Author: Rustad, Marit Ruth
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: Septentrio Academic Publishing 2017
Subjects:
Online Access:https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117
https://doi.org/10.7557/7.4117
id ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4117
record_format openpolar
spelling ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4117 2023-05-15T15:24:56+02:00 Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen Rustad, Marit Ruth 2017-06-22 application/pdf https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 https://doi.org/10.7557/7.4117 nor nor Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117/3867 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 doi:10.7557/7.4117 Copyright (c) 2017 Marit Ruth Rustad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Septentrio Reports; No 3 (2017): Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen 2387-4597 10.7557/sr.2017.3 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Report 2017 ftunitroemsoe https://doi.org/10.7557/7.4117 https://doi.org/10.7557/sr.2017.3 2021-08-16T17:04:36Z UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon i samhandling med personer som har en funksjonsnedsettelse, og i nært samarbeid med andre yrkesutøvere. De nasjonale føringer innenfor funksjonshemma-politikken er «et samfunn for alle» og «alle skal være med». Når det gjelder den norske skole, har vi en opplæringslov som sier noe om retten og kravet som stilles til opplæring, for alle våre barn.Utfordringen den norske skole står overfor med tanke på opplæringsloven og tilpasset opplæring, er mange, men for å nå opplæringsmålene for alle våre barn er det viktig med en supplerende kompetanse til læreren i skolestua. Her kommer miljøterapeuten og vernepleieren inn og kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon og mestring hos elever med spesielle behov i skolehverdagen. Visjonen om at «alle hører tell», tilsier fagkunnskap om hvordan vi skal inkludere.På vegne av arrangørene, UiT Campus Harstad, avd. for vernepleie og FO, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, velferdsvitere og vernepleiere, takker vi for all gode innspill i panelet og fra tilhørere.Rapporten inneholder alle stemmene fra temamøtet om miljøterapeutisk kompetanse i skolen – arbeidsoppgave og utfordringer, og er et kunnskapsbidrag inn i skolestua, både på ledernivå, og til planlegging av opplæring og dens gjennomføring. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing Septentrio Reports 3
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing
op_collection_id ftunitroemsoe
language Norwegian
description UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon i samhandling med personer som har en funksjonsnedsettelse, og i nært samarbeid med andre yrkesutøvere. De nasjonale føringer innenfor funksjonshemma-politikken er «et samfunn for alle» og «alle skal være med». Når det gjelder den norske skole, har vi en opplæringslov som sier noe om retten og kravet som stilles til opplæring, for alle våre barn.Utfordringen den norske skole står overfor med tanke på opplæringsloven og tilpasset opplæring, er mange, men for å nå opplæringsmålene for alle våre barn er det viktig med en supplerende kompetanse til læreren i skolestua. Her kommer miljøterapeuten og vernepleieren inn og kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon og mestring hos elever med spesielle behov i skolehverdagen. Visjonen om at «alle hører tell», tilsier fagkunnskap om hvordan vi skal inkludere.På vegne av arrangørene, UiT Campus Harstad, avd. for vernepleie og FO, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, velferdsvitere og vernepleiere, takker vi for all gode innspill i panelet og fra tilhørere.Rapporten inneholder alle stemmene fra temamøtet om miljøterapeutisk kompetanse i skolen – arbeidsoppgave og utfordringer, og er et kunnskapsbidrag inn i skolestua, både på ledernivå, og til planlegging av opplæring og dens gjennomføring.
format Article in Journal/Newspaper
author Rustad, Marit Ruth
spellingShingle Rustad, Marit Ruth
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
author_facet Rustad, Marit Ruth
author_sort Rustad, Marit Ruth
title Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
title_short Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
title_full Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
title_fullStr Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
title_full_unstemmed Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
title_sort rapport fra temamøte om miljøterapeutisk kompetanse i skolen
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2017
url https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117
https://doi.org/10.7557/7.4117
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Septentrio Reports; No 3 (2017): Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
2387-4597
10.7557/sr.2017.3
op_relation https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117/3867
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117
doi:10.7557/7.4117
op_rights Copyright (c) 2017 Marit Ruth Rustad
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
op_rightsnorm CC-BY
op_doi https://doi.org/10.7557/7.4117
https://doi.org/10.7557/sr.2017.3
container_title Septentrio Reports
container_issue 3
_version_ 1766355542296494080