Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen
UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon...
Published in: | Septentrio Reports |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 https://doi.org/10.7557/7.4117 |
id |
ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4117 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/4117 2023-05-15T15:24:56+02:00 Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen Rustad, Marit Ruth 2017-06-22 application/pdf https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 https://doi.org/10.7557/7.4117 nor nor Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117/3867 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 doi:10.7557/7.4117 Copyright (c) 2017 Marit Ruth Rustad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 CC-BY Septentrio Reports; No 3 (2017): Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen 2387-4597 10.7557/sr.2017.3 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Report 2017 ftunitroemsoe https://doi.org/10.7557/7.4117 https://doi.org/10.7557/sr.2017.3 2021-08-16T17:04:36Z UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon i samhandling med personer som har en funksjonsnedsettelse, og i nært samarbeid med andre yrkesutøvere. De nasjonale føringer innenfor funksjonshemma-politikken er «et samfunn for alle» og «alle skal være med». Når det gjelder den norske skole, har vi en opplæringslov som sier noe om retten og kravet som stilles til opplæring, for alle våre barn.Utfordringen den norske skole står overfor med tanke på opplæringsloven og tilpasset opplæring, er mange, men for å nå opplæringsmålene for alle våre barn er det viktig med en supplerende kompetanse til læreren i skolestua. Her kommer miljøterapeuten og vernepleieren inn og kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon og mestring hos elever med spesielle behov i skolehverdagen. Visjonen om at «alle hører tell», tilsier fagkunnskap om hvordan vi skal inkludere.På vegne av arrangørene, UiT Campus Harstad, avd. for vernepleie og FO, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, velferdsvitere og vernepleiere, takker vi for all gode innspill i panelet og fra tilhørere.Rapporten inneholder alle stemmene fra temamøtet om miljøterapeutisk kompetanse i skolen – arbeidsoppgave og utfordringer, og er et kunnskapsbidrag inn i skolestua, både på ledernivå, og til planlegging av opplæring og dens gjennomføring. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing Septentrio Reports 3 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing |
op_collection_id |
ftunitroemsoe |
language |
Norwegian |
description |
UiT Norges arktiske universitet, Campus Harstad, avd. for vernepleie, tidligere Høgskolen i Harstad, har siden 1983 utdannet vernepleiere, en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som har sitt faglige ståsted innenfor feltet funksjonshemming. Dette betyr at vernepleiere utøver sin yrkesfunksjon i samhandling med personer som har en funksjonsnedsettelse, og i nært samarbeid med andre yrkesutøvere. De nasjonale føringer innenfor funksjonshemma-politikken er «et samfunn for alle» og «alle skal være med». Når det gjelder den norske skole, har vi en opplæringslov som sier noe om retten og kravet som stilles til opplæring, for alle våre barn.Utfordringen den norske skole står overfor med tanke på opplæringsloven og tilpasset opplæring, er mange, men for å nå opplæringsmålene for alle våre barn er det viktig med en supplerende kompetanse til læreren i skolestua. Her kommer miljøterapeuten og vernepleieren inn og kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon og mestring hos elever med spesielle behov i skolehverdagen. Visjonen om at «alle hører tell», tilsier fagkunnskap om hvordan vi skal inkludere.På vegne av arrangørene, UiT Campus Harstad, avd. for vernepleie og FO, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, velferdsvitere og vernepleiere, takker vi for all gode innspill i panelet og fra tilhørere.Rapporten inneholder alle stemmene fra temamøtet om miljøterapeutisk kompetanse i skolen – arbeidsoppgave og utfordringer, og er et kunnskapsbidrag inn i skolestua, både på ledernivå, og til planlegging av opplæring og dens gjennomføring. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Rustad, Marit Ruth |
spellingShingle |
Rustad, Marit Ruth Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
author_facet |
Rustad, Marit Ruth |
author_sort |
Rustad, Marit Ruth |
title |
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
title_short |
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
title_full |
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
title_fullStr |
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
title_full_unstemmed |
Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
title_sort |
rapport fra temamøte om miljøterapeutisk kompetanse i skolen |
publisher |
Septentrio Academic Publishing |
publishDate |
2017 |
url |
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 https://doi.org/10.7557/7.4117 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Septentrio Reports; No 3 (2017): Rapport fra Temamøte om Miljøterapeutisk kompetanse i skolen 2387-4597 10.7557/sr.2017.3 |
op_relation |
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117/3867 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4117 doi:10.7557/7.4117 |
op_rights |
Copyright (c) 2017 Marit Ruth Rustad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
op_rightsnorm |
CC-BY |
op_doi |
https://doi.org/10.7557/7.4117 https://doi.org/10.7557/sr.2017.3 |
container_title |
Septentrio Reports |
container_issue |
3 |
_version_ |
1766355542296494080 |