”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004

Pilotprosjektet ” Et godt lokalt læringsmiljø” var finansiert av Høgskolen i Finnmark og gjennomført fra 2001 og avsluttet i 2007. Prosjektgruppen har jobbet med ulike tema i forhold til utprøving av ny desentralisert modell i tre kommunale studentgrupper.Tidligere var de desentraliserte studietilbu...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Septentrio Reports
Main Authors: Blix, Siw, Eriksen, Liss
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Septentrio Academic Publishing 2015
Subjects:
Online Access:https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339
https://doi.org/10.7557/7.3339
id ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/3339
record_format openpolar
spelling ftunitroemsoe:oai:ojs.henry.ub.uit.no:article/3339 2023-05-15T18:49:54+02:00 ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004 Blix, Siw Eriksen, Liss 2015-02-10 application/pdf https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339 https://doi.org/10.7557/7.3339 eng eng Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339/3210 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339 doi:10.7557/7.3339 Copyright (c) 2012 Siw Blix, Liss Eriksen Septentrio Reports; No 1 (2012): HiF-Rapport 2012:1 ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” 2387-4597 10.7557/sr.2012.1 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Report 2015 ftunitroemsoe https://doi.org/10.7557/7.3339 https://doi.org/10.7557/sr.2012.1 2021-08-16T17:04:36Z Pilotprosjektet ” Et godt lokalt læringsmiljø” var finansiert av Høgskolen i Finnmark og gjennomført fra 2001 og avsluttet i 2007. Prosjektgruppen har jobbet med ulike tema i forhold til utprøving av ny desentralisert modell i tre kommunale studentgrupper.Tidligere var de desentraliserte studietilbud lokalisert på ett studiested, mens den nye modellen hadde tre studiesteder. Det har vært viktig å evaluere erfaringene med modellen. Spesielt fokus har vært satt på hvordan det å studere i små fagmiljø i kommunene kontra et stort fagmiljø på Avdeling for Helsefag påvirket studieforløp og læringsprosessen til den enkelte student. Tema for prosjektet var ”et godt lokalt læringsmiljø”, som Avdeling for Helsefag prøvde å legge tilrette for i samarbeid med de involverte kommunene. Læringsmiljøet skulle skapes gjennom at studentgruppen skulle møtes daglig for å studere sammen, utenom samlingsukene på campus. Det å arbeide i grupper som læringsform så man på som et viktig fundament for å skape et godt læringsmiljø lokalt. Den lokale veilederen skulle være en erfaren sykepleier som skulle skape nettverk og samarbeid med det kommunale helsesentret og hjemmebasert omsorg. Praksisstudiet skulle gjennomføres hovedsakelig lokalt nettopp for å underbygge denne filosofien.Erfaringene med desentralisert sykepleierutdanning er at det er et viktig tilbud for kommunene i Finnmark for å kunne opprettholde et forsvarlig helsetilbud til sine innbyggere. Det å satse på å utdanne sine ”egne” har vist seg å gi et bedre langsiktig resultat enn å tilby høyere lønn og lignende til sykepleiere for eksempel fra Sør- Norge. Av den grunn mener vi at merutgiftene til desentralisert utdanning en god investering. Article in Journal/Newspaper Finnmark Høgskolen i Finnmark University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing Septentrio Reports 1
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Septentrio Academic Publishing
op_collection_id ftunitroemsoe
language English
description Pilotprosjektet ” Et godt lokalt læringsmiljø” var finansiert av Høgskolen i Finnmark og gjennomført fra 2001 og avsluttet i 2007. Prosjektgruppen har jobbet med ulike tema i forhold til utprøving av ny desentralisert modell i tre kommunale studentgrupper.Tidligere var de desentraliserte studietilbud lokalisert på ett studiested, mens den nye modellen hadde tre studiesteder. Det har vært viktig å evaluere erfaringene med modellen. Spesielt fokus har vært satt på hvordan det å studere i små fagmiljø i kommunene kontra et stort fagmiljø på Avdeling for Helsefag påvirket studieforløp og læringsprosessen til den enkelte student. Tema for prosjektet var ”et godt lokalt læringsmiljø”, som Avdeling for Helsefag prøvde å legge tilrette for i samarbeid med de involverte kommunene. Læringsmiljøet skulle skapes gjennom at studentgruppen skulle møtes daglig for å studere sammen, utenom samlingsukene på campus. Det å arbeide i grupper som læringsform så man på som et viktig fundament for å skape et godt læringsmiljø lokalt. Den lokale veilederen skulle være en erfaren sykepleier som skulle skape nettverk og samarbeid med det kommunale helsesentret og hjemmebasert omsorg. Praksisstudiet skulle gjennomføres hovedsakelig lokalt nettopp for å underbygge denne filosofien.Erfaringene med desentralisert sykepleierutdanning er at det er et viktig tilbud for kommunene i Finnmark for å kunne opprettholde et forsvarlig helsetilbud til sine innbyggere. Det å satse på å utdanne sine ”egne” har vist seg å gi et bedre langsiktig resultat enn å tilby høyere lønn og lignende til sykepleiere for eksempel fra Sør- Norge. Av den grunn mener vi at merutgiftene til desentralisert utdanning en god investering.
format Article in Journal/Newspaper
author Blix, Siw
Eriksen, Liss
spellingShingle Blix, Siw
Eriksen, Liss
”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
author_facet Blix, Siw
Eriksen, Liss
author_sort Blix, Siw
title ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
title_short ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
title_full ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
title_fullStr ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
title_full_unstemmed ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?” Erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
title_sort ”et godt lokalt læringsmiljø?” erfaringer med desentralisert bachelor i sykepleie, i tre kommunale studentgrupper 2001 -2004
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2015
url https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339
https://doi.org/10.7557/7.3339
genre Finnmark
Høgskolen i Finnmark
genre_facet Finnmark
Høgskolen i Finnmark
op_source Septentrio Reports; No 1 (2012): HiF-Rapport 2012:1 ”ET GODT LOKALT LÆRINGSMILJØ?”
2387-4597
10.7557/sr.2012.1
op_relation https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339/3210
https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/3339
doi:10.7557/7.3339
op_rights Copyright (c) 2012 Siw Blix, Liss Eriksen
op_doi https://doi.org/10.7557/7.3339
https://doi.org/10.7557/sr.2012.1
container_title Septentrio Reports
container_issue 1
_version_ 1766243521722843136