Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette...
Published in: | Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English |
Published: |
University of Bergen
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 https://doaj.org/article/dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 |
id |
fttriple:oai:gotriple.eu:oai:doaj.org/article:dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fttriple:oai:gotriple.eu:oai:doaj.org/article:dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 2023-05-15T18:34:31+02:00 Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? Teaching Information Competence: What do we do and what do the students think? Mariann Løkse 2010-07-01 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 https://doaj.org/article/dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 en other eng University of Bergen doi:10.15845/noril.v2i1.48 1890-5900 https://doaj.org/article/dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 undefined Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, Vol 2, Iss 1 (2010) info edu Journal Article https://vocabularies.coar-repositories.org/resource_types/c_6501/ 2010 fttriple https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 2023-01-22T17:48:38Z UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss? I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom. Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga. UBT (University Library in Tromsø) has in recent years had an increased focus on teaching. Our courses are divided into two areas: One is traditional user training, with exercises in the use of Bibsys and databases, as well as other practical library training. The second is a course in information skills. These are usually pure lectures with a more ... Article in Journal/Newspaper Tromsø Unknown Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Rene ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education 2 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
Unknown |
op_collection_id |
fttriple |
language |
English |
topic |
info edu |
spellingShingle |
info edu Mariann Løkse Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
topic_facet |
info edu |
description |
UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss? I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom. Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga. UBT (University Library in Tromsø) has in recent years had an increased focus on teaching. Our courses are divided into two areas: One is traditional user training, with exercises in the use of Bibsys and databases, as well as other practical library training. The second is a course in information skills. These are usually pure lectures with a more ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Mariann Løkse |
author_facet |
Mariann Løkse |
author_sort |
Mariann Løkse |
title |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_short |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_full |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_fullStr |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_full_unstemmed |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_sort |
undervisning i informasjonskompetanse: hva gjør vi og hva synes studentene? |
publisher |
University of Bergen |
publishDate |
2010 |
url |
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 https://doaj.org/article/dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 |
long_lat |
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Bygd Rene Synes Tromsø |
geographic_facet |
Bygd Rene Synes Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_source |
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, Vol 2, Iss 1 (2010) |
op_relation |
doi:10.15845/noril.v2i1.48 1890-5900 https://doaj.org/article/dceb8d42092c4489bd0097b2391f29b2 |
op_rights |
undefined |
op_doi |
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 |
container_title |
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education |
container_volume |
2 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766219299601514496 |