Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger har søkt å finne prinsipper lokalisering og utforming av høyfjellsveger som gir god effekt med hensyn til drivsnøproblematikk, samt å avdekke svakheter som fører til problemer i vinterdriften. I denne forbindelse har undertegnede re...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3091822 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/3091822 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/3091822 2023-10-25T01:43:21+02:00 Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger Thøring Horvli Norge 2009-06 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3091822 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3091822 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no 107 Høyfjellsveg 2. Vinterdrift 3. Klima 4. Kolonnekjøring Master thesis 2009 ftsvv 2023-09-27T22:35:46Z Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger har søkt å finne prinsipper lokalisering og utforming av høyfjellsveger som gir god effekt med hensyn til drivsnøproblematikk, samt å avdekke svakheter som fører til problemer i vinterdriften. I denne forbindelse har undertegnede reist på ekskursjon til fem høyfjellsveger i Norge, bodd på brøytestasjoner ved høyfjellsvegene, samtalt og hentet erfaringer fra brøytemannskaper og gjorde egne observasjoner ute på vegen. Sammen med erfaringene fra vegene og prinsipper for lokalisering og utforming av høyfjellsveger i litteraturen har en avdekket sterke og svake partier på høyfjellsvegene, og diskutert omkring årsakene til de ulike drivsnøproblemene. Klimadata, hentet fra nærliggende klimastasjoner ved de respektive høyfjellsvegene, sammen med logger for kolonnekjøring fra varierende antall vintersesonger, har blitt benyttet til å gjennomføre en analyse for å finne sammenhengen mellom værforholdene og når det innføres kolonnekjøring. Resultatene gir grunnlag for sammenligning mellom ulike veger. Det fremkom blant annet at det ved Haukelivegen innføres kolonnekjøring oftere ved hver enkelt vindstyrke på enn Hemsedalsfjellet, samtidig med at det er dårligere vær på Haukelivegen. Tilsvarende hadde man kolonnekjøring på Varangerhalvøya langt oftere enn på Saltfjellet ved de enkelte vindstyrker. Dette med omtrent samme vindforhold på begge vegene, ifølge klimadataene. Ulike forutsetninger i klimastasjonenes plassering og andre aspekter ved datamaterialet kan forøvrig spille inn, slik at en ikke bør stole blindt på resultatene. For ulike elementer i vegutformingen omtales prinsipper for hvordan disse best bør utformes med tanke på drivsnøproblematikk, hentet fra litteraturen. Disse har blitt vurdert opp mot egne erfaringer fra oppholdene på høyfjellsvegene. Det fremkommer at veg i skjæring er spesielt utsatte for drivsnøproblemer, og en god lokalisering i terrenget ved bruk av lune områder og linjeføring parallellt med fonndannende vindretninger er viktig ... Master Thesis Saltfjellet Varangerhalvøy* Varangerhalvøya Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) Varangerhalvøya ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Høyfjellsveg 2. Vinterdrift 3. Klima 4. Kolonnekjøring |
spellingShingle |
Høyfjellsveg 2. Vinterdrift 3. Klima 4. Kolonnekjøring Thøring Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
topic_facet |
Høyfjellsveg 2. Vinterdrift 3. Klima 4. Kolonnekjøring |
description |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger har søkt å finne prinsipper lokalisering og utforming av høyfjellsveger som gir god effekt med hensyn til drivsnøproblematikk, samt å avdekke svakheter som fører til problemer i vinterdriften. I denne forbindelse har undertegnede reist på ekskursjon til fem høyfjellsveger i Norge, bodd på brøytestasjoner ved høyfjellsvegene, samtalt og hentet erfaringer fra brøytemannskaper og gjorde egne observasjoner ute på vegen. Sammen med erfaringene fra vegene og prinsipper for lokalisering og utforming av høyfjellsveger i litteraturen har en avdekket sterke og svake partier på høyfjellsvegene, og diskutert omkring årsakene til de ulike drivsnøproblemene. Klimadata, hentet fra nærliggende klimastasjoner ved de respektive høyfjellsvegene, sammen med logger for kolonnekjøring fra varierende antall vintersesonger, har blitt benyttet til å gjennomføre en analyse for å finne sammenhengen mellom værforholdene og når det innføres kolonnekjøring. Resultatene gir grunnlag for sammenligning mellom ulike veger. Det fremkom blant annet at det ved Haukelivegen innføres kolonnekjøring oftere ved hver enkelt vindstyrke på enn Hemsedalsfjellet, samtidig med at det er dårligere vær på Haukelivegen. Tilsvarende hadde man kolonnekjøring på Varangerhalvøya langt oftere enn på Saltfjellet ved de enkelte vindstyrker. Dette med omtrent samme vindforhold på begge vegene, ifølge klimadataene. Ulike forutsetninger i klimastasjonenes plassering og andre aspekter ved datamaterialet kan forøvrig spille inn, slik at en ikke bør stole blindt på resultatene. For ulike elementer i vegutformingen omtales prinsipper for hvordan disse best bør utformes med tanke på drivsnøproblematikk, hentet fra litteraturen. Disse har blitt vurdert opp mot egne erfaringer fra oppholdene på høyfjellsvegene. Det fremkommer at veg i skjæring er spesielt utsatte for drivsnøproblemer, og en god lokalisering i terrenget ved bruk av lune områder og linjeføring parallellt med fonndannende vindretninger er viktig ... |
author2 |
Horvli |
format |
Master Thesis |
author |
Thøring |
author_facet |
Thøring |
author_sort |
Thøring |
title |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
title_short |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
title_full |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
title_fullStr |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
title_full_unstemmed |
Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
title_sort |
sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger |
publishDate |
2009 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3091822 |
op_coverage |
Norge |
long_lat |
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417) |
geographic |
Vegen Varangerhalvøya |
geographic_facet |
Vegen Varangerhalvøya |
genre |
Saltfjellet Varangerhalvøy* Varangerhalvøya |
genre_facet |
Saltfjellet Varangerhalvøy* Varangerhalvøya |
op_source |
107 |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3091822 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
_version_ |
1780740189060071424 |