Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru

Bacheloroppgave i TBYG 3016 Bygg, NTNU Tømmertransport er en stor del av skog- og treindustrien i Norge. For å øke den norske konkurranseevnen innenfor denne næringen i utlandet, er det nødvendig at dagens høye transportkostnader går ned. En mer effektiv transport vil minke kostnadene betydelig, og...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tvedt, Astrid Marie, Bakken, Ine Jesnes
Other Authors: Bergh, Roger
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [AM.Tvedt] [IJ.Bakken] 2020
Subjects:
bru
Bru
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2673915
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2673915
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2673915 2023-05-15T17:24:09+02:00 Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru Design verification and strengthening of Resa bridge Tvedt, Astrid Marie Bakken, Ine Jesnes Bergh, Roger Orkland 2020-05 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2673915 nob nob [AM.Tvedt] [IJ.Bakken] https://hdl.handle.net/11250/2673915 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 211 NTNU Fakultet for ingeniørvitenskap Institutt for bygg- og miljøteknikk tømmertransport transportutgifter oppgraderingsplan bru kapasitet flaskehals Bachelor thesis 2020 ftsvv 2022-05-01T08:13:12Z Bacheloroppgave i TBYG 3016 Bygg, NTNU Tømmertransport er en stor del av skog- og treindustrien i Norge. For å øke den norske konkurranseevnen innenfor denne næringen i utlandet, er det nødvendig at dagens høye transportkostnader går ned. En mer effektiv transport vil minke kostnadene betydelig, og styrke konkurransedyktigheten til det norske markedet internasjonalt. Tiltak som blir iverksatt for å kutte ned på transportutgiftene knyttet til tømmertransporten, er å oppgradere en rekke bruer i Midt-, Sørøst- og Nord-Norge. Etter utbedring skal bruene ha en kapasitet som tilsvarer Bk 10/60. Dette gjør at vogntogene kan kjøre med større last per tur. Dermed kan antall turer reduseres, noe som igjen fører til innsparing av tid og kostnader, redusering av vegslitasjen og kutt i klimautslippene. Denne bacheloroppgaven omhandler Resa bru som er tilknyttet oppgraderingsplanen til Statens vegvesen for tømmertransporten i Trøndelag. Resa bru ligger i Meldal i Orkland kommune, og ble bygget i 1935. Den er dermed prosjektert ut ifra eldre forskrifter. Selve brua er ei fagverksbru i stål som i dag regnes som en av flaskehalsene for transport av tømmer her til lands. For å kunne øke kapasiteten til Resa bru må den forsterkes. Problemstillingen til gruppa går dermed ut på å analysere brua, både i analyseprogram og med håndberegninger, for å finne ut hvor det trengs forsterkning. Statens vegvesen Bachelor Thesis Nord-Norge Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Bru ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) Utlandet ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286) Meldal ENVELOPE(9.711,9.711,63.046,63.046) Orkland ENVELOPE(9.693,9.693,63.230,63.230)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic NTNU
Fakultet for ingeniørvitenskap
Institutt for bygg- og miljøteknikk
tømmertransport
transportutgifter
oppgraderingsplan
bru
kapasitet
flaskehals
spellingShingle NTNU
Fakultet for ingeniørvitenskap
Institutt for bygg- og miljøteknikk
tømmertransport
transportutgifter
oppgraderingsplan
bru
kapasitet
flaskehals
Tvedt, Astrid Marie
Bakken, Ine Jesnes
Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
topic_facet NTNU
Fakultet for ingeniørvitenskap
Institutt for bygg- og miljøteknikk
tømmertransport
transportutgifter
oppgraderingsplan
bru
kapasitet
flaskehals
description Bacheloroppgave i TBYG 3016 Bygg, NTNU Tømmertransport er en stor del av skog- og treindustrien i Norge. For å øke den norske konkurranseevnen innenfor denne næringen i utlandet, er det nødvendig at dagens høye transportkostnader går ned. En mer effektiv transport vil minke kostnadene betydelig, og styrke konkurransedyktigheten til det norske markedet internasjonalt. Tiltak som blir iverksatt for å kutte ned på transportutgiftene knyttet til tømmertransporten, er å oppgradere en rekke bruer i Midt-, Sørøst- og Nord-Norge. Etter utbedring skal bruene ha en kapasitet som tilsvarer Bk 10/60. Dette gjør at vogntogene kan kjøre med større last per tur. Dermed kan antall turer reduseres, noe som igjen fører til innsparing av tid og kostnader, redusering av vegslitasjen og kutt i klimautslippene. Denne bacheloroppgaven omhandler Resa bru som er tilknyttet oppgraderingsplanen til Statens vegvesen for tømmertransporten i Trøndelag. Resa bru ligger i Meldal i Orkland kommune, og ble bygget i 1935. Den er dermed prosjektert ut ifra eldre forskrifter. Selve brua er ei fagverksbru i stål som i dag regnes som en av flaskehalsene for transport av tømmer her til lands. For å kunne øke kapasiteten til Resa bru må den forsterkes. Problemstillingen til gruppa går dermed ut på å analysere brua, både i analyseprogram og med håndberegninger, for å finne ut hvor det trengs forsterkning. Statens vegvesen
author2 Bergh, Roger
format Bachelor Thesis
author Tvedt, Astrid Marie
Bakken, Ine Jesnes
author_facet Tvedt, Astrid Marie
Bakken, Ine Jesnes
author_sort Tvedt, Astrid Marie
title Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
title_short Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
title_full Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
title_fullStr Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
title_full_unstemmed Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
title_sort kapasitetskontroll og forsterkning av resa bru
publisher [AM.Tvedt] [IJ.Bakken]
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2673915
op_coverage Orkland
long_lat ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391)
ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286)
ENVELOPE(9.711,9.711,63.046,63.046)
ENVELOPE(9.693,9.693,63.230,63.230)
geographic Bru
Utlandet
Meldal
Orkland
geographic_facet Bru
Utlandet
Meldal
Orkland
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_source 211
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2673915
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766115028923056128