Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjek...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Report |
Language: | English |
Published: |
Statens vegvesen
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2623802 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2623802 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2623802 2023-05-15T16:52:07+02:00 Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 Energy efficiency in tunnels - ENERTUN - D.2.1 : Mathematical Model for electrical consumption in road tunnels in Norway and Spain Octavio de Toledo, Daniel Norway 2016-05 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2623802 eng eng Statens vegvesen Statens vegvesens rapporter;552 FoU prosjekt [603242] urn:issn:1893-1162 http://hdl.handle.net/11250/2623802 Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no CC-BY-ND 118 FOU Varige konstruksjoner Tunneler ENERTUN Strømforbruk Energieffektiv Report 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:59Z Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader. Denne rapporten er den andre av totalt seks rapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med det spanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en oversikt over dagens totale strømforbruk i tunnelene med analyser av forbruksmønsteret og mulig optimalisering av fremtidig forbruk. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the second of a total of sixreports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides an overview of the current total power consumption in the tunnels with analysis of consumption patterns and possible optimization of future consumption. Statens vegvesen Vegdirektoratet Report Iceland Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
English |
topic |
FOU Varige konstruksjoner Tunneler ENERTUN Strømforbruk Energieffektiv |
spellingShingle |
FOU Varige konstruksjoner Tunneler ENERTUN Strømforbruk Energieffektiv Octavio de Toledo, Daniel Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
topic_facet |
FOU Varige konstruksjoner Tunneler ENERTUN Strømforbruk Energieffektiv |
description |
Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader. Denne rapporten er den andre av totalt seks rapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med det spanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en oversikt over dagens totale strømforbruk i tunnelene med analyser av forbruksmønsteret og mulig optimalisering av fremtidig forbruk. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the second of a total of sixreports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides an overview of the current total power consumption in the tunnels with analysis of consumption patterns and possible optimization of future consumption. Statens vegvesen Vegdirektoratet |
format |
Report |
author |
Octavio de Toledo, Daniel |
author_facet |
Octavio de Toledo, Daniel |
author_sort |
Octavio de Toledo, Daniel |
title |
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
title_short |
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
title_full |
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
title_fullStr |
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
title_full_unstemmed |
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 |
title_sort |
energieffektive tunneler - enertun - d2.1 : etatsprogrammet varige konstruksjoner 2012-2015 |
publisher |
Statens vegvesen |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2623802 |
op_coverage |
Norway |
geographic |
Norway |
geographic_facet |
Norway |
genre |
Iceland |
genre_facet |
Iceland |
op_source |
118 |
op_relation |
Statens vegvesens rapporter;552 FoU prosjekt [603242] urn:issn:1893-1162 http://hdl.handle.net/11250/2623802 |
op_rights |
Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-ND |
_version_ |
1766042240430374912 |