Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015

Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Octavio de Toledo, Daniel
Format: Report
Language:English
Published: Statens vegvesen 2016
Subjects:
FOU
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2623638
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2623638
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2623638 2023-05-15T16:52:07+02:00 Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 Energy efficiency in tunnels- ENERTUN - D1.1 : Benchmarking on technology and energy efficiency for road tunnels Octavio de Toledo, Daniel Norway 2016-05 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2623638 eng eng Statens vegvesen Statens vegvesens rapporter;551 FoU prosjekt [603242] urn:issn:1893-1162 http://hdl.handle.net/11250/2623638 Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no CC-BY-ND 70 FOU Statens vegvesen Vegdirektoratet Varige konstruksjoner Tunneler ENERTUN Energieffektiv Report 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:48Z Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader. Denne rapporten er den første av totalt seks rapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med detspanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en beskrivelse av innholdet i ENERTUN-prosjektet med hovedvekt på status for dagens teknologi og målsetting for energieffektive tiltak i tunnelene. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the first of a total of six reports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides a description of the contents of the ENERTUN project with emphasis on the state of today's technology and objectives for energy efficiency measures in the tunnels. Statens vegvesen Vegdirektoratet Report Iceland Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language English
topic FOU
Statens vegvesen Vegdirektoratet
Varige konstruksjoner
Tunneler
ENERTUN
Energieffektiv
spellingShingle FOU
Statens vegvesen Vegdirektoratet
Varige konstruksjoner
Tunneler
ENERTUN
Energieffektiv
Octavio de Toledo, Daniel
Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
topic_facet FOU
Statens vegvesen Vegdirektoratet
Varige konstruksjoner
Tunneler
ENERTUN
Energieffektiv
description Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader. Denne rapporten er den første av totalt seks rapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med detspanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en beskrivelse av innholdet i ENERTUN-prosjektet med hovedvekt på status for dagens teknologi og målsetting for energieffektive tiltak i tunnelene. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the first of a total of six reports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides a description of the contents of the ENERTUN project with emphasis on the state of today's technology and objectives for energy efficiency measures in the tunnels. Statens vegvesen Vegdirektoratet
format Report
author Octavio de Toledo, Daniel
author_facet Octavio de Toledo, Daniel
author_sort Octavio de Toledo, Daniel
title Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
title_short Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
title_full Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
title_fullStr Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
title_full_unstemmed Energieffektive tunneler - ENERTUN - D1.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
title_sort energieffektive tunneler - enertun - d1.1 : etatsprogrammet varige konstruksjoner 2012-2015
publisher Statens vegvesen
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2623638
op_coverage Norway
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre Iceland
genre_facet Iceland
op_source 70
op_relation Statens vegvesens rapporter;551
FoU prosjekt [603242]
urn:issn:1893-1162
http://hdl.handle.net/11250/2623638
op_rights Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-ND
_version_ 1766042239943835648