Terrenganalyse og 3D snøskredsimuleringer for plassering av radar for snøskredvarsling

Masteroppgave - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet - Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Institutt for geovitenskap. Etter flere ulykker knyttet til snøskred på Europavei 8 i Lavangsdalen i Troms de siste årene, har Statens vegvesen gått inn for å bedre skredsikringen langs de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Christiansen, Lars Tveit
Other Authors: Hormes, Anne, Persson, Andreas
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [L.T. Christiansen] 2018
Subjects:
E8
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2578448
Description
Summary:Masteroppgave - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet - Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Institutt for geovitenskap. Etter flere ulykker knyttet til snøskred på Europavei 8 i Lavangsdalen i Troms de siste årene, har Statens vegvesen gått inn for å bedre skredsikringen langs den 18 km lange dalen. Hovedformålet med denne masteroppgaven er å komme med innspill til hensiktsmessig plassering av automatiske overvåkningsanlegg for snøskred ved fire avgrensede strekninger langs vegen: Hestvollan, Sarasteinen, Stortinden og Storskreda. Fremgangsmåten har vært å kartlegge skredpunktene med tanke på topografiske og morfologiske forhold som påvirker utløsning og utløpsdistanse for snøskred. Det er foretatt observasjoner og gjort funn basert på analyser av foto, flybilder, DTM og feltarbeid. Funnene er sammenholdt med relevant litteratur. Å finne maksimal utløpslengde for snøskred er viktig for å si noe om skredfaren i et område. Snøskredmodeller, som simuleringsprogrammet RAMMS∷Avalanche og den statistiske/topografiske Alfa-Beta modellen er benyttet for dette formålet. Synsfeltsanalyse i ArcGIS, topografiske skyggesoner i løsneområde og skredløp og resultater fra utløpsberegninger for snøskred har blitt brukt som argumentasjon for forslag til plassering av radaranlegg ved de fire skredområdene. Statens vegvesen Region nord