Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang

Master i Betongkonstruksjoner. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi Alkalireaksjoner er en langtidseffekt forårsaket av en volumutvidelse av betongen. Dette kan føre til opprissing og følgeskader på bet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knutsdatter, Sol Marlene
Other Authors: Kanstad, Terje
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Statens vegvesen 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2563905
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2563905
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2563905 2024-05-12T08:12:04+00:00 Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang Design and assessment of existing bridges with severe damage Knutsdatter, Sol Marlene Kanstad, Terje Norway, Tromsø 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2563905 nob nob Statens vegvesen http://hdl.handle.net/11250/2563905 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no 222 Betongkonstruksjoner Tromsøbrua Alkalier Skader Frittframbyggebruer Kontroll Statens vegvesen Region nord Master thesis 2018 ftsvv 2024-04-17T14:27:34Z Master i Betongkonstruksjoner. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi Alkalireaksjoner er en langtidseffekt forårsaket av en volumutvidelse av betongen. Dette kan føre til opprissing og følgeskader på betongkonstruksjoner, og er spesielt observert på brukonstruksjoner som ble bygget på 1950 – og 1960 – tallet. Tromsøbrua var den første fritt frambyggbrua i Norge med et hovedspenn på 80 meter. Brua stod ferdig bygget i 1960. Overbygget består både av en platebru og en bjelkebru med to T-bjelker. Brua dimensjoneres etter tidligere standard NS 3473:2003 i samsvar med håndbøker fra Statens vegvesen. Det er i denne oppgaven kun den vestre viadukten som er blitt vurdert. Brua er modellert i Robot, og kapasiteten er kontrollert i bruddgrensetilstand. Beskrivelsen av tilstanden til Tromsøbrua baseres på egen befaring, i tillegg til inspeksjonsrapporter hvor kloridinnhold og rissvidder er analysert. Det er i tillegg gjennomført en strukturanalyse, hvor det ble observert skadelige og rissdannende alkalireaksjoner i betongen. Det er observert markante riss og krakeleringsmønster i søylene og i brubjelkene i tillegg til fuktige områder, som er et viktig element for at det skal oppstå alkalireaksjoner. Ekspansjonen av bruoverbygget antatt å være 0.5 promille. Kapasiteten i bruddgrensetilstanden er ikke tilstrekkelig for alle tverrsnitt etter trafikklasten Bk10/50. Platebrua overskrider momentkapasiteten med henholdsvis 26 % og 14 % i felt og over støtten, mens bjelkebrua har en utnyttelsesgrad på 99 % og 96 % i støttemomentene. Her ligger feltmomentene godt under momentkapasiteten. Så her er det muligheter for momentomlagring. Skjærkapasitet overskrides for platebrua med 48 %, mens for bjelkebrua er utnyttelsesgraden kun 64 %. Med påføring av ASR-lasten økte både feltog støttemomentene for platebrua, som ga en økning på 8 % og 13 %. Som gir kritiske verdier for platebrua. Påvirkningen på bjelkebrua ga en økning i felt med en ... Master Thesis Tromsø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) Norway Tromsø Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Betongkonstruksjoner
Tromsøbrua
Alkalier
Skader
Frittframbyggebruer
Kontroll
Statens vegvesen Region nord
spellingShingle Betongkonstruksjoner
Tromsøbrua
Alkalier
Skader
Frittframbyggebruer
Kontroll
Statens vegvesen Region nord
Knutsdatter, Sol Marlene
Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
topic_facet Betongkonstruksjoner
Tromsøbrua
Alkalier
Skader
Frittframbyggebruer
Kontroll
Statens vegvesen Region nord
description Master i Betongkonstruksjoner. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi Alkalireaksjoner er en langtidseffekt forårsaket av en volumutvidelse av betongen. Dette kan føre til opprissing og følgeskader på betongkonstruksjoner, og er spesielt observert på brukonstruksjoner som ble bygget på 1950 – og 1960 – tallet. Tromsøbrua var den første fritt frambyggbrua i Norge med et hovedspenn på 80 meter. Brua stod ferdig bygget i 1960. Overbygget består både av en platebru og en bjelkebru med to T-bjelker. Brua dimensjoneres etter tidligere standard NS 3473:2003 i samsvar med håndbøker fra Statens vegvesen. Det er i denne oppgaven kun den vestre viadukten som er blitt vurdert. Brua er modellert i Robot, og kapasiteten er kontrollert i bruddgrensetilstand. Beskrivelsen av tilstanden til Tromsøbrua baseres på egen befaring, i tillegg til inspeksjonsrapporter hvor kloridinnhold og rissvidder er analysert. Det er i tillegg gjennomført en strukturanalyse, hvor det ble observert skadelige og rissdannende alkalireaksjoner i betongen. Det er observert markante riss og krakeleringsmønster i søylene og i brubjelkene i tillegg til fuktige områder, som er et viktig element for at det skal oppstå alkalireaksjoner. Ekspansjonen av bruoverbygget antatt å være 0.5 promille. Kapasiteten i bruddgrensetilstanden er ikke tilstrekkelig for alle tverrsnitt etter trafikklasten Bk10/50. Platebrua overskrider momentkapasiteten med henholdsvis 26 % og 14 % i felt og over støtten, mens bjelkebrua har en utnyttelsesgrad på 99 % og 96 % i støttemomentene. Her ligger feltmomentene godt under momentkapasiteten. Så her er det muligheter for momentomlagring. Skjærkapasitet overskrides for platebrua med 48 %, mens for bjelkebrua er utnyttelsesgraden kun 64 %. Med påføring av ASR-lasten økte både feltog støttemomentene for platebrua, som ga en økning på 8 % og 13 %. Som gir kritiske verdier for platebrua. Påvirkningen på bjelkebrua ga en økning i felt med en ...
author2 Kanstad, Terje
format Master Thesis
author Knutsdatter, Sol Marlene
author_facet Knutsdatter, Sol Marlene
author_sort Knutsdatter, Sol Marlene
title Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_short Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_full Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_fullStr Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_full_unstemmed Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_sort beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
publisher Statens vegvesen
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2563905
op_coverage Norway, Tromsø
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
geographic Norway
Tromsø
Føre
Verdier
geographic_facet Norway
Tromsø
Føre
Verdier
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_source 222
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2563905
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
_version_ 1798834342193004544