Summary: | Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet IVT. Målet med prosjektet er å utvikle et forbedret styringssystem for ventilasjon i tunneler. Et delmål er å finne sammenhengen mellom antall ventilatorer i drift og vindhastigheten i tunnelen. Det skal også fokuseres på bedre brannsikkerhet. Oppgaven er løst ved å bruke simuleringsverktøy og utføre målinger på en miniatyrmodell som gruppen selv har laget. Dette er gjort for å finne sammenhengen mellom antall ventilatorer i drift og lufthastigheten. I dagens styringssystem som Statens vegvesen bruker opererer de med et antatt lineært forhold. Det er i vår studie påvist at dette ikke følger et lineært forhold. Styringssystemet vi bruker består av et PLS-program som kjøres til en Raspberry PI, som styrer viftene i miniatyrmodellen. Programmet styrer ventilasjonen etter en referanseverdi for lufthastighet, som endres ut ifra gassparametere. Styringssystemet tar hensyn til påvirkningsfaktorer som biltrafikk og vær, og det er implementert brannrutiner i koden. Dermed er målene for oppgaven nådd og løst i tråd med kravene fra oppdragsgiver. Statens vegvesen Region nord
|