Ventilatorstyring i tunnel : frisk luft hele veien

Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet IVT. Målet med prosjektet er å utvikle et forbedret styringssystem for ventilasjon i tunneler. Et delmål er å finne sammenhengen mellom antall ventilatorer i drift og vindhastigh...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kirkvik, Emilia Basioli, Sortland, Emmy Ajantha, Myrvang, Torgeir William
Other Authors: Varhaugvik, Ole Jonny, Johansen, Jarle André
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [E.B. Kirkvik, E.A. Sortland & T.W. Myrvang] 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2501263
Description
Summary:Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet IVT. Målet med prosjektet er å utvikle et forbedret styringssystem for ventilasjon i tunneler. Et delmål er å finne sammenhengen mellom antall ventilatorer i drift og vindhastigheten i tunnelen. Det skal også fokuseres på bedre brannsikkerhet. Oppgaven er løst ved å bruke simuleringsverktøy og utføre målinger på en miniatyrmodell som gruppen selv har laget. Dette er gjort for å finne sammenhengen mellom antall ventilatorer i drift og lufthastigheten. I dagens styringssystem som Statens vegvesen bruker opererer de med et antatt lineært forhold. Det er i vår studie påvist at dette ikke følger et lineært forhold. Styringssystemet vi bruker består av et PLS-program som kjøres til en Raspberry PI, som styrer viftene i miniatyrmodellen. Programmet styrer ventilasjonen etter en referanseverdi for lufthastighet, som endres ut ifra gassparametere. Styringssystemet tar hensyn til påvirkningsfaktorer som biltrafikk og vær, og det er implementert brannrutiner i koden. Dermed er målene for oppgaven nådd og løst i tråd med kravene fra oppdragsgiver. Statens vegvesen Region nord