Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
Masteroppgave - UIT - Norges Arktiske Universitet. Institutt for geovitenskap. Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å dete...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
[K.B. Lome]
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2479261 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2479261 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2479261 2023-05-15T15:24:56+02:00 Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg Lome, Kristin Brandtsegg Schomacker, Anders Håland, Gunne Norway 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2479261 nob nob [K.B. Lome] http://hdl.handle.net/11250/2479261 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 117 Geologi Snøskred Radar Varsling Master thesis 2017 ftsvv 2022-05-01T08:13:52Z Masteroppgave - UIT - Norges Arktiske Universitet. Institutt for geovitenskap. Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å detektere og varsle snøskred i sanntid; doppler radar og geofoner. Radaren bruker radiobølger for å måle retning og avstand til et objekt og kan dermed benyttes til å bestemme om skredet er i bevegelse relativt i forhold til radaren. En geofon er en rystelsesmåler og kan detektere rystelser som skapes av friksjonen og støtkreftene som oppstår mellom skredmassene og grunnen. Geofonene og radarene detekterer bevegelser når et skred initieres og varsler trafikanter i form av trafikklys ved hjelp av radiokommunikasjon og avansert filtrering av signalet. Hensikten med denne oppgaven er å evaluere de første moderne varslingsanleggene til Statens vegvesen. Testsesongene til følgende anlegg blir grundig gjennomgått og evaluert: geofon- og radaranlegget ved Fv472 i Sandneslia (Nordland), radaren ved Fv337 i Utledøla (Sogn og Fjordane) og radaren ved Rv15 i Knutstugugrove (Oppland). Oppgaven sammenligner de to teknologienes fordeler og begrensninger. For å finne avstanden som kreves mellom lysskilt slik at trafikanter kan varsles i god nok tid, er skredene modellert med den dynamiske modellen RAMMS (Rapid Mass Movement Simulation) for å beregne skredhastighet. Både radar og geofoner har vist seg egnet for varsling av snøskred i sanntid. Deteksjonssensorene og lysskiltene er plassert hensiktsmessig i alle tre anlegg. Resultatene viser at både radar og geofoner har potensiale til å skille mellom skredtype og- størrelse. Størrelsen på signalene som skapes av et skred også vil påvirkes av de lokale forholdene og en kalibreringsperiode er derfor nødvendig for hvert enkelt anlegg. Begge teknologier har begrensninger og fordeler og bør settes opp mot behov i den enkelte situasjon for å bestemme hvilken teknologi som er mest hensiktsmessig. Statens vegvesen Vegdirektoratet Master Thesis Arktis* Nordland Nordland Nordland Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Sogn ENVELOPE(-21.133,-21.133,63.994,63.994) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) Oppland ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900) Skredene ENVELOPE(14.589,14.589,66.760,66.760) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Geologi Snøskred Radar Varsling |
spellingShingle |
Geologi Snøskred Radar Varsling Lome, Kristin Brandtsegg Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
topic_facet |
Geologi Snøskred Radar Varsling |
description |
Masteroppgave - UIT - Norges Arktiske Universitet. Institutt for geovitenskap. Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å detektere og varsle snøskred i sanntid; doppler radar og geofoner. Radaren bruker radiobølger for å måle retning og avstand til et objekt og kan dermed benyttes til å bestemme om skredet er i bevegelse relativt i forhold til radaren. En geofon er en rystelsesmåler og kan detektere rystelser som skapes av friksjonen og støtkreftene som oppstår mellom skredmassene og grunnen. Geofonene og radarene detekterer bevegelser når et skred initieres og varsler trafikanter i form av trafikklys ved hjelp av radiokommunikasjon og avansert filtrering av signalet. Hensikten med denne oppgaven er å evaluere de første moderne varslingsanleggene til Statens vegvesen. Testsesongene til følgende anlegg blir grundig gjennomgått og evaluert: geofon- og radaranlegget ved Fv472 i Sandneslia (Nordland), radaren ved Fv337 i Utledøla (Sogn og Fjordane) og radaren ved Rv15 i Knutstugugrove (Oppland). Oppgaven sammenligner de to teknologienes fordeler og begrensninger. For å finne avstanden som kreves mellom lysskilt slik at trafikanter kan varsles i god nok tid, er skredene modellert med den dynamiske modellen RAMMS (Rapid Mass Movement Simulation) for å beregne skredhastighet. Både radar og geofoner har vist seg egnet for varsling av snøskred i sanntid. Deteksjonssensorene og lysskiltene er plassert hensiktsmessig i alle tre anlegg. Resultatene viser at både radar og geofoner har potensiale til å skille mellom skredtype og- størrelse. Størrelsen på signalene som skapes av et skred også vil påvirkes av de lokale forholdene og en kalibreringsperiode er derfor nødvendig for hvert enkelt anlegg. Begge teknologier har begrensninger og fordeler og bør settes opp mot behov i den enkelte situasjon for å bestemme hvilken teknologi som er mest hensiktsmessig. Statens vegvesen Vegdirektoratet |
author2 |
Schomacker, Anders Håland, Gunne |
format |
Master Thesis |
author |
Lome, Kristin Brandtsegg |
author_facet |
Lome, Kristin Brandtsegg |
author_sort |
Lome, Kristin Brandtsegg |
title |
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
title_short |
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
title_full |
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
title_fullStr |
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
title_full_unstemmed |
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
title_sort |
evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg |
publisher |
[K.B. Lome] |
publishDate |
2017 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2479261 |
op_coverage |
Norway |
long_lat |
ENVELOPE(-21.133,-21.133,63.994,63.994) ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900) ENVELOPE(14.589,14.589,66.760,66.760) |
geographic |
Norway Sogn Skille Oppland Skredene |
geographic_facet |
Norway Sogn Skille Oppland Skredene |
genre |
Arktis* Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Arktis* Nordland Nordland Nordland |
op_source |
117 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2479261 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
_version_ |
1766355546919665664 |