Jordtrykk på betongelementer. Artikkel til Nordisk Geoteknikermøte, Reykjavik 1996

I 1992 ble det bygd to betongelementtunneler for henholdvis ny E6 og jernbanen ved Medby i Saltdal. Løsningen ble benyttet som et alternativ til en 100 m lang pelefundamentert bru, og det ble oppnådd en kostnadsbesparelse på 3 millioner kroner eller 40 % av brukskostnaden. Tunnelene består av to sid...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vaslestad, Jan, Johansen, Tor Helge
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Vegdirektoratet 1996
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/190320
Description
Summary:I 1992 ble det bygd to betongelementtunneler for henholdvis ny E6 og jernbanen ved Medby i Saltdal. Løsningen ble benyttet som et alternativ til en 100 m lang pelefundamentert bru, og det ble oppnådd en kostnadsbesparelse på 3 millioner kroner eller 40 % av brukskostnaden. Tunnelene består av to sideelementer og et toppelement med betongtykkelse 26 cm og tunnelbredde 9,7 m. Betongelementene er relativt tynnveggede, og kombinert med leddet mellom sideelementet og toppelementet, medfører dette samvirke med omkringliggende masser. Grunnen består av fast leire og betongelementene er fundamentert på stripefundamenter. Jordtrykket ble målt under lagvis oppfylling av masser rundt tunnelene og det er utført langtidsmålinger i en periode på over 3 år. Det er foreslått en metode for beregning av aksialkraften i betongelementtunneler. Det må utvises spesiell varsomhet ved skjevbelastning, dette krever en grundig geoteknisk vurdering. Spesielt brukt som rasoverbygg i skråterreng må det påses at konstruksjonene får skikkelig sidestøtte. Ved dårlige grunnforhold må det vurderes å bruke hel bunnplate istedenfor stripefundamenter. Setninger (spesielt skjevsetninger) må vurderes nøye ved bruk av metoden.