Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og an...
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
SINTEF akademisk forlag
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3131483 |
id |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/3131483 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/3131483 2024-06-23T07:51:49+00:00 Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering Manum, Bendik Nordström, Tobias Rokseth, Lillian Sve Schön, Peter Bjørgen, Astrid Karlsson, Hampus 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3131483 nob nob SINTEF akademisk forlag ZEN Report ZEN Report;60 Norges forskningsråd: 257660 urn:isbn:978-82-536-1838-8 https://hdl.handle.net/11250/3131483 cristin:2270979 50 60 GHG emissions Urban form GIS-models Network analysis Land use Diversity Active mobility Urban freight Research report 2024 ftsintef 2024-06-03T23:32:36Z Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og andre aktører i konkret planlegging på område- og bynivå. Dette har gitt to kriterier for prioriteringene i arbeidet. Det ene er å identifisere egenskaper ved byform som direkte eller indirekte påvirker klimagassutslipp, dette til forskjell fra studier av byform mer generelt eller i andre sammenhenger. Det andre er at de aspektene ved byform som studeres, skal være innen det som bestemmes gjennom planlegging, og som dessuten kan analyseres og evalueres ut fra informasjonen som er tilgjengelig i de aktuelle fasene av prosjektutvikling og planlegging. På denne bakgrunnen har arbeidet bestått av tre hoveddeler: (1) identifisering av GIS-baserte metoder for modellering og analyser av byformegenskaper av betydning for klimagassutslipp, (2) uttesting og anvendelse av disse metodene i analyser og evalueringer av byutviklingsprosjekter med ZEN-pilotene som case, og (3) formulering av retningslinjer for planlegging både som innspill til konkrete byutviklingsprosjekter og som evalueringsverktøy i form av ZEN-KPIer (Key Performance Indicators). ZEN-KPIene er en viktig del av ZEN ved at det samler bredden av ZEN-forskningen i evaluerings-verktøy for bruk i konkret planlegging og prosjektevaluering. Prosessen med å utarbeide evalueringsverktøyene har foregått i samarbeid med ZEN-pilotprosjektene Sluppen (Trondheim), Bodø ny by - ny flyplass (Bodø) og Fornebu (Bærum). Basert på innspill fra planavdelingene i kommunene, innspill knyttet til forhold som tilgang til data, tilgang på GIS-kompetanse, oversiktlig sammenstilling av resultater og i hvilken grad kommunene gjennom plankart eller planbeskrivelse i kommunedelplaner eller reguleringsplaner har mulighet til å identifisere og bestemme byformegenskapene som inngår, har vi definert ... Report Bodø Bodø SINTEF Open Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Flyplass ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835) |
institution |
Open Polar |
collection |
SINTEF Open |
op_collection_id |
ftsintef |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
GHG emissions Urban form GIS-models Network analysis Land use Diversity Active mobility Urban freight |
spellingShingle |
GHG emissions Urban form GIS-models Network analysis Land use Diversity Active mobility Urban freight Manum, Bendik Nordström, Tobias Rokseth, Lillian Sve Schön, Peter Bjørgen, Astrid Karlsson, Hampus Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
topic_facet |
GHG emissions Urban form GIS-models Network analysis Land use Diversity Active mobility Urban freight |
description |
Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og andre aktører i konkret planlegging på område- og bynivå. Dette har gitt to kriterier for prioriteringene i arbeidet. Det ene er å identifisere egenskaper ved byform som direkte eller indirekte påvirker klimagassutslipp, dette til forskjell fra studier av byform mer generelt eller i andre sammenhenger. Det andre er at de aspektene ved byform som studeres, skal være innen det som bestemmes gjennom planlegging, og som dessuten kan analyseres og evalueres ut fra informasjonen som er tilgjengelig i de aktuelle fasene av prosjektutvikling og planlegging. På denne bakgrunnen har arbeidet bestått av tre hoveddeler: (1) identifisering av GIS-baserte metoder for modellering og analyser av byformegenskaper av betydning for klimagassutslipp, (2) uttesting og anvendelse av disse metodene i analyser og evalueringer av byutviklingsprosjekter med ZEN-pilotene som case, og (3) formulering av retningslinjer for planlegging både som innspill til konkrete byutviklingsprosjekter og som evalueringsverktøy i form av ZEN-KPIer (Key Performance Indicators). ZEN-KPIene er en viktig del av ZEN ved at det samler bredden av ZEN-forskningen i evaluerings-verktøy for bruk i konkret planlegging og prosjektevaluering. Prosessen med å utarbeide evalueringsverktøyene har foregått i samarbeid med ZEN-pilotprosjektene Sluppen (Trondheim), Bodø ny by - ny flyplass (Bodø) og Fornebu (Bærum). Basert på innspill fra planavdelingene i kommunene, innspill knyttet til forhold som tilgang til data, tilgang på GIS-kompetanse, oversiktlig sammenstilling av resultater og i hvilken grad kommunene gjennom plankart eller planbeskrivelse i kommunedelplaner eller reguleringsplaner har mulighet til å identifisere og bestemme byformegenskapene som inngår, har vi definert ... |
format |
Report |
author |
Manum, Bendik Nordström, Tobias Rokseth, Lillian Sve Schön, Peter Bjørgen, Astrid Karlsson, Hampus |
author_facet |
Manum, Bendik Nordström, Tobias Rokseth, Lillian Sve Schön, Peter Bjørgen, Astrid Karlsson, Hampus |
author_sort |
Manum, Bendik |
title |
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
title_short |
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
title_full |
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
title_fullStr |
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
title_full_unstemmed |
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering |
title_sort |
byform i et zen-perspektiv. en sammenfatning av arbeid med gis-baserte metoder for analyser og visualisering |
publisher |
SINTEF akademisk forlag |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3131483 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835) |
geographic |
Bodø Flyplass |
geographic_facet |
Bodø Flyplass |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_source |
50 60 |
op_relation |
ZEN Report ZEN Report;60 Norges forskningsråd: 257660 urn:isbn:978-82-536-1838-8 https://hdl.handle.net/11250/3131483 cristin:2270979 |
_version_ |
1802642961605853184 |