Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering

Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og an...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Manum, Bendik, Nordström, Tobias, Rokseth, Lillian Sve, Schön, Peter, Bjørgen, Astrid, Karlsson, Hampus
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: SINTEF akademisk forlag 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3131483
id ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/3131483
record_format openpolar
spelling ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/3131483 2024-06-23T07:51:49+00:00 Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering Manum, Bendik Nordström, Tobias Rokseth, Lillian Sve Schön, Peter Bjørgen, Astrid Karlsson, Hampus 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3131483 nob nob SINTEF akademisk forlag ZEN Report ZEN Report;60 Norges forskningsråd: 257660 urn:isbn:978-82-536-1838-8 https://hdl.handle.net/11250/3131483 cristin:2270979 50 60 GHG emissions Urban form GIS-models Network analysis Land use Diversity Active mobility Urban freight Research report 2024 ftsintef 2024-06-03T23:32:36Z Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og andre aktører i konkret planlegging på område- og bynivå. Dette har gitt to kriterier for prioriteringene i arbeidet. Det ene er å identifisere egenskaper ved byform som direkte eller indirekte påvirker klimagassutslipp, dette til forskjell fra studier av byform mer generelt eller i andre sammenhenger. Det andre er at de aspektene ved byform som studeres, skal være innen det som bestemmes gjennom planlegging, og som dessuten kan analyseres og evalueres ut fra informasjonen som er tilgjengelig i de aktuelle fasene av prosjektutvikling og planlegging. På denne bakgrunnen har arbeidet bestått av tre hoveddeler: (1) identifisering av GIS-baserte metoder for modellering og analyser av byformegenskaper av betydning for klimagassutslipp, (2) uttesting og anvendelse av disse metodene i analyser og evalueringer av byutviklingsprosjekter med ZEN-pilotene som case, og (3) formulering av retningslinjer for planlegging både som innspill til konkrete byutviklingsprosjekter og som evalueringsverktøy i form av ZEN-KPIer (Key Performance Indicators). ZEN-KPIene er en viktig del av ZEN ved at det samler bredden av ZEN-forskningen i evaluerings-verktøy for bruk i konkret planlegging og prosjektevaluering. Prosessen med å utarbeide evalueringsverktøyene har foregått i samarbeid med ZEN-pilotprosjektene Sluppen (Trondheim), Bodø ny by - ny flyplass (Bodø) og Fornebu (Bærum). Basert på innspill fra planavdelingene i kommunene, innspill knyttet til forhold som tilgang til data, tilgang på GIS-kompetanse, oversiktlig sammenstilling av resultater og i hvilken grad kommunene gjennom plankart eller planbeskrivelse i kommunedelplaner eller reguleringsplaner har mulighet til å identifisere og bestemme byformegenskapene som inngår, har vi definert ... Report Bodø Bodø SINTEF Open Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Flyplass ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835)
institution Open Polar
collection SINTEF Open
op_collection_id ftsintef
language Norwegian Bokmål
topic GHG emissions
Urban form
GIS-models
Network analysis
Land use
Diversity
Active mobility
Urban freight
spellingShingle GHG emissions
Urban form
GIS-models
Network analysis
Land use
Diversity
Active mobility
Urban freight
Manum, Bendik
Nordström, Tobias
Rokseth, Lillian Sve
Schön, Peter
Bjørgen, Astrid
Karlsson, Hampus
Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
topic_facet GHG emissions
Urban form
GIS-models
Network analysis
Land use
Diversity
Active mobility
Urban freight
description Denne rapporten sammenfatter ZEN-forskningen på byform og tilgjengelighet, et arbeid med vekt på GIS-baserte metoder for analyser og visualisering. Med klimagassutslipp som ramme og nabolag og bydeler som skala, har målet vært å utvikle analysemetoder og evalueringsverktøy for bruk av kommuner og andre aktører i konkret planlegging på område- og bynivå. Dette har gitt to kriterier for prioriteringene i arbeidet. Det ene er å identifisere egenskaper ved byform som direkte eller indirekte påvirker klimagassutslipp, dette til forskjell fra studier av byform mer generelt eller i andre sammenhenger. Det andre er at de aspektene ved byform som studeres, skal være innen det som bestemmes gjennom planlegging, og som dessuten kan analyseres og evalueres ut fra informasjonen som er tilgjengelig i de aktuelle fasene av prosjektutvikling og planlegging. På denne bakgrunnen har arbeidet bestått av tre hoveddeler: (1) identifisering av GIS-baserte metoder for modellering og analyser av byformegenskaper av betydning for klimagassutslipp, (2) uttesting og anvendelse av disse metodene i analyser og evalueringer av byutviklingsprosjekter med ZEN-pilotene som case, og (3) formulering av retningslinjer for planlegging både som innspill til konkrete byutviklingsprosjekter og som evalueringsverktøy i form av ZEN-KPIer (Key Performance Indicators). ZEN-KPIene er en viktig del av ZEN ved at det samler bredden av ZEN-forskningen i evaluerings-verktøy for bruk i konkret planlegging og prosjektevaluering. Prosessen med å utarbeide evalueringsverktøyene har foregått i samarbeid med ZEN-pilotprosjektene Sluppen (Trondheim), Bodø ny by - ny flyplass (Bodø) og Fornebu (Bærum). Basert på innspill fra planavdelingene i kommunene, innspill knyttet til forhold som tilgang til data, tilgang på GIS-kompetanse, oversiktlig sammenstilling av resultater og i hvilken grad kommunene gjennom plankart eller planbeskrivelse i kommunedelplaner eller reguleringsplaner har mulighet til å identifisere og bestemme byformegenskapene som inngår, har vi definert ...
format Report
author Manum, Bendik
Nordström, Tobias
Rokseth, Lillian Sve
Schön, Peter
Bjørgen, Astrid
Karlsson, Hampus
author_facet Manum, Bendik
Nordström, Tobias
Rokseth, Lillian Sve
Schön, Peter
Bjørgen, Astrid
Karlsson, Hampus
author_sort Manum, Bendik
title Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
title_short Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
title_full Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
title_fullStr Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
title_full_unstemmed Byform i et ZEN-perspektiv. En sammenfatning av arbeid med GIS-baserte metoder for analyser og visualisering
title_sort byform i et zen-perspektiv. en sammenfatning av arbeid med gis-baserte metoder for analyser og visualisering
publisher SINTEF akademisk forlag
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/11250/3131483
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835)
geographic Bodø
Flyplass
geographic_facet Bodø
Flyplass
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_source 50
60
op_relation ZEN Report
ZEN Report;60
Norges forskningsråd: 257660
urn:isbn:978-82-536-1838-8
https://hdl.handle.net/11250/3131483
cristin:2270979
_version_ 1802642961605853184