Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
- Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av m...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2389166 |
id |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389166 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389166 2023-05-15T17:12:59+02:00 Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode 2016-05-11T11:47:10Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2389166 nob nob Stiftelsen SINTEF: 90E103.18 SINTEF Rapport A12130, 38 p. SINTEF , 2009 urn:isbn:9788214044461 http://hdl.handle.net/11250/2389166 cristin:1267836 Research report 2016 ftsintef 2021-08-04T11:59:18Z - Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av masseforflytning. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder med henholdsvis to og tre alternative trafikkmengder. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den foreslåtte plassering. Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene er begrenset til beregning av utendørs støynivå. De viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 20, alle i gul sone. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Oppdragsgiver: Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Report Mo i Rana SINTEF Open (Brage) Mo i Rana ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310) Flyplass ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835) |
institution |
Open Polar |
collection |
SINTEF Open (Brage) |
op_collection_id |
ftsintef |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
- Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av masseforflytning. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder med henholdsvis to og tre alternative trafikkmengder. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den foreslåtte plassering. Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene er begrenset til beregning av utendørs støynivå. De viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 20, alle i gul sone. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Oppdragsgiver: Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
format |
Report |
author |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode |
spellingShingle |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
author_facet |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode |
author_sort |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen |
title |
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_short |
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_full |
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_fullStr |
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_full_unstemmed |
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_sort |
reviderte flystøyberegninger for polarsirkelen lufthavnutvikling as |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2389166 |
long_lat |
ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310) ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835) |
geographic |
Mo i Rana Flyplass |
geographic_facet |
Mo i Rana Flyplass |
genre |
Mo i Rana |
genre_facet |
Mo i Rana |
op_relation |
Stiftelsen SINTEF: 90E103.18 SINTEF Rapport A12130, 38 p. SINTEF , 2009 urn:isbn:9788214044461 http://hdl.handle.net/11250/2389166 cristin:1267836 |
_version_ |
1766069884065677312 |