Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS

- Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Granøien, Idar Ludvig Nilsen, Haukland, Frode
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2389166
id ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389166
record_format openpolar
spelling ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389166 2023-05-15T17:12:59+02:00 Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode 2016-05-11T11:47:10Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2389166 nob nob Stiftelsen SINTEF: 90E103.18 SINTEF Rapport A12130, 38 p. SINTEF , 2009 urn:isbn:9788214044461 http://hdl.handle.net/11250/2389166 cristin:1267836 Research report 2016 ftsintef 2021-08-04T11:59:18Z - Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av masseforflytning. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder med henholdsvis to og tre alternative trafikkmengder. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den foreslåtte plassering. Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene er begrenset til beregning av utendørs støynivå. De viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 20, alle i gul sone. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Oppdragsgiver: Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Report Mo i Rana SINTEF Open (Brage) Mo i Rana ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310) Flyplass ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835)
institution Open Polar
collection SINTEF Open (Brage)
op_collection_id ftsintef
language Norwegian Bokmål
description - Denne rapport erstatter rapporten SINTEF A6166 fra 2008-03-12 og presenterer reviderte beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Endringene består av en reduksjon i det forventede ruteprogrammet, samt små justering av rullebaneterskler og terreng som følge av masseforflytning. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder med henholdsvis to og tre alternative trafikkmengder. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den foreslåtte plassering. Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene er begrenset til beregning av utendørs støynivå. De viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 20, alle i gul sone. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Oppdragsgiver: Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
format Report
author Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
spellingShingle Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
author_facet Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
author_sort Granøien, Idar Ludvig Nilsen
title Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_short Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_full Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_fullStr Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_full_unstemmed Reviderte flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_sort reviderte flystøyberegninger for polarsirkelen lufthavnutvikling as
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2389166
long_lat ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310)
ENVELOPE(6.831,6.831,62.835,62.835)
geographic Mo i Rana
Flyplass
geographic_facet Mo i Rana
Flyplass
genre Mo i Rana
genre_facet Mo i Rana
op_relation Stiftelsen SINTEF: 90E103.18
SINTEF Rapport A12130, 38 p. SINTEF , 2009
urn:isbn:9788214044461
http://hdl.handle.net/11250/2389166
cristin:1267836
_version_ 1766069884065677312