Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
- Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for beha...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2389049 |
id |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389049 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389049 2024-09-15T18:18:52+00:00 Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode 2016-05-10T09:15:59Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2389049 nob nob SINTEF Rapport A6166, 37 p. SINTEF, 2008 urn:isbn:9788214044003 http://hdl.handle.net/11250/2389049 cristin:1269068 Research report 2016 ftsintef 2024-08-30T03:27:11Z - Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den forslåtte plassering.Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene fra dette prosjekt vil kunne inngå som grunnlagsmateriale for en eventuell konsekvensutredning av tiltaket, men er begrenset til beregning av utendørs støynivå. Resultatene viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 31. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Report Mo i Rana SINTEF Open |
institution |
Open Polar |
collection |
SINTEF Open |
op_collection_id |
ftsintef |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
- Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den forslåtte plassering.Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene fra dette prosjekt vil kunne inngå som grunnlagsmateriale for en eventuell konsekvensutredning av tiltaket, men er begrenset til beregning av utendørs støynivå. Resultatene viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 31. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. |
format |
Report |
author |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode |
spellingShingle |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
author_facet |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode |
author_sort |
Granøien, Idar Ludvig Nilsen |
title |
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_short |
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_full |
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_fullStr |
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_full_unstemmed |
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS |
title_sort |
flystøyberegninger for polarsirkelen lufthavnutvikling as |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2389049 |
genre |
Mo i Rana |
genre_facet |
Mo i Rana |
op_relation |
SINTEF Rapport A6166, 37 p. SINTEF, 2008 urn:isbn:9788214044003 http://hdl.handle.net/11250/2389049 cristin:1269068 |
_version_ |
1810456961103167488 |