Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS

- Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for beha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Granøien, Idar Ludvig Nilsen, Haukland, Frode
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2389049
id ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389049
record_format openpolar
spelling ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2389049 2024-09-15T18:18:52+00:00 Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS Granøien, Idar Ludvig Nilsen Haukland, Frode 2016-05-10T09:15:59Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2389049 nob nob SINTEF Rapport A6166, 37 p. SINTEF, 2008 urn:isbn:9788214044003 http://hdl.handle.net/11250/2389049 cristin:1269068 Research report 2016 ftsintef 2024-08-30T03:27:11Z - Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den forslåtte plassering.Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene fra dette prosjekt vil kunne inngå som grunnlagsmateriale for en eventuell konsekvensutredning av tiltaket, men er begrenset til beregning av utendørs støynivå. Resultatene viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 31. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana. Report Mo i Rana SINTEF Open
institution Open Polar
collection SINTEF Open
op_collection_id ftsintef
language Norwegian Bokmål
description - Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den forslåtte plassering.Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene fra dette prosjekt vil kunne inngå som grunnlagsmateriale for en eventuell konsekvensutredning av tiltaket, men er begrenset til beregning av utendørs støynivå. Resultatene viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 31. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana.
format Report
author Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
spellingShingle Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
author_facet Granøien, Idar Ludvig Nilsen
Haukland, Frode
author_sort Granøien, Idar Ludvig Nilsen
title Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_short Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_full Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_fullStr Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_full_unstemmed Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS
title_sort flystøyberegninger for polarsirkelen lufthavnutvikling as
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2389049
genre Mo i Rana
genre_facet Mo i Rana
op_relation SINTEF Rapport A6166, 37 p. SINTEF, 2008
urn:isbn:9788214044003
http://hdl.handle.net/11250/2389049
cristin:1269068
_version_ 1810456961103167488