Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer
- Rapporten beskriver estimering av lokale vindeffekter i området rundt Kirkenes lufthavn. Vinder fra sørøstlig, sørlig og nordvestlig kant er simulert. Siden åsene rundt flyplassen er så lave, er bare nøytral stratifisering interessant. Derfor er også beregningene gyldige for alle høydevindsstyrker...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2387738 |
id |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2387738 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsintef:oai:sintef.brage.unit.no:11250/2387738 2023-05-15T17:03:58+02:00 Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer Eidsvik, Karl Johan Utnes, Torbjørn 2016-04-27T09:45:33Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2387738 nob nob Stiftelsen SINTEF: 90A260 SINTEF Rapport A169, 19 p. SINTEF, 2006 urn:isbn:8214028663 http://hdl.handle.net/11250/2387738 cristin:1268073 Research report 2016 ftsintef 2021-08-04T12:00:01Z - Rapporten beskriver estimering av lokale vindeffekter i området rundt Kirkenes lufthavn. Vinder fra sørøstlig, sørlig og nordvestlig kant er simulert. Siden åsene rundt flyplassen er så lave, er bare nøytral stratifisering interessant. Derfor er også beregningene gyldige for alle høydevindsstyrker.Oppløsningen er valgt så detaljert som kartdataene tillater. Dette kan imidlertid være for grovt til å representere de bratteste åsene. Denne begrensningen er antakelig viktigst ved vind fra sektoren (210- 315) grader, der terrenghelningen bak åsen Dammotoaivi antakelig i realiteten er bratt nok til å gi separert strømning. Dette le-området vil være viktig ved avgang fra bane 24.Bortsett fra dette ventes simuleringene å være realistiske. Det predikeres ikke separert strømning, og det er derfor moderate skjærlag, fallvinder og en maksimal turbulens-intensitet på √K/U ≈ 0.15 i området. Oppdragsgiver Avinor AS Report Kirkenes SINTEF Open (Brage) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Bratt ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328) Dammotoaivi ENVELOPE(29.784,29.784,69.715,69.715) |
institution |
Open Polar |
collection |
SINTEF Open (Brage) |
op_collection_id |
ftsintef |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
- Rapporten beskriver estimering av lokale vindeffekter i området rundt Kirkenes lufthavn. Vinder fra sørøstlig, sørlig og nordvestlig kant er simulert. Siden åsene rundt flyplassen er så lave, er bare nøytral stratifisering interessant. Derfor er også beregningene gyldige for alle høydevindsstyrker.Oppløsningen er valgt så detaljert som kartdataene tillater. Dette kan imidlertid være for grovt til å representere de bratteste åsene. Denne begrensningen er antakelig viktigst ved vind fra sektoren (210- 315) grader, der terrenghelningen bak åsen Dammotoaivi antakelig i realiteten er bratt nok til å gi separert strømning. Dette le-området vil være viktig ved avgang fra bane 24.Bortsett fra dette ventes simuleringene å være realistiske. Det predikeres ikke separert strømning, og det er derfor moderate skjærlag, fallvinder og en maksimal turbulens-intensitet på √K/U ≈ 0.15 i området. Oppdragsgiver Avinor AS |
format |
Report |
author |
Eidsvik, Karl Johan Utnes, Torbjørn |
spellingShingle |
Eidsvik, Karl Johan Utnes, Torbjørn Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
author_facet |
Eidsvik, Karl Johan Utnes, Torbjørn |
author_sort |
Eidsvik, Karl Johan |
title |
Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
title_short |
Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
title_full |
Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
title_fullStr |
Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
title_full_unstemmed |
Vindvariasjoner over Kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
title_sort |
vindvariasjoner over kirkenes lufthavn estimert ved hjelp av numeriske simuleringer |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2387738 |
long_lat |
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328) ENVELOPE(29.784,29.784,69.715,69.715) |
geographic |
Bak Bratt Dammotoaivi |
geographic_facet |
Bak Bratt Dammotoaivi |
genre |
Kirkenes |
genre_facet |
Kirkenes |
op_relation |
Stiftelsen SINTEF: 90A260 SINTEF Rapport A169, 19 p. SINTEF, 2006 urn:isbn:8214028663 http://hdl.handle.net/11250/2387738 cristin:1268073 |
_version_ |
1766057973566668800 |