Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune
Formålet med artikkelen er å beskrive helsepersonell sin forståelse av tradisjonell helbredelse og hvordan de håndterer dette fenomenet. Artikkelen er basert på to fokusgruppeintervju og semistrukturerte intervju med 13 helsepersonell i en norsk-samisk kommune. In northern Norway spiritual healing t...
Published in: | Nordic Journal of Nursing Research |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2444873 https://doi.org/10.1177/010740831403400411 |
id |
ftsfomsorgsforsk:oai:omsorgsforskning.brage.unit.no:11250/2444873 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsfomsorgsforsk:oai:omsorgsforskning.brage.unit.no:11250/2444873 2024-03-03T08:47:13+00:00 Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune Larsen, Anette Langås Hamran, Torunn Foss, Nina 2014 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2444873 https://doi.org/10.1177/010740831403400411 nor nor Larsen, A.L., Hamran, T. & Foss, N. (2014) Mellom profesjonell og folkelig kunnskap: en kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune. Vård i Norden : Nordic journal of nursing research, 34(4), s. 53-57. urn:issn:0107-4083 http://hdl.handle.net/11250/2444873 https://doi.org/10.1177/010740831403400411 Larsen, Anette Iren Langås 34 Vård i Norden : Nordic journal of nursing research 4 traditional spiritual healing reading primary healthcare cultural sensitive tradisjonell behandling læsning kultursensitivitet Journal article 2014 ftsfomsorgsforsk https://doi.org/10.1177/010740831403400411 2024-02-02T11:37:27Z Formålet med artikkelen er å beskrive helsepersonell sin forståelse av tradisjonell helbredelse og hvordan de håndterer dette fenomenet. Artikkelen er basert på to fokusgruppeintervju og semistrukturerte intervju med 13 helsepersonell i en norsk-samisk kommune. In northern Norway spiritual healing traditions are still practiced, especially among people related to Sami background and culture. Studies indicate that the general public believes that health care professionals are sceptical when it comes to the traditional spiritual healing practice known as "reading" or læsing in Norwegian. The purpose of this article is to describe healthcare providers' understanding of traditional healing, and how health care professionals handle it. A qualitative study based on semi structured interviews and two focus group interviws with 13 primary health care professionals, two physicians, seven nurses and four welfare workers, was conducted in a rural Sami area in North-Norway. The study shows that health care professionals have great knowledge of and respect for reading. The knowledge is based on the health care professional's relationship with the community. Health care professionals distinguish between how they relate to reading as private persons and as health care professionals. The analysis provides an understanding of how traditional knowledge and professional biomedical knowledge plays together in health care providers' work in primary health care. It can provide input into the development of a culturally sensitive public health care service. NFR Article in Journal/Newspaper North Norway Northern Norway sami sami samisk Senter for omsorgsforskning: Omsorgsbiblioteket Norway Nordic Journal of Nursing Research 34 4 53 57 |
institution |
Open Polar |
collection |
Senter for omsorgsforskning: Omsorgsbiblioteket |
op_collection_id |
ftsfomsorgsforsk |
language |
Norwegian |
topic |
traditional spiritual healing reading primary healthcare cultural sensitive tradisjonell behandling læsning kultursensitivitet |
spellingShingle |
traditional spiritual healing reading primary healthcare cultural sensitive tradisjonell behandling læsning kultursensitivitet Larsen, Anette Langås Hamran, Torunn Foss, Nina Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
topic_facet |
traditional spiritual healing reading primary healthcare cultural sensitive tradisjonell behandling læsning kultursensitivitet |
description |
Formålet med artikkelen er å beskrive helsepersonell sin forståelse av tradisjonell helbredelse og hvordan de håndterer dette fenomenet. Artikkelen er basert på to fokusgruppeintervju og semistrukturerte intervju med 13 helsepersonell i en norsk-samisk kommune. In northern Norway spiritual healing traditions are still practiced, especially among people related to Sami background and culture. Studies indicate that the general public believes that health care professionals are sceptical when it comes to the traditional spiritual healing practice known as "reading" or læsing in Norwegian. The purpose of this article is to describe healthcare providers' understanding of traditional healing, and how health care professionals handle it. A qualitative study based on semi structured interviews and two focus group interviws with 13 primary health care professionals, two physicians, seven nurses and four welfare workers, was conducted in a rural Sami area in North-Norway. The study shows that health care professionals have great knowledge of and respect for reading. The knowledge is based on the health care professional's relationship with the community. Health care professionals distinguish between how they relate to reading as private persons and as health care professionals. The analysis provides an understanding of how traditional knowledge and professional biomedical knowledge plays together in health care providers' work in primary health care. It can provide input into the development of a culturally sensitive public health care service. NFR |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Larsen, Anette Langås Hamran, Torunn Foss, Nina |
author_facet |
Larsen, Anette Langås Hamran, Torunn Foss, Nina |
author_sort |
Larsen, Anette Langås |
title |
Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
title_short |
Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
title_full |
Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
title_fullStr |
Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
title_full_unstemmed |
Mellom profesjonell og folkelig kunnskap. En kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
title_sort |
mellom profesjonell og folkelig kunnskap. en kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune |
publishDate |
2014 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2444873 https://doi.org/10.1177/010740831403400411 |
geographic |
Norway |
geographic_facet |
Norway |
genre |
North Norway Northern Norway sami sami samisk |
genre_facet |
North Norway Northern Norway sami sami samisk |
op_source |
34 Vård i Norden : Nordic journal of nursing research 4 |
op_relation |
Larsen, A.L., Hamran, T. & Foss, N. (2014) Mellom profesjonell og folkelig kunnskap: en kvalitativ studie av helsepersonell sin kunnskap om og håndtering av "læsing" i en norsk-samisk kommune. Vård i Norden : Nordic journal of nursing research, 34(4), s. 53-57. urn:issn:0107-4083 http://hdl.handle.net/11250/2444873 https://doi.org/10.1177/010740831403400411 |
op_rights |
Larsen, Anette Iren Langås |
op_doi |
https://doi.org/10.1177/010740831403400411 |
container_title |
Nordic Journal of Nursing Research |
container_volume |
34 |
container_issue |
4 |
container_start_page |
53 |
op_container_end_page |
57 |
_version_ |
1792503377389682688 |