Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke

Denne oppgaven er en casestudie og analyse av kunstprosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke som stod på Interkulturelt Museum vår/sommer 2020. Inspirert av Fridjof Nansens spesialtilpassede kjelke som han brukte for å krysse Grønland på sin ekspedisjon i 1888, ble det i prosjektet Hasansens kjelk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bang-Steinsvik, Ane Kristin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2022
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/96317
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98734
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/96317
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/96317 2023-05-15T16:32:09+02:00 Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke Bang-Steinsvik, Ane Kristin 2022 http://hdl.handle.net/10852/96317 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98734 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98734 Bang-Steinsvik, Ane Kristin. Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke. Master thesis, University of Oslo, 2022 http://hdl.handle.net/10852/96317 URN:NBN:no-98734 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96317/1/Masteroppgave--Bang-Steinsvik.pdf Master thesis Masteroppgave 2022 ftoslouniv 2022-09-14T22:35:21Z Denne oppgaven er en casestudie og analyse av kunstprosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke som stod på Interkulturelt Museum vår/sommer 2020. Inspirert av Fridjof Nansens spesialtilpassede kjelke som han brukte for å krysse Grønland på sin ekspedisjon i 1888, ble det i prosjektet Hasansens kjelke kombinert håndverkstradisjoner fra Pakistan og Norge for å skape et objekt som både var en pakistansk divan, en charpai, og en norsk skikjelke. Resultatet ble en hybrid charpai-kjelke. Denne charpai-kjelken tilhørte en ny ekspedisjonshelt som fikk navnet Hasansen. Med kjelken på slep krysset Hasansen i likhet med Nansen, Grønland, men fremfor å krysse øde og isdekte landområder, krysset Hasansen heller bydelen Grønland i Oslo. Med utgangspunkt i nyere materialitetsteori og Tine Damsholt og Dorthe Gert Simonsens perspektiver på det materielle som noe prosessuelt, relasjonelt og performativt, analyseres det i denne oppgaven hvordan prosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke tematiserte kulturarvsbegrepet og gjennom hvilke virkemidler dette ble gjort. Det drøftes hvordan prosjektet utfordret tanker om kulturarv som noe rent, ekte og entydig og hvordan Hasansens charpai-kjelke er et eksempel på et objekt som har kommet til gjennom et nettverk av samhandlinger og påvirkning, der kulturer og utrykk har møttes eller krysset hverandre. I oppgaven argumenterer jeg frem hvordan dette ikke er noe nytt, men heller noe som ligger til grunn for mye av vår kulturarv. Starter man nemlig å dekonstruere slik, viser det seg at mye av det vi omgir oss med i hverdagen egentlig har sin opprinnelse fra helt andre steder, eller så har de oppstått i skjæringspunkter der kulturer krysses eller møtes. Gjennom å avdekke det som ligger bak skapelsen av et kulturarvsobjekt, dekonstruere det og dra de lange linjene, løsnes det opp i en forforståelse av det materielle som stabile og entydige ting, tilhørende én kultur, med én kulturspesifikk funksjon og betydning. Det åpner opp hele nettverk av relasjoner som strekker seg bakover inn i ... Master Thesis Grønland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
description Denne oppgaven er en casestudie og analyse av kunstprosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke som stod på Interkulturelt Museum vår/sommer 2020. Inspirert av Fridjof Nansens spesialtilpassede kjelke som han brukte for å krysse Grønland på sin ekspedisjon i 1888, ble det i prosjektet Hasansens kjelke kombinert håndverkstradisjoner fra Pakistan og Norge for å skape et objekt som både var en pakistansk divan, en charpai, og en norsk skikjelke. Resultatet ble en hybrid charpai-kjelke. Denne charpai-kjelken tilhørte en ny ekspedisjonshelt som fikk navnet Hasansen. Med kjelken på slep krysset Hasansen i likhet med Nansen, Grønland, men fremfor å krysse øde og isdekte landområder, krysset Hasansen heller bydelen Grønland i Oslo. Med utgangspunkt i nyere materialitetsteori og Tine Damsholt og Dorthe Gert Simonsens perspektiver på det materielle som noe prosessuelt, relasjonelt og performativt, analyseres det i denne oppgaven hvordan prosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke tematiserte kulturarvsbegrepet og gjennom hvilke virkemidler dette ble gjort. Det drøftes hvordan prosjektet utfordret tanker om kulturarv som noe rent, ekte og entydig og hvordan Hasansens charpai-kjelke er et eksempel på et objekt som har kommet til gjennom et nettverk av samhandlinger og påvirkning, der kulturer og utrykk har møttes eller krysset hverandre. I oppgaven argumenterer jeg frem hvordan dette ikke er noe nytt, men heller noe som ligger til grunn for mye av vår kulturarv. Starter man nemlig å dekonstruere slik, viser det seg at mye av det vi omgir oss med i hverdagen egentlig har sin opprinnelse fra helt andre steder, eller så har de oppstått i skjæringspunkter der kulturer krysses eller møtes. Gjennom å avdekke det som ligger bak skapelsen av et kulturarvsobjekt, dekonstruere det og dra de lange linjene, løsnes det opp i en forforståelse av det materielle som stabile og entydige ting, tilhørende én kultur, med én kulturspesifikk funksjon og betydning. Det åpner opp hele nettverk av relasjoner som strekker seg bakover inn i ...
format Master Thesis
author Bang-Steinsvik, Ane Kristin
spellingShingle Bang-Steinsvik, Ane Kristin
Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
author_facet Bang-Steinsvik, Ane Kristin
author_sort Bang-Steinsvik, Ane Kristin
title Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
title_short Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
title_full Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
title_fullStr Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
title_full_unstemmed Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke
title_sort kunst, museum og kulturarv: en casestudie av en litt annerledes kjelke
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/10852/96317
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98734
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
geographic Bak
Krysset
geographic_facet Bak
Krysset
genre Grønland
genre_facet Grønland
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98734
Bang-Steinsvik, Ane Kristin. Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke. Master thesis, University of Oslo, 2022
http://hdl.handle.net/10852/96317
URN:NBN:no-98734
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96317/1/Masteroppgave--Bang-Steinsvik.pdf
_version_ 1766021906872401920