"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlert...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/94851 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/94851 |
---|---|
record_format |
openpolar |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
kjønn og musikalsk sjanger norsk primordialisme profesjonalisering i musikklivet norsk musikkritikk kvinner og ideologi Olga Bjoner norske kvinnesaksforkjempere Sigvat Heggstad okkupasjonen kvinner og sosialisme Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon komponistrolle musikk og nasjonalsosialisme norsk komponistforening kvinner i Nasjonal Samling Filharmonisk Selskap musikk og ideologi Nasjonal Samling og kjønn profesjonell komponist Harmonien Gulbrand Lunde sosialisme og Nasjonal Samling David Monrad Johansen Ragna Prag Magelssen Vidkun Quisling norske komponister norsk musikkliv Non-partisan League Mary Barratt Due musikk og kjønn musikken under okkupasjonen kvinnelige komponister NS-sanger Hans Jørgen Hurum norsk kvinnesaksbevegelse Agathe Backer Grøndahl norsk nasjonalsosialisme kvinner og landssvik æresoppgjør kjønn og musikkritikk landssvikoppgjør Olav Gurvin kvinner og nasjonalsosialisme Lalla Møller kvinner og fascisme Ole Olsen Signe Lund |
spellingShingle |
kjønn og musikalsk sjanger norsk primordialisme profesjonalisering i musikklivet norsk musikkritikk kvinner og ideologi Olga Bjoner norske kvinnesaksforkjempere Sigvat Heggstad okkupasjonen kvinner og sosialisme Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon komponistrolle musikk og nasjonalsosialisme norsk komponistforening kvinner i Nasjonal Samling Filharmonisk Selskap musikk og ideologi Nasjonal Samling og kjønn profesjonell komponist Harmonien Gulbrand Lunde sosialisme og Nasjonal Samling David Monrad Johansen Ragna Prag Magelssen Vidkun Quisling norske komponister norsk musikkliv Non-partisan League Mary Barratt Due musikk og kjønn musikken under okkupasjonen kvinnelige komponister NS-sanger Hans Jørgen Hurum norsk kvinnesaksbevegelse Agathe Backer Grøndahl norsk nasjonalsosialisme kvinner og landssvik æresoppgjør kjønn og musikkritikk landssvikoppgjør Olav Gurvin kvinner og nasjonalsosialisme Lalla Møller kvinner og fascisme Ole Olsen Signe Lund Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
topic_facet |
kjønn og musikalsk sjanger norsk primordialisme profesjonalisering i musikklivet norsk musikkritikk kvinner og ideologi Olga Bjoner norske kvinnesaksforkjempere Sigvat Heggstad okkupasjonen kvinner og sosialisme Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon komponistrolle musikk og nasjonalsosialisme norsk komponistforening kvinner i Nasjonal Samling Filharmonisk Selskap musikk og ideologi Nasjonal Samling og kjønn profesjonell komponist Harmonien Gulbrand Lunde sosialisme og Nasjonal Samling David Monrad Johansen Ragna Prag Magelssen Vidkun Quisling norske komponister norsk musikkliv Non-partisan League Mary Barratt Due musikk og kjønn musikken under okkupasjonen kvinnelige komponister NS-sanger Hans Jørgen Hurum norsk kvinnesaksbevegelse Agathe Backer Grøndahl norsk nasjonalsosialisme kvinner og landssvik æresoppgjør kjønn og musikkritikk landssvikoppgjør Olav Gurvin kvinner og nasjonalsosialisme Lalla Møller kvinner og fascisme Ole Olsen Signe Lund |
description |
Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlertid også preget av kraftig motgang, særlig etter at hun i 1935 meldte seg inn i Nasjonal Samling, hvor hun var aktivt medlem fram til frigjøringen i 1945. Denne oppgaven er en musikkhistorisk framstilling, hvor jeg med utgangspunkt i temaene profesjonalitet, kjønn og ideologi, prøver å forstå hvilken stilling Signe Lund og hennes musikk hadde i norsk musikkliv i hennes samtid. Dette gjør jeg gjennom å studere hvilke forutsetninger hun har hatt, hvilke valg hun har tatt, hvilke konsekvenser valgene har hatt for resepsjonen av henne i hennes samtid, og hvilke konsekvenser de har hatt for hennes ettermæle. Oppgaven demonstrerer kompleksiteten i Signe Lunds historie, hvor hun til tross for at hennes kjønn har vært en begrensende faktor, likevel både tok og fikk en forholdsvis betydningsfull stilling i norsk musikkliv. Samtidig har hun også har møtt motstand, dels av kjønnsmessige årsaker, men også fordi hun hadde en kontroversiell framtoning og i høy grad ofret sosiale relasjoner til fordel for sin karriere, og dessuten i lange perioder har bodd i utlandet. Gjennom sitt medlemskap og engasjement i Nasjonal Samling oppnådde Lund det største høydepunktet i karrieren under okkupasjonen – og umiddelbart etter okkupasjonens slutt, hennes dypeste nederlag. Hun var imidlertid ikke bare en ren opportunist, men en overbevist og aktiv NS-kvinne som aldri ser ut til å ha gitt uttrykk for anger eller dårlig samvittighet. Etter et langt og kontroversielt liv ble Lund etter krigens slutt utestengt fra det norske musikklivet, uten noensinne å slippes inn i varmen igjen. Denne oppgaven er et bidrag til å danne et tydeligere bilde og en dypere forståelse for hva det var som skjedde, og hvorfor. |
format |
Master Thesis |
author |
Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad |
author_facet |
Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad |
author_sort |
Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad |
title |
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
title_short |
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
title_full |
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
title_fullStr |
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
title_full_unstemmed |
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke |
title_sort |
"er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": profesjonalitet, kjønn og ideologi i signe lunds (1868–1950) liv og virke |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/94851 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 |
long_lat |
ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286) |
geographic |
Hennes Johansen Lunde Utlandet |
geographic_facet |
Hennes Johansen Lunde Utlandet |
genre |
Lunde ren |
genre_facet |
Lunde ren |
op_relation |
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad. "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke. Master thesis, University of Oslo, 2022 http://hdl.handle.net/10852/94851 URN:NBN:no-97389 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94851/1/Ingrid-Skovdahl --- Er-jeg-komponist--eller-er-jeg-det-ikke-.pdf |
_version_ |
1766243979148394496 |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/94851 2023-05-15T18:50:16+02:00 "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke "Am I a Composer, or Am I Not?": Professionality, Gender and Ideology in the Life and Work of Signe Lund (1868–1950) Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad 2022 http://hdl.handle.net/10852/94851 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad. "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke. Master thesis, University of Oslo, 2022 http://hdl.handle.net/10852/94851 URN:NBN:no-97389 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94851/1/Ingrid-Skovdahl --- Er-jeg-komponist--eller-er-jeg-det-ikke-.pdf kjønn og musikalsk sjanger norsk primordialisme profesjonalisering i musikklivet norsk musikkritikk kvinner og ideologi Olga Bjoner norske kvinnesaksforkjempere Sigvat Heggstad okkupasjonen kvinner og sosialisme Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon komponistrolle musikk og nasjonalsosialisme norsk komponistforening kvinner i Nasjonal Samling Filharmonisk Selskap musikk og ideologi Nasjonal Samling og kjønn profesjonell komponist Harmonien Gulbrand Lunde sosialisme og Nasjonal Samling David Monrad Johansen Ragna Prag Magelssen Vidkun Quisling norske komponister norsk musikkliv Non-partisan League Mary Barratt Due musikk og kjønn musikken under okkupasjonen kvinnelige komponister NS-sanger Hans Jørgen Hurum norsk kvinnesaksbevegelse Agathe Backer Grøndahl norsk nasjonalsosialisme kvinner og landssvik æresoppgjør kjønn og musikkritikk landssvikoppgjør Olav Gurvin kvinner og nasjonalsosialisme Lalla Møller kvinner og fascisme Ole Olsen Signe Lund Master thesis Masteroppgave 2022 ftoslouniv 2022-08-10T22:35:20Z Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlertid også preget av kraftig motgang, særlig etter at hun i 1935 meldte seg inn i Nasjonal Samling, hvor hun var aktivt medlem fram til frigjøringen i 1945. Denne oppgaven er en musikkhistorisk framstilling, hvor jeg med utgangspunkt i temaene profesjonalitet, kjønn og ideologi, prøver å forstå hvilken stilling Signe Lund og hennes musikk hadde i norsk musikkliv i hennes samtid. Dette gjør jeg gjennom å studere hvilke forutsetninger hun har hatt, hvilke valg hun har tatt, hvilke konsekvenser valgene har hatt for resepsjonen av henne i hennes samtid, og hvilke konsekvenser de har hatt for hennes ettermæle. Oppgaven demonstrerer kompleksiteten i Signe Lunds historie, hvor hun til tross for at hennes kjønn har vært en begrensende faktor, likevel både tok og fikk en forholdsvis betydningsfull stilling i norsk musikkliv. Samtidig har hun også har møtt motstand, dels av kjønnsmessige årsaker, men også fordi hun hadde en kontroversiell framtoning og i høy grad ofret sosiale relasjoner til fordel for sin karriere, og dessuten i lange perioder har bodd i utlandet. Gjennom sitt medlemskap og engasjement i Nasjonal Samling oppnådde Lund det største høydepunktet i karrieren under okkupasjonen – og umiddelbart etter okkupasjonens slutt, hennes dypeste nederlag. Hun var imidlertid ikke bare en ren opportunist, men en overbevist og aktiv NS-kvinne som aldri ser ut til å ha gitt uttrykk for anger eller dårlig samvittighet. Etter et langt og kontroversielt liv ble Lund etter krigens slutt utestengt fra det norske musikklivet, uten noensinne å slippes inn i varmen igjen. Denne oppgaven er et bidrag til å danne et tydeligere bilde og en dypere forståelse for hva det var som skjedde, og hvorfor. Master Thesis Lunde ren Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) Utlandet ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286) |