"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke

Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlert...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2022
Subjects:
ren
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/94851
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/94851
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic kjønn og musikalsk sjanger
norsk primordialisme
profesjonalisering i musikklivet
norsk musikkritikk
kvinner og ideologi
Olga Bjoner
norske kvinnesaksforkjempere
Sigvat Heggstad
okkupasjonen
kvinner og sosialisme
Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon
komponistrolle
musikk og nasjonalsosialisme
norsk komponistforening
kvinner i Nasjonal Samling
Filharmonisk Selskap
musikk og ideologi
Nasjonal Samling og kjønn
profesjonell komponist
Harmonien
Gulbrand Lunde
sosialisme og Nasjonal Samling
David Monrad Johansen
Ragna Prag Magelssen
Vidkun Quisling
norske komponister
norsk musikkliv
Non-partisan League
Mary Barratt Due
musikk og kjønn
musikken under okkupasjonen
kvinnelige komponister
NS-sanger
Hans Jørgen Hurum
norsk kvinnesaksbevegelse
Agathe Backer Grøndahl
norsk nasjonalsosialisme
kvinner og landssvik
æresoppgjør
kjønn og musikkritikk
landssvikoppgjør
Olav Gurvin
kvinner og nasjonalsosialisme
Lalla Møller
kvinner og fascisme
Ole Olsen
Signe Lund
spellingShingle kjønn og musikalsk sjanger
norsk primordialisme
profesjonalisering i musikklivet
norsk musikkritikk
kvinner og ideologi
Olga Bjoner
norske kvinnesaksforkjempere
Sigvat Heggstad
okkupasjonen
kvinner og sosialisme
Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon
komponistrolle
musikk og nasjonalsosialisme
norsk komponistforening
kvinner i Nasjonal Samling
Filharmonisk Selskap
musikk og ideologi
Nasjonal Samling og kjønn
profesjonell komponist
Harmonien
Gulbrand Lunde
sosialisme og Nasjonal Samling
David Monrad Johansen
Ragna Prag Magelssen
Vidkun Quisling
norske komponister
norsk musikkliv
Non-partisan League
Mary Barratt Due
musikk og kjønn
musikken under okkupasjonen
kvinnelige komponister
NS-sanger
Hans Jørgen Hurum
norsk kvinnesaksbevegelse
Agathe Backer Grøndahl
norsk nasjonalsosialisme
kvinner og landssvik
æresoppgjør
kjønn og musikkritikk
landssvikoppgjør
Olav Gurvin
kvinner og nasjonalsosialisme
Lalla Møller
kvinner og fascisme
Ole Olsen
Signe Lund
Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad
"Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
topic_facet kjønn og musikalsk sjanger
norsk primordialisme
profesjonalisering i musikklivet
norsk musikkritikk
kvinner og ideologi
Olga Bjoner
norske kvinnesaksforkjempere
Sigvat Heggstad
okkupasjonen
kvinner og sosialisme
Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon
komponistrolle
musikk og nasjonalsosialisme
norsk komponistforening
kvinner i Nasjonal Samling
Filharmonisk Selskap
musikk og ideologi
Nasjonal Samling og kjønn
profesjonell komponist
Harmonien
Gulbrand Lunde
sosialisme og Nasjonal Samling
David Monrad Johansen
Ragna Prag Magelssen
Vidkun Quisling
norske komponister
norsk musikkliv
Non-partisan League
Mary Barratt Due
musikk og kjønn
musikken under okkupasjonen
kvinnelige komponister
NS-sanger
Hans Jørgen Hurum
norsk kvinnesaksbevegelse
Agathe Backer Grøndahl
norsk nasjonalsosialisme
kvinner og landssvik
æresoppgjør
kjønn og musikkritikk
landssvikoppgjør
Olav Gurvin
kvinner og nasjonalsosialisme
Lalla Møller
kvinner og fascisme
Ole Olsen
Signe Lund
description Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlertid også preget av kraftig motgang, særlig etter at hun i 1935 meldte seg inn i Nasjonal Samling, hvor hun var aktivt medlem fram til frigjøringen i 1945. Denne oppgaven er en musikkhistorisk framstilling, hvor jeg med utgangspunkt i temaene profesjonalitet, kjønn og ideologi, prøver å forstå hvilken stilling Signe Lund og hennes musikk hadde i norsk musikkliv i hennes samtid. Dette gjør jeg gjennom å studere hvilke forutsetninger hun har hatt, hvilke valg hun har tatt, hvilke konsekvenser valgene har hatt for resepsjonen av henne i hennes samtid, og hvilke konsekvenser de har hatt for hennes ettermæle. Oppgaven demonstrerer kompleksiteten i Signe Lunds historie, hvor hun til tross for at hennes kjønn har vært en begrensende faktor, likevel både tok og fikk en forholdsvis betydningsfull stilling i norsk musikkliv. Samtidig har hun også har møtt motstand, dels av kjønnsmessige årsaker, men også fordi hun hadde en kontroversiell framtoning og i høy grad ofret sosiale relasjoner til fordel for sin karriere, og dessuten i lange perioder har bodd i utlandet. Gjennom sitt medlemskap og engasjement i Nasjonal Samling oppnådde Lund det største høydepunktet i karrieren under okkupasjonen – og umiddelbart etter okkupasjonens slutt, hennes dypeste nederlag. Hun var imidlertid ikke bare en ren opportunist, men en overbevist og aktiv NS-kvinne som aldri ser ut til å ha gitt uttrykk for anger eller dårlig samvittighet. Etter et langt og kontroversielt liv ble Lund etter krigens slutt utestengt fra det norske musikklivet, uten noensinne å slippes inn i varmen igjen. Denne oppgaven er et bidrag til å danne et tydeligere bilde og en dypere forståelse for hva det var som skjedde, og hvorfor.
format Master Thesis
author Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad
author_facet Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad
author_sort Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad
title "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
title_short "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
title_full "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
title_fullStr "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
title_full_unstemmed "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke
title_sort "er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": profesjonalitet, kjønn og ideologi i signe lunds (1868–1950) liv og virke
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/10852/94851
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389
long_lat ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544)
ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967)
ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286)
geographic Hennes
Johansen
Lunde
Utlandet
geographic_facet Hennes
Johansen
Lunde
Utlandet
genre Lunde
ren
genre_facet Lunde
ren
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389
Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad. "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke. Master thesis, University of Oslo, 2022
http://hdl.handle.net/10852/94851
URN:NBN:no-97389
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94851/1/Ingrid-Skovdahl --- Er-jeg-komponist--eller-er-jeg-det-ikke-.pdf
_version_ 1766243979148394496
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/94851 2023-05-15T18:50:16+02:00 "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke "Am I a Composer, or Am I Not?": Professionality, Gender and Ideology in the Life and Work of Signe Lund (1868–1950) Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad 2022 http://hdl.handle.net/10852/94851 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-97389 Skovdahl, Ingrid Linnéa Åsenblad. "Er jeg komponist, eller er jeg det ikke?": Profesjonalitet, kjønn og ideologi i Signe Lunds (1868–1950) liv og virke. Master thesis, University of Oslo, 2022 http://hdl.handle.net/10852/94851 URN:NBN:no-97389 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94851/1/Ingrid-Skovdahl --- Er-jeg-komponist--eller-er-jeg-det-ikke-.pdf kjønn og musikalsk sjanger norsk primordialisme profesjonalisering i musikklivet norsk musikkritikk kvinner og ideologi Olga Bjoner norske kvinnesaksforkjempere Sigvat Heggstad okkupasjonen kvinner og sosialisme Nasjonal Samlings kvinneorganisasjon komponistrolle musikk og nasjonalsosialisme norsk komponistforening kvinner i Nasjonal Samling Filharmonisk Selskap musikk og ideologi Nasjonal Samling og kjønn profesjonell komponist Harmonien Gulbrand Lunde sosialisme og Nasjonal Samling David Monrad Johansen Ragna Prag Magelssen Vidkun Quisling norske komponister norsk musikkliv Non-partisan League Mary Barratt Due musikk og kjønn musikken under okkupasjonen kvinnelige komponister NS-sanger Hans Jørgen Hurum norsk kvinnesaksbevegelse Agathe Backer Grøndahl norsk nasjonalsosialisme kvinner og landssvik æresoppgjør kjønn og musikkritikk landssvikoppgjør Olav Gurvin kvinner og nasjonalsosialisme Lalla Møller kvinner og fascisme Ole Olsen Signe Lund Master thesis Masteroppgave 2022 ftoslouniv 2022-08-10T22:35:20Z Den norske komponisten Signe Lund (1868–1950) er en forunderlig skikkelse som både fascinerer og provoserer. Hennes store mål i livet var å bli en anerkjent komponist, og livet gjennom kjempet hun kontinuerlig for å oppnå anerkjennelse på lik linje med sine mannlige kolleger. Hennes liv var imidlertid også preget av kraftig motgang, særlig etter at hun i 1935 meldte seg inn i Nasjonal Samling, hvor hun var aktivt medlem fram til frigjøringen i 1945. Denne oppgaven er en musikkhistorisk framstilling, hvor jeg med utgangspunkt i temaene profesjonalitet, kjønn og ideologi, prøver å forstå hvilken stilling Signe Lund og hennes musikk hadde i norsk musikkliv i hennes samtid. Dette gjør jeg gjennom å studere hvilke forutsetninger hun har hatt, hvilke valg hun har tatt, hvilke konsekvenser valgene har hatt for resepsjonen av henne i hennes samtid, og hvilke konsekvenser de har hatt for hennes ettermæle. Oppgaven demonstrerer kompleksiteten i Signe Lunds historie, hvor hun til tross for at hennes kjønn har vært en begrensende faktor, likevel både tok og fikk en forholdsvis betydningsfull stilling i norsk musikkliv. Samtidig har hun også har møtt motstand, dels av kjønnsmessige årsaker, men også fordi hun hadde en kontroversiell framtoning og i høy grad ofret sosiale relasjoner til fordel for sin karriere, og dessuten i lange perioder har bodd i utlandet. Gjennom sitt medlemskap og engasjement i Nasjonal Samling oppnådde Lund det største høydepunktet i karrieren under okkupasjonen – og umiddelbart etter okkupasjonens slutt, hennes dypeste nederlag. Hun var imidlertid ikke bare en ren opportunist, men en overbevist og aktiv NS-kvinne som aldri ser ut til å ha gitt uttrykk for anger eller dårlig samvittighet. Etter et langt og kontroversielt liv ble Lund etter krigens slutt utestengt fra det norske musikklivet, uten noensinne å slippes inn i varmen igjen. Denne oppgaven er et bidrag til å danne et tydeligere bilde og en dypere forståelse for hva det var som skjedde, og hvorfor. Master Thesis Lunde ren Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) Utlandet ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286)