Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forsk...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/89147 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/89147 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/89147 2023-05-15T18:14:56+02:00 Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena 2021-10-26T11:19:30Z http://hdl.handle.net/10852/89147 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 NB nob NFR/223265 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena . Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 85-105 http://hdl.handle.net/10852/89147 1948489 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=85&rft.date=2021 NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85 105 URN:NBN:no-91768 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89147/1/%25C3%2585%2Binvolvere%2Bbarnehagel%25C3%25A6rerstudenter_2021.pdf Attribution-ShareAlike 4.0 International https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ CC-BY-SA 0801-3284 VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2021 ftoslouniv 2021-11-10T23:32:13Z Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. Article in Journal/Newspaper samisk Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Duarte ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200) |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012 |
spellingShingle |
VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012 Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
topic_facet |
VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012 |
description |
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena |
author_facet |
Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena |
author_sort |
Garmann, Nina Gram |
title |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_short |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_full |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_fullStr |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_full_unstemmed |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_sort |
å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/89147 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 |
long_lat |
ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200) |
geographic |
Duarte |
geographic_facet |
Duarte |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
0801-3284 |
op_relation |
NFR/223265 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena . Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 85-105 http://hdl.handle.net/10852/89147 1948489 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=85&rft.date=2021 NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85 105 URN:NBN:no-91768 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89147/1/%25C3%2585%2Binvolvere%2Bbarnehagel%25C3%25A6rerstudenter_2021.pdf |
op_rights |
Attribution-ShareAlike 4.0 International https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
op_rightsnorm |
CC-BY-SA |
_version_ |
1766187953360470016 |