Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forsk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Garmann, Nina Gram, Romøren, Anna Sara Hexeberg, Tkachenko, Elena
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/89147
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/89147
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/89147 2023-05-15T18:14:56+02:00 Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena 2021-10-26T11:19:30Z http://hdl.handle.net/10852/89147 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 NB nob NFR/223265 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768 Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena . Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 85-105 http://hdl.handle.net/10852/89147 1948489 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=85&rft.date=2021 NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85 105 URN:NBN:no-91768 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89147/1/%25C3%2585%2Binvolvere%2Bbarnehagel%25C3%25A6rerstudenter_2021.pdf Attribution-ShareAlike 4.0 International https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ CC-BY-SA 0801-3284 VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2021 ftoslouniv 2021-11-10T23:32:13Z Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. Article in Journal/Newspaper samisk Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Duarte ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012
spellingShingle VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012
Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
topic_facet VDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012
description Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning.
format Article in Journal/Newspaper
author Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_facet Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_sort Garmann, Nina Gram
title Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_short Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_fullStr Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full_unstemmed Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_sort å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/10852/89147
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768
long_lat ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
geographic Duarte
geographic_facet Duarte
genre samisk
genre_facet samisk
op_source 0801-3284
op_relation NFR/223265
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91768
Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena . Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 85-105
http://hdl.handle.net/10852/89147
1948489
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=85&rft.date=2021
NOA - Norsk som andrespråk
37
1-2
85
105
URN:NBN:no-91768
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89147/1/%25C3%2585%2Binvolvere%2Bbarnehagel%25C3%25A6rerstudenter_2021.pdf
op_rights Attribution-ShareAlike 4.0 International
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
op_rightsnorm CC-BY-SA
_version_ 1766187953360470016