Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster

For å møte det digitale fokuset i det reviderte kunnskapsløftet, legger norske kommuner stadig til rette for at alle grunnskoleelever skal ha tilgang til hver sin digitale enhet. Mens skoleeier og skoleleder legger til rette for implementering og opplæring, blir det i stor grad opp til hver enkelt l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kleiven, Aimée Michelle Skotnes
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/80420
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83393
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/80420
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/80420 2024-09-30T14:39:00+00:00 Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster Kleiven, Aimée Michelle Skotnes 2020 http://hdl.handle.net/10852/80420 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83393 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83393 Kleiven, Aimée Michelle Skotnes. Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster. Master thesis, University of Oslo, 2020 http://hdl.handle.net/10852/80420 URN:NBN:no-83393 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80420/1/Aimee_Masteroppgaven.pdf 1:1-klasserom avstandsklasserom koronaviruset lærernes pedagogiske holdninger teachers’ beliefs digitalisering iPad Master thesis Masteroppgave 2020 ftoslouniv 2024-09-12T05:44:03Z For å møte det digitale fokuset i det reviderte kunnskapsløftet, legger norske kommuner stadig til rette for at alle grunnskoleelever skal ha tilgang til hver sin digitale enhet. Mens skoleeier og skoleleder legger til rette for implementering og opplæring, blir det i stor grad opp til hver enkelt lærer hvordan de digitale ressursene faktisk tas i bruk i klasserommet. Det er læreren som skal praktisere (og videreføre) den meningsfulle bruken av de digitale enhetene (Ertmer, Ottenbreit-Leftwich. & Tondeur, 2015, s. 407). Det antas at i løpet av det kommende skoleåret (2020/2021) vil majoriteten av norske grunnskoleelever ha tilgang på hver sin digitale enhet – de vil ha en 1:1-dekning av digitale enheter (Gilje, Bjerke & Thuen, 2020, s. 11). Denne masteroppgaven utforsker hvordan praktiseringen av nettbrettet som en digital enhet påvirkes av lærerens individuelle, pedagogiske holdninger. Jeg argumenterer for at lærerens pedagogiske holdning («teachers’ beliefs») er avgjørende for hvorvidt læreren vil legge til rette for en meningsfull bruk av nettbrettet. Dette argumentet bygger på min gjennomgang av tidligere forskning og datamateriale jeg har samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med syv grunnskolelærere på tvers av to ulike kommuner i Norge. Felles for de to kommunene er at begge har 1:1-dekning av nettbrettet iPad. Geografisk ligger kommunene på hver sin side av landet: En i Nordland og en i Viken. Østlandskommunen har over hundre tusen innbyggere, mens kommunen i nord knapt har en tiendedel av dette. Stor variasjon har gitt meg muligheten til å samle inn og utforske et rikt datamateriale, noe som naturligvis ekspanderer studiets relevans. Det finnes dog en viktig faktor som har både utfordret og formet dette studiets hensikt, mål og innhold. Koronaviruset inntraff Norge og landet stengte ned med de mest omfattende og inngripende restriksjonene vi har opplevd i fredstid. For Skole-Norge betød koronaviruset stengte skoler, og for de fleste ble all undervisning flyttet over på nettet. Uavhengig ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Viken ENVELOPE(19.395,19.395,69.232,69.232)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic 1:1-klasserom
avstandsklasserom
koronaviruset
lærernes pedagogiske holdninger
teachers’ beliefs
digitalisering
iPad
spellingShingle 1:1-klasserom
avstandsklasserom
koronaviruset
lærernes pedagogiske holdninger
teachers’ beliefs
digitalisering
iPad
Kleiven, Aimée Michelle Skotnes
Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
topic_facet 1:1-klasserom
avstandsklasserom
koronaviruset
lærernes pedagogiske holdninger
teachers’ beliefs
digitalisering
iPad
description For å møte det digitale fokuset i det reviderte kunnskapsløftet, legger norske kommuner stadig til rette for at alle grunnskoleelever skal ha tilgang til hver sin digitale enhet. Mens skoleeier og skoleleder legger til rette for implementering og opplæring, blir det i stor grad opp til hver enkelt lærer hvordan de digitale ressursene faktisk tas i bruk i klasserommet. Det er læreren som skal praktisere (og videreføre) den meningsfulle bruken av de digitale enhetene (Ertmer, Ottenbreit-Leftwich. & Tondeur, 2015, s. 407). Det antas at i løpet av det kommende skoleåret (2020/2021) vil majoriteten av norske grunnskoleelever ha tilgang på hver sin digitale enhet – de vil ha en 1:1-dekning av digitale enheter (Gilje, Bjerke & Thuen, 2020, s. 11). Denne masteroppgaven utforsker hvordan praktiseringen av nettbrettet som en digital enhet påvirkes av lærerens individuelle, pedagogiske holdninger. Jeg argumenterer for at lærerens pedagogiske holdning («teachers’ beliefs») er avgjørende for hvorvidt læreren vil legge til rette for en meningsfull bruk av nettbrettet. Dette argumentet bygger på min gjennomgang av tidligere forskning og datamateriale jeg har samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med syv grunnskolelærere på tvers av to ulike kommuner i Norge. Felles for de to kommunene er at begge har 1:1-dekning av nettbrettet iPad. Geografisk ligger kommunene på hver sin side av landet: En i Nordland og en i Viken. Østlandskommunen har over hundre tusen innbyggere, mens kommunen i nord knapt har en tiendedel av dette. Stor variasjon har gitt meg muligheten til å samle inn og utforske et rikt datamateriale, noe som naturligvis ekspanderer studiets relevans. Det finnes dog en viktig faktor som har både utfordret og formet dette studiets hensikt, mål og innhold. Koronaviruset inntraff Norge og landet stengte ned med de mest omfattende og inngripende restriksjonene vi har opplevd i fredstid. For Skole-Norge betød koronaviruset stengte skoler, og for de fleste ble all undervisning flyttet over på nettet. Uavhengig ...
format Master Thesis
author Kleiven, Aimée Michelle Skotnes
author_facet Kleiven, Aimée Michelle Skotnes
author_sort Kleiven, Aimée Michelle Skotnes
title Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
title_short Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
title_full Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
title_fullStr Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
title_full_unstemmed Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
title_sort læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - en kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/10852/80420
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83393
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(19.395,19.395,69.232,69.232)
geographic Finnes
Viken
geographic_facet Finnes
Viken
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-83393
Kleiven, Aimée Michelle Skotnes. Læreres syn på undervisning og læring i spenningen mellom 1:1-klasserommet og avstandsklasserommet - En kvalitativ analyse av læreres pedagogiske holdninger i ulike digitale kontekster. Master thesis, University of Oslo, 2020
http://hdl.handle.net/10852/80420
URN:NBN:no-83393
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80420/1/Aimee_Masteroppgaven.pdf
_version_ 1811641559394811904