Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonal...
Published in: | Acta Didactica Norge |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/72360 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 https://doi.org/10.5617/adno.6293 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/72360 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/72360 2023-05-15T18:14:52+02:00 Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? NBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålNasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil 2018-12-20T16:30:53Z http://hdl.handle.net/10852/72360 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 https://doi.org/10.5617/adno.6293 NO nor http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil . Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(4), 1-20 http://hdl.handle.net/10852/72360 1646443 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=1&rft.date=2018 Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 12 4 https://doi.org/10.5617/adno.6293 URN:NBN:no-75489 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72360/2/ACTA%2BDIDACTA%2B-%2BARTIKKEL-SAMISKE%2BNASJONALE%2BPR%25C3%2598VER.pdf Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 1504-9922 VDP::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2018 ftoslouniv https://doi.org/10.5617/adno.6293 2020-06-21T08:53:08Z Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk. Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? Article in Journal/Newspaper samisk Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Acta Didactica Norge 12 4 4 |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian |
topic |
VDP::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
VDP::Pedagogiske fag: 280 Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
topic_facet |
VDP::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk. Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil |
author_facet |
Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil |
author_sort |
Henriksen, Marit Breie |
title |
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
title_short |
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
title_full |
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
title_fullStr |
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
title_full_unstemmed |
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
title_sort |
nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/72360 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 https://doi.org/10.5617/adno.6293 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
1504-9922 |
op_relation |
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil . Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(4), 1-20 http://hdl.handle.net/10852/72360 1646443 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=1&rft.date=2018 Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 12 4 https://doi.org/10.5617/adno.6293 URN:NBN:no-75489 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72360/2/ACTA%2BDIDACTA%2B-%2BARTIKKEL-SAMISKE%2BNASJONALE%2BPR%25C3%2598VER.pdf |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.6293 |
container_title |
Acta Didactica Norge |
container_volume |
12 |
container_issue |
4 |
container_start_page |
4 |
_version_ |
1766187860233289728 |