Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?

Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonal...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Authors: Henriksen, Marit Breie, Eira, Karen Inga, Keskitalo, Jan Henry, Øzerk, Kamil
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/72360
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489
https://doi.org/10.5617/adno.6293
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/72360
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/72360 2023-05-15T18:14:52+02:00 Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? NBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålNasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil 2018-12-20T16:30:53Z http://hdl.handle.net/10852/72360 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 https://doi.org/10.5617/adno.6293 NO nor http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489 Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil . Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(4), 1-20 http://hdl.handle.net/10852/72360 1646443 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=1&rft.date=2018 Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 12 4 https://doi.org/10.5617/adno.6293 URN:NBN:no-75489 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72360/2/ACTA%2BDIDACTA%2B-%2BARTIKKEL-SAMISKE%2BNASJONALE%2BPR%25C3%2598VER.pdf Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 1504-9922 VDP::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2018 ftoslouniv https://doi.org/10.5617/adno.6293 2020-06-21T08:53:08Z Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk. Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser? Article in Journal/Newspaper samisk Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Acta Didactica Norge 12 4 4
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian
topic VDP::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle VDP::Pedagogiske fag: 280
Henriksen, Marit Breie
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
topic_facet VDP::Pedagogiske fag: 280
description Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk. Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
format Article in Journal/Newspaper
author Henriksen, Marit Breie
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
author_facet Henriksen, Marit Breie
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
author_sort Henriksen, Marit Breie
title Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
title_short Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
title_full Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
title_fullStr Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
title_full_unstemmed Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
title_sort nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/10852/72360
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489
https://doi.org/10.5617/adno.6293
genre samisk
genre_facet samisk
op_source 1504-9922
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75489
Henriksen, Marit Breie Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil . Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke premisser?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2018, 12(4), 1-20
http://hdl.handle.net/10852/72360
1646443
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=12&rft.spage=1&rft.date=2018
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
12
4
https://doi.org/10.5617/adno.6293
URN:NBN:no-75489
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72360/2/ACTA%2BDIDACTA%2B-%2BARTIKKEL-SAMISKE%2BNASJONALE%2BPR%25C3%2598VER.pdf
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.6293
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 12
container_issue 4
container_start_page 4
_version_ 1766187860233289728