Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.

Tema for denne oppgaven er lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling og hvilket utbytte rektorer opplever av å delta i slike nettverk. Lærende nettverk er tatt i bruk som virkemiddel knyttet til forskjellige satsinger i skoleverket de siste åra, slik som Vurdering for læring og Ungdomstrinn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johansen, Geir
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/66445
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69647
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/66445
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic lærende nettverk
ungdomstrinn i utvikling
spellingShingle lærende nettverk
ungdomstrinn i utvikling
Johansen, Geir
Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
topic_facet lærende nettverk
ungdomstrinn i utvikling
description Tema for denne oppgaven er lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling og hvilket utbytte rektorer opplever av å delta i slike nettverk. Lærende nettverk er tatt i bruk som virkemiddel knyttet til forskjellige satsinger i skoleverket de siste åra, slik som Vurdering for læring og Ungdomstrinn i utvikling. Rektors ansvarsområder er etter hvert blitt mer omfattende, og arbeidsoppgavene er blitt stadig mer komplekse. De sammensatte utfordringene bør møtes i dialog og samarbeid med andre fagfolk (Møller, 2011; Robinson, 2014). Ut ifra en antakelse om at små og mellomstore kommuner har færre skolefaglige ressurser på kommunenivå og at hver enkelt rektor dermed har mindre støtte i planlegging og ledelse av utviklingsarbeid, ønsket jeg å se nærmere på hvilket utbytte rektorene har av å samarbeide med andre skoleledere i lærende nettverk på tvers av skoler og kommuner. Problemstillinga for studien er: Hvilke faktorer kan ha sammenheng med rektors opplevde utbytte av deltakelse i lærende nettverk? Denne problemstillinga er utdypet med flere forskningsspørsmål som er forsøkt belyst med kvalitative og kvantitative metoder i en tverrsnittstudie. I tillegg til et pilotintervju ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant rektorer ved kommunale skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. Hovedområdene i undersøkelsen bygger på en modell av Leithwood og Louis (2012): Linking Leadership to Student Learning. Hovedfunn i undersøkelsen viser at rektorene i stor grad har tro på at deres deltakelse i lærende nettverk med andre skoleledere og fagfolk vil bidra til endringer og ha innvirkning på flere sider ved skolens virksomhet, alt fra skoleutvikling og lederkompetanse til lederes og læreres praksis samt elevenes læring og læringsutbytte. Det er også statistisk signifikante effekter av hvem som deltar i lærende nettverk sammen med rektorene: kommunalsjefer, skolefaglige rådgivere og ressurslærere. Rektorene har større tro på utbyttet av lærende nettverk når andre fagfolk fra kommunen deltar sammen med dem. Dette kan indikere at det er viktig med et samarbeid på tvers av nivåer og instanser. Rektorer i store kommuner opplever større grad av styring fra kommunen som skoleeier enn rektorer i små og mellomstore kommuner. Tilsvarende forskjeller knyttet til kommunestørrelse gjør seg imidlertid ikke gjeldende på andre områder i undersøkelsen. Studien vil i første rekke ha relevans for rektorer ved kommunale skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark, ettersom det er deres erfaringer og tro på utbytte av lærende nettverk som er undersøkt. Samtidig kan det tenkes at studien kan ha relevans for andre rektorer, for eksempel i tilsvarende situasjoner. Funn fra undersøkelsen kan også ha relevans for kommuner, regionale kompetansekontorer og andre som er ansvarlige for planlegging og tilrettelegging av kompetanseutvikling, for eksempel som ledd i oppfølging av reformene som følger av Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen. Lærende nettverk kan være en aktuell samarbeidsarena for å møte nye behov og utfordringer i skolen når kommunene skal inngå regionalt samarbeid om skoleutvikling og kompetanseutvikling.
format Master Thesis
author Johansen, Geir
author_facet Johansen, Geir
author_sort Johansen, Geir
title Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
title_short Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
title_full Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
title_fullStr Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
title_full_unstemmed Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark.
title_sort lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. en kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i nordland, troms og finnmark.
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/10852/66445
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69647
long_lat ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
geographic Troms og Finnmark
geographic_facet Troms og Finnmark
genre Finnmark
Nordland
Nordland
Finnmark
Nordland
Troms
genre_facet Finnmark
Nordland
Nordland
Finnmark
Nordland
Troms
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69647
Johansen, Geir. Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. Master thesis, University of Oslo, 2018
http://hdl.handle.net/10852/66445
URN:NBN:no-69647
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66445/1/UTLED4090_H2018_GeirJohansen_L-rende-nettverk.pdf
_version_ 1765999449701613568
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/66445 2023-05-15T16:13:39+02:00 Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. Johansen, Geir 2018 http://hdl.handle.net/10852/66445 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69647 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-69647 Johansen, Geir. Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. Master thesis, University of Oslo, 2018 http://hdl.handle.net/10852/66445 URN:NBN:no-69647 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66445/1/UTLED4090_H2018_GeirJohansen_L-rende-nettverk.pdf lærende nettverk ungdomstrinn i utvikling Master thesis Masteroppgave 2018 ftoslouniv 2020-06-21T08:52:32Z Tema for denne oppgaven er lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling og hvilket utbytte rektorer opplever av å delta i slike nettverk. Lærende nettverk er tatt i bruk som virkemiddel knyttet til forskjellige satsinger i skoleverket de siste åra, slik som Vurdering for læring og Ungdomstrinn i utvikling. Rektors ansvarsområder er etter hvert blitt mer omfattende, og arbeidsoppgavene er blitt stadig mer komplekse. De sammensatte utfordringene bør møtes i dialog og samarbeid med andre fagfolk (Møller, 2011; Robinson, 2014). Ut ifra en antakelse om at små og mellomstore kommuner har færre skolefaglige ressurser på kommunenivå og at hver enkelt rektor dermed har mindre støtte i planlegging og ledelse av utviklingsarbeid, ønsket jeg å se nærmere på hvilket utbytte rektorene har av å samarbeide med andre skoleledere i lærende nettverk på tvers av skoler og kommuner. Problemstillinga for studien er: Hvilke faktorer kan ha sammenheng med rektors opplevde utbytte av deltakelse i lærende nettverk? Denne problemstillinga er utdypet med flere forskningsspørsmål som er forsøkt belyst med kvalitative og kvantitative metoder i en tverrsnittstudie. I tillegg til et pilotintervju ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant rektorer ved kommunale skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. Hovedområdene i undersøkelsen bygger på en modell av Leithwood og Louis (2012): Linking Leadership to Student Learning. Hovedfunn i undersøkelsen viser at rektorene i stor grad har tro på at deres deltakelse i lærende nettverk med andre skoleledere og fagfolk vil bidra til endringer og ha innvirkning på flere sider ved skolens virksomhet, alt fra skoleutvikling og lederkompetanse til lederes og læreres praksis samt elevenes læring og læringsutbytte. Det er også statistisk signifikante effekter av hvem som deltar i lærende nettverk sammen med rektorene: kommunalsjefer, skolefaglige rådgivere og ressurslærere. Rektorene har større tro på utbyttet av lærende nettverk når andre fagfolk fra kommunen deltar sammen med dem. Dette kan indikere at det er viktig med et samarbeid på tvers av nivåer og instanser. Rektorer i store kommuner opplever større grad av styring fra kommunen som skoleeier enn rektorer i små og mellomstore kommuner. Tilsvarende forskjeller knyttet til kommunestørrelse gjør seg imidlertid ikke gjeldende på andre områder i undersøkelsen. Studien vil i første rekke ha relevans for rektorer ved kommunale skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark, ettersom det er deres erfaringer og tro på utbytte av lærende nettverk som er undersøkt. Samtidig kan det tenkes at studien kan ha relevans for andre rektorer, for eksempel i tilsvarende situasjoner. Funn fra undersøkelsen kan også ha relevans for kommuner, regionale kompetansekontorer og andre som er ansvarlige for planlegging og tilrettelegging av kompetanseutvikling, for eksempel som ledd i oppfølging av reformene som følger av Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen. Lærende nettverk kan være en aktuell samarbeidsarena for å møte nye behov og utfordringer i skolen når kommunene skal inngå regionalt samarbeid om skoleutvikling og kompetanseutvikling. Master Thesis Finnmark Nordland Nordland Finnmark Nordland Troms Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)