Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Norskspråklige ferdigheter ved skolestart kan variere i stor grad fra elev til elev, og disse variasjonene kan gi ulike utgangspunkt for videre læring og skoleprestasjoner (Rydland, 2007). Det som skiller enspråklige elever i Norge fra elever med minoritetsspråklig bakgrunn i størst grad, er ifølge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Osdal, Martine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/64504
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67106
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/64504
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
description Norskspråklige ferdigheter ved skolestart kan variere i stor grad fra elev til elev, og disse variasjonene kan gi ulike utgangspunkt for videre læring og skoleprestasjoner (Rydland, 2007). Det som skiller enspråklige elever i Norge fra elever med minoritetsspråklig bakgrunn i størst grad, er ifølge Rydland (2007) det språklige utgangspunktet. Det foreligger i dag en rekke studier som viser til sammenhenger mellom ordforråd og morfologisk kunnskap, sett i forhold til språkmiljø og videre skoleprestasjoner (Fontina, Robin & Rose, 2005; Shahar-Yames, Eviatar & Prior, 2018; Verhoeven, Voeten & Vermeer, 2018). Dixon (2009) hevder at variasjoner i ordforråd på et tidlig tidspunkt har en tendens til å vedvare, og at det derfor vil være nyttig å vite hvordan variasjoner kan forekomme. Det språklige utgangspunktet minoritetsspråklige elever har, kan enten ses på som en mulighet eller en barriere ved innlæring av andrespråket. Morfologiske ferdigheter på førstespråket synes i tillegg ved flere tilfeller å ha en krysslingvistisk funksjon (Kuo & Anderson, 2006). Utvalget mitt består av 100 elever med minoritetsspråklig bakgrunn, med foreldre som har et annet morsmål enn norsk, svensk, dansk eller samisk. Dette er elever med ulik språklig bakgrunn, ulike norskferdigheter, ulik lengde på opphold i Norge og språkmiljø i hjemmet. Jeg ønsker å finne ut om det finnes koblinger mellom reseptivt ordforråd og morfologisk kunnskap, sett i forhold til antall timer høytlesning i hjemmet. I denne studien vil det også kontrolleres for nonverbal intelligens. På bakgrunn av dette har jeg utarbeidet et tema og en problemstilling: «Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn» En studie av sammenhenger mellom reseptivt ordforråd, morfologisk kunnskap og høytlesning i hjemmet hos andreklasseelever med minoritetsspråklig bakgrunn. Studien min bygger på en kvantitativ metodisk tilnærming med et ikke- eksperimentelt design, i form av en tverrsnittstudie, som betyr at det kun kan sies noe om dataene mine fra et gitt tidspunkt og forholdet mellom variablene fra dette tidspunktet (Gall, Gall & Borg, 2007; Midtbø, 2007). For å finne sammenhenger mellom de ulike variablene, og i hvilken grad de uavhengige variablene kan forklare variasjonen i de avhengige variablene (morfologisk kunnskap og reseptivt ordforråd), har jeg utført en bivariat korrelasjonsanalyse, og hierarkiske multiple regresjonsanalyser. Analysene er utarbeidet i det statistiske analyseprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Det kan tilsynelatende se ut til at morfologisk kunnskap bidrar til å forklare en mindre del av variasjonen i reseptivt ordforråd, enn det reseptivt ordforråd synes å forklare variasjon i morfologisk kunnskap. Dette er på den andre siden ikke resultater holdbare nok til å konkludere med. En ser likevel et noe større forklaringsbidrag fra de uavhengige variablene når morfologisk kunnskap er avhengig variabel (18 %), enn når reseptivt ordforråd er avhengig variabel (12,1 %). I hvilken grad høytlesning hjemme har et unikt bidrag i variasjonen i de avhengige variablene, synes å komme bedre frem i morfologisk kunnskap enn hos reseptivt ordforråd. I hvilken grad elevenes egeninnsats kan ha påvirket resultatene kan spekuleres videre. Studien ser kun på foreldrenes bidrag innenfor høytlesningsvariabelen, som potensielt kan ha vært med å påvirke det noe uventede bidraget. Testene av hypotesen om samvariasjon mellom grad av høytlesning og morfologisk kunnskap eller reseptivt ordforråd, gir dermed ikke holdbare resultater, som grunnlag for en gyldig konklusjon. Nonverbal intelligens har et lite, men ikke signifikant bidrag innenfor begge de avhengige variablene. På den andre siden ble det funnet en signifikant sammenheng mellom de avhengige variablene; morfologisk kunnskap og morfologisk bevissthet - som gjenspeiler tidligere empiri (Goodwin & Ahn, 2010; Kieffer et al., 2012; Wagner et al., 2007). Mye av variasjonen står likevel igjen uforklart i begge avhengige variabler.
format Master Thesis
author Osdal, Martine
spellingShingle Osdal, Martine
Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
author_facet Osdal, Martine
author_sort Osdal, Martine
title Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
title_short Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
title_full Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
title_fullStr Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
title_full_unstemmed Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
title_sort språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/10852/64504
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67106
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
ENVELOPE(16.275,16.275,68.045,68.045)
ENVELOPE(-62.833,-62.833,-65.100,-65.100)
ENVELOPE(18.944,18.944,69.722,69.722)
ENVELOPE(7.708,7.708,62.695,62.695)
geographic Finnes
Synes
Borg
Goodwin
Rydland
Midtbø
geographic_facet Finnes
Synes
Borg
Goodwin
Rydland
Midtbø
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67106
Osdal, Martine. Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn. Master thesis, University of Oslo, 2018
http://hdl.handle.net/10852/64504
URN:NBN:no-67106
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64504/1/thesis.pdf
op_rights KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
closedaccess
_version_ 1766187969161461760
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/64504 2023-05-15T18:14:56+02:00 Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn Osdal, Martine 2018-09-07T22:04:06Z http://hdl.handle.net/10852/64504 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67106 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67106 Osdal, Martine. Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn. Master thesis, University of Oslo, 2018 http://hdl.handle.net/10852/64504 URN:NBN:no-67106 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64504/1/thesis.pdf KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C closedaccess Master thesis Masteroppgave 2018 ftoslouniv 2020-06-21T08:52:16Z Norskspråklige ferdigheter ved skolestart kan variere i stor grad fra elev til elev, og disse variasjonene kan gi ulike utgangspunkt for videre læring og skoleprestasjoner (Rydland, 2007). Det som skiller enspråklige elever i Norge fra elever med minoritetsspråklig bakgrunn i størst grad, er ifølge Rydland (2007) det språklige utgangspunktet. Det foreligger i dag en rekke studier som viser til sammenhenger mellom ordforråd og morfologisk kunnskap, sett i forhold til språkmiljø og videre skoleprestasjoner (Fontina, Robin & Rose, 2005; Shahar-Yames, Eviatar & Prior, 2018; Verhoeven, Voeten & Vermeer, 2018). Dixon (2009) hevder at variasjoner i ordforråd på et tidlig tidspunkt har en tendens til å vedvare, og at det derfor vil være nyttig å vite hvordan variasjoner kan forekomme. Det språklige utgangspunktet minoritetsspråklige elever har, kan enten ses på som en mulighet eller en barriere ved innlæring av andrespråket. Morfologiske ferdigheter på førstespråket synes i tillegg ved flere tilfeller å ha en krysslingvistisk funksjon (Kuo & Anderson, 2006). Utvalget mitt består av 100 elever med minoritetsspråklig bakgrunn, med foreldre som har et annet morsmål enn norsk, svensk, dansk eller samisk. Dette er elever med ulik språklig bakgrunn, ulike norskferdigheter, ulik lengde på opphold i Norge og språkmiljø i hjemmet. Jeg ønsker å finne ut om det finnes koblinger mellom reseptivt ordforråd og morfologisk kunnskap, sett i forhold til antall timer høytlesning i hjemmet. I denne studien vil det også kontrolleres for nonverbal intelligens. På bakgrunn av dette har jeg utarbeidet et tema og en problemstilling: «Språkferdigheter og språkmiljø hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn» En studie av sammenhenger mellom reseptivt ordforråd, morfologisk kunnskap og høytlesning i hjemmet hos andreklasseelever med minoritetsspråklig bakgrunn. Studien min bygger på en kvantitativ metodisk tilnærming med et ikke- eksperimentelt design, i form av en tverrsnittstudie, som betyr at det kun kan sies noe om dataene mine fra et gitt tidspunkt og forholdet mellom variablene fra dette tidspunktet (Gall, Gall & Borg, 2007; Midtbø, 2007). For å finne sammenhenger mellom de ulike variablene, og i hvilken grad de uavhengige variablene kan forklare variasjonen i de avhengige variablene (morfologisk kunnskap og reseptivt ordforråd), har jeg utført en bivariat korrelasjonsanalyse, og hierarkiske multiple regresjonsanalyser. Analysene er utarbeidet i det statistiske analyseprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Det kan tilsynelatende se ut til at morfologisk kunnskap bidrar til å forklare en mindre del av variasjonen i reseptivt ordforråd, enn det reseptivt ordforråd synes å forklare variasjon i morfologisk kunnskap. Dette er på den andre siden ikke resultater holdbare nok til å konkludere med. En ser likevel et noe større forklaringsbidrag fra de uavhengige variablene når morfologisk kunnskap er avhengig variabel (18 %), enn når reseptivt ordforråd er avhengig variabel (12,1 %). I hvilken grad høytlesning hjemme har et unikt bidrag i variasjonen i de avhengige variablene, synes å komme bedre frem i morfologisk kunnskap enn hos reseptivt ordforråd. I hvilken grad elevenes egeninnsats kan ha påvirket resultatene kan spekuleres videre. Studien ser kun på foreldrenes bidrag innenfor høytlesningsvariabelen, som potensielt kan ha vært med å påvirke det noe uventede bidraget. Testene av hypotesen om samvariasjon mellom grad av høytlesning og morfologisk kunnskap eller reseptivt ordforråd, gir dermed ikke holdbare resultater, som grunnlag for en gyldig konklusjon. Nonverbal intelligens har et lite, men ikke signifikant bidrag innenfor begge de avhengige variablene. På den andre siden ble det funnet en signifikant sammenheng mellom de avhengige variablene; morfologisk kunnskap og morfologisk bevissthet - som gjenspeiler tidligere empiri (Goodwin & Ahn, 2010; Kieffer et al., 2012; Wagner et al., 2007). Mye av variasjonen står likevel igjen uforklart i begge avhengige variabler. Master Thesis samisk Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Borg ENVELOPE(16.275,16.275,68.045,68.045) Goodwin ENVELOPE(-62.833,-62.833,-65.100,-65.100) Rydland ENVELOPE(18.944,18.944,69.722,69.722) Midtbø ENVELOPE(7.708,7.708,62.695,62.695)