Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål Norwegian |
Published: |
Universitets- og høgskolerådet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/49235 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/49235 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/49235 2023-05-15T15:24:59+02:00 Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten 2015-09-23T15:00:22Z http://hdl.handle.net/10852/49235 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 NB no nob nor Universitets- og høgskolerådet http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten . Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. UNIPED. 2015(3), 213-228 http://hdl.handle.net/10852/49235 1266956 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=213&rft.date=2015 UNIPED 3 213 228 URN:NBN:no-53000 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49235/1/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt.pdf 1893-8981 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2015 ftoslouniv 2020-06-21T08:49:27Z Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. https://www.idunn.no/uniped Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian Bokmål Norwegian |
description |
Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. https://www.idunn.no/uniped |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten |
spellingShingle |
Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
author_facet |
Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten |
author_sort |
Hovdenak, Sylvi Stenersen |
title |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_short |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_full |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_fullStr |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_full_unstemmed |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_sort |
profesjonalitet i legeutdanningen: om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved universitetet i tromsø, norges arktiske universitet |
publisher |
Universitets- og høgskolerådet |
publishDate |
2015 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/49235 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Synes Tromsø |
geographic_facet |
Synes Tromsø |
genre |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
1893-8981 |
op_relation |
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten . Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. UNIPED. 2015(3), 213-228 http://hdl.handle.net/10852/49235 1266956 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=213&rft.date=2015 UNIPED 3 213 228 URN:NBN:no-53000 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49235/1/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt.pdf |
_version_ |
1766355601964662784 |