Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet

Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hovdenak, Sylvi Stenersen, Risør, Torsten
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Norwegian
Published: Universitets- og høgskolerådet 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/49235
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/49235
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/49235 2023-05-15T15:24:59+02:00 Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten 2015-09-23T15:00:22Z http://hdl.handle.net/10852/49235 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 NB no nob nor Universitets- og høgskolerådet http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000 Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten . Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. UNIPED. 2015(3), 213-228 http://hdl.handle.net/10852/49235 1266956 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=213&rft.date=2015 UNIPED 3 213 228 URN:NBN:no-53000 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49235/1/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt.pdf 1893-8981 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed PublishedVersion 2015 ftoslouniv 2020-06-21T08:49:27Z Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. https://www.idunn.no/uniped Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
Norwegian
description Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. https://www.idunn.no/uniped
format Article in Journal/Newspaper
author Hovdenak, Sylvi Stenersen
Risør, Torsten
spellingShingle Hovdenak, Sylvi Stenersen
Risør, Torsten
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
author_facet Hovdenak, Sylvi Stenersen
Risør, Torsten
author_sort Hovdenak, Sylvi Stenersen
title Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_short Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_full Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_fullStr Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_full_unstemmed Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_sort profesjonalitet i legeutdanningen: om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved universitetet i tromsø, norges arktiske universitet
publisher Universitets- og høgskolerådet
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/10852/49235
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
Tromsø
geographic_facet Synes
Tromsø
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source 1893-8981
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-53000
Hovdenak, Sylvi Stenersen Risør, Torsten . Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. UNIPED. 2015(3), 213-228
http://hdl.handle.net/10852/49235
1266956
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=&rft.spage=213&rft.date=2015
UNIPED
3
213
228
URN:NBN:no-53000
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/49235/1/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt.pdf
_version_ 1766355601964662784