The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial

Medisin- og psykologistudenter opplever høy grad av stress. Dette har en negativ innvirkning på deres helse og livskvalitet. Noen er mer robuste i forhold til stress, bl.a. fordi de bruker hensiktsmessige mestringsstrategier. Individer med høy grad av nevrotisisme ser ut til å være spesielt sårbare...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halland, Even
Other Authors: Professor Annika Melinder, Forsker Eivind Ystrøm
Format: Master Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/35174
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33734
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/35174
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/35174 2023-05-15T18:34:34+02:00 The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial Halland, Even Professor Annika Melinder, Forsker Eivind Ystrøm 2012 http://hdl.handle.net/10852/35174 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33734 eng eng http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33734 Halland, Even. The effect of mindfulness training on coping in a student population. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012 http://hdl.handle.net/10852/35174 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Halland, Even&rft.title=The effect of mindfulness training on coping in a student population&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgave URN:NBN:no-33734 170640 132182696 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35174/2/even-halland-hovedoppgave.pdf VDP::260 Master thesis Hovedoppgave 2012 ftoslouniv 2020-06-21T08:46:35Z Medisin- og psykologistudenter opplever høy grad av stress. Dette har en negativ innvirkning på deres helse og livskvalitet. Noen er mer robuste i forhold til stress, bl.a. fordi de bruker hensiktsmessige mestringsstrategier. Individer med høy grad av nevrotisisme ser ut til å være spesielt sårbare i forhold til stress og bruker i større grad uhensiktsmessige mestringsstrategier. Denne gruppen vil derfor kanskje ha spesielt god nytte av strategier som kan bedre deres mestring av stress. Ved å analysere data fra et pågående forskningsprosjekt (1) undersøker denne studien effekten av oppmerksomhetstrening (mindfulness training) på selvrapporterte mestringsmål (coping). Forskningshypotesene var som følger: 1) Oppmerksomhetstrening (mindfulness training) vil føre til mer adaptiv mestring av stress, 2) Endring i mestring vil medieres av styrket oppmerksomt nærvær (mindfulness) og 3) Nevrotisisme vil moderere effekten av intervensjonen på mestring. Forfatteren av denne oppgaven ble invitert til å være med å utforme intervensjonen, delta i rekrutteringsarbeid av studenter, levere intervensjonen som kursleder for enkelte grupper (i samarbeid med prosjektleder) og analysere et utvalg av data. Medisin- og psykologistudenter fra Universitetet i Oslo (UiO) og Universitetet i Tromsø (UiT) ble invitert til å delta i et forskningsprosjekt som involverer trening i mentale og fysiske øvelser for å bedre kunne mestre stress. Analyse av data fra før (T0) og ettermålinger (T1), viste at intervensjonsgruppen, relativt til kontrollgruppen, styrket mål på tilnærmingsfokusert mestring og at denne bedringen var mediert av økning i oppmerksomt nærvær. I tillegg modererte nevrotisisme effekten av intervensjonen på to andre mestringsvariabler, slik at personer med høy grad av nevrotisisme hadde utbytte både i forhold til redusert unngåelsesfokusert mestring og økt villighet til å søke sosial støtte (relativt til kontrollgruppen). Studien viser at oppmerksomhetstrening kan hjelpe studenter, spesielt individer med høy emosjonell sårbarhet, å utvikle mer hensiktsmessige strategier for å mestre stresset i deres studiesituasjon og, kanskje, i deres senere arbeid som leger og psykologer. (1) Forskningsprosjektet drives av Nasjonalt kunnskapssenter ved helsetjenesten i samarbeid med Universitet i Oslo (UiO) og Universitet i Tromsø (UiT). Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Tromsø
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language English
topic VDP::260
spellingShingle VDP::260
Halland, Even
The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
topic_facet VDP::260
description Medisin- og psykologistudenter opplever høy grad av stress. Dette har en negativ innvirkning på deres helse og livskvalitet. Noen er mer robuste i forhold til stress, bl.a. fordi de bruker hensiktsmessige mestringsstrategier. Individer med høy grad av nevrotisisme ser ut til å være spesielt sårbare i forhold til stress og bruker i større grad uhensiktsmessige mestringsstrategier. Denne gruppen vil derfor kanskje ha spesielt god nytte av strategier som kan bedre deres mestring av stress. Ved å analysere data fra et pågående forskningsprosjekt (1) undersøker denne studien effekten av oppmerksomhetstrening (mindfulness training) på selvrapporterte mestringsmål (coping). Forskningshypotesene var som følger: 1) Oppmerksomhetstrening (mindfulness training) vil føre til mer adaptiv mestring av stress, 2) Endring i mestring vil medieres av styrket oppmerksomt nærvær (mindfulness) og 3) Nevrotisisme vil moderere effekten av intervensjonen på mestring. Forfatteren av denne oppgaven ble invitert til å være med å utforme intervensjonen, delta i rekrutteringsarbeid av studenter, levere intervensjonen som kursleder for enkelte grupper (i samarbeid med prosjektleder) og analysere et utvalg av data. Medisin- og psykologistudenter fra Universitetet i Oslo (UiO) og Universitetet i Tromsø (UiT) ble invitert til å delta i et forskningsprosjekt som involverer trening i mentale og fysiske øvelser for å bedre kunne mestre stress. Analyse av data fra før (T0) og ettermålinger (T1), viste at intervensjonsgruppen, relativt til kontrollgruppen, styrket mål på tilnærmingsfokusert mestring og at denne bedringen var mediert av økning i oppmerksomt nærvær. I tillegg modererte nevrotisisme effekten av intervensjonen på to andre mestringsvariabler, slik at personer med høy grad av nevrotisisme hadde utbytte både i forhold til redusert unngåelsesfokusert mestring og økt villighet til å søke sosial støtte (relativt til kontrollgruppen). Studien viser at oppmerksomhetstrening kan hjelpe studenter, spesielt individer med høy emosjonell sårbarhet, å utvikle mer hensiktsmessige strategier for å mestre stresset i deres studiesituasjon og, kanskje, i deres senere arbeid som leger og psykologer. (1) Forskningsprosjektet drives av Nasjonalt kunnskapssenter ved helsetjenesten i samarbeid med Universitet i Oslo (UiO) og Universitet i Tromsø (UiT).
author2 Professor Annika Melinder, Forsker Eivind Ystrøm
format Master Thesis
author Halland, Even
author_facet Halland, Even
author_sort Halland, Even
title The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
title_short The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
title_full The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
title_fullStr The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
title_full_unstemmed The effect of mindfulness training on coping in a student population : Results from a two-centre randomized controlled trial
title_sort effect of mindfulness training on coping in a student population : results from a two-centre randomized controlled trial
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/10852/35174
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33734
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
geographic Føre
Tromsø
geographic_facet Føre
Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33734
Halland, Even. The effect of mindfulness training on coping in a student population. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012
http://hdl.handle.net/10852/35174
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Halland, Even&rft.title=The effect of mindfulness training on coping in a student population&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgave
URN:NBN:no-33734
170640
132182696
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35174/2/even-halland-hovedoppgave.pdf
_version_ 1766219373467402240