Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse

Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies å inngå i det å forstå uttrykk, nemlig: å beherske ferdigheter som inngår i et...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jensen, Charlotte
Other Authors: Liv Sissel Grønmo og Torgeir Onstad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2008
Subjects:
ren
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/32349
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19752
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/32349
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::283
spellingShingle VDP::283
Jensen, Charlotte
Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
topic_facet VDP::283
description Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies å inngå i det å forstå uttrykk, nemlig: å beherske ferdigheter som inngår i et uttrykk, kunne avgjøre hvilket uttrykk som beskriver en situasjon eller en tabell korrekt, kunne utlede uttrykk, være i stand til å se en systematisk sammenheng mellom den ukjente og uttrykket, kunne sammenligne uttrykk, og det å kunne gjenkjenne uttrykket i en annen representasjonsform. Forskningsspørsmålene for hver av oppgavene var som følger: 1) Hvordan begrunner elever sine valg av svaralternativer? 2) Hvilke indikatorer på forståelse eller mangel på forståelse framgår av elevenes begrunnelser? Som teoretisk rammeverk for forståelse tok jeg utgangspunkt i hvordan Sfard skiller mellom operasjonell og strukturell begrepsoppfatning, og Skemp s skille mellom instrumentell og relasjonell forståelse. Ut fra Kieran s identifisering av vanskeligheter i begynnende algebra, så jeg på bruk og forståelse av bokstaver (Küchemann), konvensjoner som er ulike de aritmetiske, og strukturering. Jeg så også på utfordringer i det å generalisere fra geometriske mønstre og tabeller. I tillegg til dette ble det presentert kategorier som inngår i matematisk kompetanse, samt begrunnet hvordan flervalgsoppgaver kan si noe om elevers forståelse. De valgte oppgavene ble satt sammen til en prøve som ble gjennomført i en skoleklasse på 30 elever. På de fleste flervalgsoppgavene ble elever bedt om å begrunne valg av svaralternativ i tillegg til å krysse av det de mente var riktig. Syv av disse elevene ble intervjuet i etterkant av prøven for å få ytterligere informasjon om hvorfor de svarte slik de gjorde. Både prøvebesvarelsene og datamaterialet fra intervjuene ble brukt for å besvare forskningsspørsmålene. Materialet ble hovedsakelig ordnet og analysert oppgave for oppgave. Deretter ble det også sett på funn på tvers av oppgavene. Ulike sider av elevers forståelse viste seg alt etter hvilke vurderingsredskaper som ble tatt i betraktning (ren avkrysning, skriftlige forklaringer, muntlige forklaringer og samtale). Når valg av uriktige svaralternativer ikke ble sett isolert, men i sammenheng med elevens begrunnelse, viste det seg ofte at det lå mer forståelse til grunn enn alternativene i seg selv tydet på. Gjennom intervjuene fant jeg også ofte mer forståelse enn forventet hos elever som på prøven hadde skrevet at de gjettet eller at de ikke visste. Det var også oppgaver der riktig svaralternativ så ut til å være tatt på bakgrunn av mindre forståelse enn forventet. På ferdighetsoppgaver som ble valgt ut på grunn av veldig høy svarfrekvens på uriktige svaralternativer i TIMSS 2003, var det en tendens til vage begrunnelser blant elevene i klassen for hvorfor de hadde brukt akkurat de ferdighetene de hadde. I mange tilfeller viste det seg at manglende faktakunnskap var en grunn til at elevene ikke greide oppgavene. Notasjon og konvensjoner som oppgavene bygde på hadde ikke blitt undervist på daværende tidspunkt. På oppgaver der elevene skulle utlede et uttrykk ut fra en tabell eller et geometrisk mønster var det typiske at de hadde problemer med å se hvilke sammenhenger som var hensiktsmessige å fokusere på. På oppgaver der elever skulle avgjøre hvilket uttrykk som passet til en beskrevet situasjon/tabell, viste flere elever en manglende begrepsforståelse av uttrykkene som helhet. De så ikke ut til å skjønne uttrykkenes betydning, men så kun på den overfladiske strukturen og trakk ut enkeltelementer som ga mening for dem. Valg av svaralternativ ble ofte begrunnet ut fra enkeltelementer i et uttrykk snarere enn betydningen av uttrykket som helhet. Når elevene ble bedt om å vurdere flere uttrykk eller muligheter opp mot hverandre, var det utbredte tendenser til mangelfulle begrunnelser hos elevene. Der det ble spurt etter et uttrykk som passet for mange verdier av den ukjente, var det typiske å begrunne ved å kun sette inn for én verdi. Der det ble spurt etter sammenligning mellom ulike uttrykk var det mange elever som kun omtalte det valgte uttrykket da de begrunnet valgene sine. På oppgaver der elevene ble prøvet i det å se sammenheng mellom den ukjente og uttrykket var det indikasjoner på at med den ukjente som et negativt tall, hadde elevene noe lettere for å forstå uttrykk med addisjon eller multiplikasjon, enn uttrykk med subtraksjon eller divisjon. Det var også indikasjoner på at elevene greide å se en systematisk sammenheng mellom den ukjente og uttrykket når den ukjente kunne være et begrenset antall verdier, men når den ukjente skulle betraktes som en variabel var det mange elever som ikke greide å se en slik sammenheng.
author2 Liv Sissel Grønmo og Torgeir Onstad
format Master Thesis
author Jensen, Charlotte
author_facet Jensen, Charlotte
author_sort Jensen, Charlotte
title Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
title_short Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
title_full Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
title_fullStr Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
title_full_unstemmed Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse
title_sort norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte timss-oppgaver i 8.klasse
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/10852/32349
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19752
long_lat ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
geographic Verdier
Skille
geographic_facet Verdier
Skille
genre Prøven
ren
genre_facet Prøven
ren
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19752
Jensen, Charlotte. Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008
http://hdl.handle.net/10852/32349
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Charlotte&rft.title=Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-19752
74572
082865760
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32349/1/thesis.pdf
op_rights KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
forever
closedaccess
_version_ 1766244732179054592
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/32349 2023-05-15T18:50:58+02:00 Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse Jensen, Charlotte Liv Sissel Grønmo og Torgeir Onstad 2008-05-07 http://hdl.handle.net/10852/32349 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19752 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-19752 Jensen, Charlotte. Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 http://hdl.handle.net/10852/32349 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Charlotte&rft.title=Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-19752 74572 082865760 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32349/1/thesis.pdf KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C forever closedaccess VDP::283 Master thesis Masteroppgave 2008 ftoslouniv 2020-06-21T08:46:10Z Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies å inngå i det å forstå uttrykk, nemlig: å beherske ferdigheter som inngår i et uttrykk, kunne avgjøre hvilket uttrykk som beskriver en situasjon eller en tabell korrekt, kunne utlede uttrykk, være i stand til å se en systematisk sammenheng mellom den ukjente og uttrykket, kunne sammenligne uttrykk, og det å kunne gjenkjenne uttrykket i en annen representasjonsform. Forskningsspørsmålene for hver av oppgavene var som følger: 1) Hvordan begrunner elever sine valg av svaralternativer? 2) Hvilke indikatorer på forståelse eller mangel på forståelse framgår av elevenes begrunnelser? Som teoretisk rammeverk for forståelse tok jeg utgangspunkt i hvordan Sfard skiller mellom operasjonell og strukturell begrepsoppfatning, og Skemp s skille mellom instrumentell og relasjonell forståelse. Ut fra Kieran s identifisering av vanskeligheter i begynnende algebra, så jeg på bruk og forståelse av bokstaver (Küchemann), konvensjoner som er ulike de aritmetiske, og strukturering. Jeg så også på utfordringer i det å generalisere fra geometriske mønstre og tabeller. I tillegg til dette ble det presentert kategorier som inngår i matematisk kompetanse, samt begrunnet hvordan flervalgsoppgaver kan si noe om elevers forståelse. De valgte oppgavene ble satt sammen til en prøve som ble gjennomført i en skoleklasse på 30 elever. På de fleste flervalgsoppgavene ble elever bedt om å begrunne valg av svaralternativ i tillegg til å krysse av det de mente var riktig. Syv av disse elevene ble intervjuet i etterkant av prøven for å få ytterligere informasjon om hvorfor de svarte slik de gjorde. Både prøvebesvarelsene og datamaterialet fra intervjuene ble brukt for å besvare forskningsspørsmålene. Materialet ble hovedsakelig ordnet og analysert oppgave for oppgave. Deretter ble det også sett på funn på tvers av oppgavene. Ulike sider av elevers forståelse viste seg alt etter hvilke vurderingsredskaper som ble tatt i betraktning (ren avkrysning, skriftlige forklaringer, muntlige forklaringer og samtale). Når valg av uriktige svaralternativer ikke ble sett isolert, men i sammenheng med elevens begrunnelse, viste det seg ofte at det lå mer forståelse til grunn enn alternativene i seg selv tydet på. Gjennom intervjuene fant jeg også ofte mer forståelse enn forventet hos elever som på prøven hadde skrevet at de gjettet eller at de ikke visste. Det var også oppgaver der riktig svaralternativ så ut til å være tatt på bakgrunn av mindre forståelse enn forventet. På ferdighetsoppgaver som ble valgt ut på grunn av veldig høy svarfrekvens på uriktige svaralternativer i TIMSS 2003, var det en tendens til vage begrunnelser blant elevene i klassen for hvorfor de hadde brukt akkurat de ferdighetene de hadde. I mange tilfeller viste det seg at manglende faktakunnskap var en grunn til at elevene ikke greide oppgavene. Notasjon og konvensjoner som oppgavene bygde på hadde ikke blitt undervist på daværende tidspunkt. På oppgaver der elevene skulle utlede et uttrykk ut fra en tabell eller et geometrisk mønster var det typiske at de hadde problemer med å se hvilke sammenhenger som var hensiktsmessige å fokusere på. På oppgaver der elever skulle avgjøre hvilket uttrykk som passet til en beskrevet situasjon/tabell, viste flere elever en manglende begrepsforståelse av uttrykkene som helhet. De så ikke ut til å skjønne uttrykkenes betydning, men så kun på den overfladiske strukturen og trakk ut enkeltelementer som ga mening for dem. Valg av svaralternativ ble ofte begrunnet ut fra enkeltelementer i et uttrykk snarere enn betydningen av uttrykket som helhet. Når elevene ble bedt om å vurdere flere uttrykk eller muligheter opp mot hverandre, var det utbredte tendenser til mangelfulle begrunnelser hos elevene. Der det ble spurt etter et uttrykk som passet for mange verdier av den ukjente, var det typiske å begrunne ved å kun sette inn for én verdi. Der det ble spurt etter sammenligning mellom ulike uttrykk var det mange elever som kun omtalte det valgte uttrykket da de begrunnet valgene sine. På oppgaver der elevene ble prøvet i det å se sammenheng mellom den ukjente og uttrykket var det indikasjoner på at med den ukjente som et negativt tall, hadde elevene noe lettere for å forstå uttrykk med addisjon eller multiplikasjon, enn uttrykk med subtraksjon eller divisjon. Det var også indikasjoner på at elevene greide å se en systematisk sammenheng mellom den ukjente og uttrykket når den ukjente kunne være et begrenset antall verdier, men når den ukjente skulle betraktes som en variabel var det mange elever som ikke greide å se en slik sammenheng. Master Thesis Prøven ren Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)