Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole

Målet med norskfaget er ifølge læreplanen at elevene skal utvikle leselyst og lesevaner. Kunnskapsdepartementet holder frem lesing som et virkemiddel for at norske barn og ungdommer skal bli kompetente samfunnsborgere. Det er norsklærerne som skal motivere elevene til å bli lesere, og det hviler d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Storrusten, Kristin Hamran
Other Authors: Marianne Egeland
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/26433
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26533
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/26433
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/26433 2023-05-15T17:24:41+02:00 Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole Storrusten, Kristin Hamran Marianne Egeland 2010 http://hdl.handle.net/10852/26433 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26533 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26533 Storrusten, Kristin Hamran. Men hva leser lærerne?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010 http://hdl.handle.net/10852/26433 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Storrusten, Kristin Hamran&rft.title=Men hva leser lærerne?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-26533 109815 11229586x Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26433/1/Storrusten_Master.pdf VDP::042 Master thesis Masteroppgave 2010 ftoslouniv 2020-06-21T08:44:58Z Målet med norskfaget er ifølge læreplanen at elevene skal utvikle leselyst og lesevaner. Kunnskapsdepartementet holder frem lesing som et virkemiddel for at norske barn og ungdommer skal bli kompetente samfunnsborgere. Det er norsklærerne som skal motivere elevene til å bli lesere, og det hviler dermed et tungt ansvar på dem for å sørge for at elevene rustes til deltakelse i samfunnsliv og arbeidsliv. Jeg har undersøkt noen av norsklærerne, nemlig de som underviser i videregående skole. For hva leser de egentlig selv? Når leser de, og hvorfor leser de? Det finnes knapt statistikk om denne gruppen. Man kjenner til «den mytiske norsklæreren», som er glad i å lese, inspirerer elevene sine og utfordrer dem, slik frøken Honey i Roald Dahls Matilda gjør. For å kunne inspirere og utfordre er det vesentlig at norsklærerne selv brenner for litteratur, men i didaktikkforskningen har det til nå vært liten oppmerksomhet på betydningen av lærerens erfaringsverden. Hvis en slik betydning skal fastslås, må først norsklærernes lesevaner og litterære preferanser kartlegges. Denne oppgaven er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse om lesevaner og lesepreferanser blant norsklærere i videregående skole, foretatt våren 2010. Hensikten har vært å avklare forhold som dreier seg om deres litteraturinteresse. Spørreskjemaet inneholdt spørsmål i fire hovedkategorier: Spørsmål om bakgrunnsfaktorer, lesevaner, lesefellesskap og personlige preferanser. Undersøkelsen omfatter lærere i Nordland, Hordaland, Aust-Agder, Østfold, Akershus og Oppland. Svarene fra totalt 270 norsklærere danner grunnlag for resultatene som legges frem og diskuteres. Norsk er et identitetsfag. Jeg vil argumentere for at uttrykket ikke bare skal knyttes til elevenes identitet, men også til lærernes. Norsklærerne er opptatt av det å være lesende mennesker. De som leser mindre enn de gjorde tidligere, omtaler det som en tapssituasjon. To tredjedeler av respondentene oppgir litteraturinteresse som en av de viktigste årsakene til at de ble norsklærere. Da oppleves det paradoksalt at yrket gir liten tid til lesing av egen interesse. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Oppland ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::042
spellingShingle VDP::042
Storrusten, Kristin Hamran
Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
topic_facet VDP::042
description Målet med norskfaget er ifølge læreplanen at elevene skal utvikle leselyst og lesevaner. Kunnskapsdepartementet holder frem lesing som et virkemiddel for at norske barn og ungdommer skal bli kompetente samfunnsborgere. Det er norsklærerne som skal motivere elevene til å bli lesere, og det hviler dermed et tungt ansvar på dem for å sørge for at elevene rustes til deltakelse i samfunnsliv og arbeidsliv. Jeg har undersøkt noen av norsklærerne, nemlig de som underviser i videregående skole. For hva leser de egentlig selv? Når leser de, og hvorfor leser de? Det finnes knapt statistikk om denne gruppen. Man kjenner til «den mytiske norsklæreren», som er glad i å lese, inspirerer elevene sine og utfordrer dem, slik frøken Honey i Roald Dahls Matilda gjør. For å kunne inspirere og utfordre er det vesentlig at norsklærerne selv brenner for litteratur, men i didaktikkforskningen har det til nå vært liten oppmerksomhet på betydningen av lærerens erfaringsverden. Hvis en slik betydning skal fastslås, må først norsklærernes lesevaner og litterære preferanser kartlegges. Denne oppgaven er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse om lesevaner og lesepreferanser blant norsklærere i videregående skole, foretatt våren 2010. Hensikten har vært å avklare forhold som dreier seg om deres litteraturinteresse. Spørreskjemaet inneholdt spørsmål i fire hovedkategorier: Spørsmål om bakgrunnsfaktorer, lesevaner, lesefellesskap og personlige preferanser. Undersøkelsen omfatter lærere i Nordland, Hordaland, Aust-Agder, Østfold, Akershus og Oppland. Svarene fra totalt 270 norsklærere danner grunnlag for resultatene som legges frem og diskuteres. Norsk er et identitetsfag. Jeg vil argumentere for at uttrykket ikke bare skal knyttes til elevenes identitet, men også til lærernes. Norsklærerne er opptatt av det å være lesende mennesker. De som leser mindre enn de gjorde tidligere, omtaler det som en tapssituasjon. To tredjedeler av respondentene oppgir litteraturinteresse som en av de viktigste årsakene til at de ble norsklærere. Da oppleves det paradoksalt at yrket gir liten tid til lesing av egen interesse.
author2 Marianne Egeland
format Master Thesis
author Storrusten, Kristin Hamran
author_facet Storrusten, Kristin Hamran
author_sort Storrusten, Kristin Hamran
title Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
title_short Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
title_full Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
title_fullStr Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
title_full_unstemmed Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
title_sort men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/10852/26433
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26533
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900)
geographic Finnes
Oppland
geographic_facet Finnes
Oppland
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26533
Storrusten, Kristin Hamran. Men hva leser lærerne?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010
http://hdl.handle.net/10852/26433
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Storrusten, Kristin Hamran&rft.title=Men hva leser lærerne?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-26533
109815
11229586x
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26433/1/Storrusten_Master.pdf
_version_ 1766115806534434816