Leka-skapene : bestillingsverk eller markedsproduksjon?

Oppgaven omhandler de senmiddelalderlige alterskapene i Leka-gruppen. Det diskuteres om skapene kan kalles en gruppe, hvor verkstedet som produserte dem var lokalisert, hvorvidt alterskapene er masseprodusert og om skapene er bestillingsverk eller markedsprodusert. Tidligere forskning rundt de impor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Therese Hervig
Other Authors: Anne Wichstrøm
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24714
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-16753
Description
Summary:Oppgaven omhandler de senmiddelalderlige alterskapene i Leka-gruppen. Det diskuteres om skapene kan kalles en gruppe, hvor verkstedet som produserte dem var lokalisert, hvorvidt alterskapene er masseprodusert og om skapene er bestillingsverk eller markedsprodusert. Tidligere forskning rundt de importerte alterskapene har på bakgrunn av det norske helgenutvalget konkludert med at skapene er bestillingsverk. Senere års forskning på dette området i Nederland og Belgia har vist at de fleste alterskap ble produsert for salg på et åpent marked. Denne motsetningen er utgangspunktet for denne masteroppgaven. Første del av oppgaven gir en kort oversikt over senmiddelalderens kunstmiljø i Norge med vekt på den synkende egenproduksjonen og den økende importen av kunstgjenstander fra Tyskland og Nederlandene. Videre gis det en beskrivelse og presentasjon av materialet, de fem alterskapene i Leka, Røst, Grip, Hadsel og Ørsta samt de tre helgenfigurene fra Kinn. Helgenfigurene antas å ha tilhørt et alterskap. Beskrivelsene fører frem til en diskusjon rundt hvorvidt skapene kan kalles en gruppe eller ikke. Dette bekreftes på bakgrunn av stilanalyse og tekniske likheter. Videre gis det en gjennomgang av de økonomiske forholdene på Vestlandet og Nord-Norge i senmiddelalderen med hovedfokus på tørrfiskhandel og import av kunstgjenstander. Det gis en kort gjennomgang av helgendyrkelsen i senmiddelalderen samt en diskusjon rundt Leka-skapenes opphav. På bakgrunn av stil, form og skrivemåten til helgennavn på malerier sannsynliggjøres det at skapene ble laget ved et verksted i Nord-Nederland. Kapittel tre gir en gjennomgang av verkstedsproduksjon i nederlandske verksteder i senmiddelalderen og med utgangspunkt i skriftlige kilder og Leka-gruppen argumenteres det for at det ble benyttet masseproduksjonsmetoder i produksjonen av skapene. Det er sannsynlig at det i produksjonen av Leka-skapene ble benyttet både prefabrikkerte deler og grafiske forlegg. Videre diskuteres forekomsten av markeder og markedssalg i senmiddelalderen og det redegjøres for at alterskapsproduksjon foregikk både for et åpent marked og på bestilling. I siste kapittel drøftes mulige omstendigheter rundt anskaffelsen av Leka-skapene og det diskuteres hvorvidt skapene er laget for markedssalg eller om de er bestillingsverk. Det settes opp kriterier for hva som kan indikere markedsproduksjon og bestillingsverk og disse drøftes med bakgrunn i beskrivelsene av Leka-skapene. Det konkluderes med at alterskapene i Leka-gruppen antagelig er markedsprodusert, men at det på bakgrunn av våpenskjold og et norsk helgenutvalg kan tyde på at skapene er laget som halvfabrikata.