Akvarellmaleren Hans Johan Frederik Berg (1813-1874) : Fra Nesna til Nilen

En samling av Hans Johan Frederik Bergs akvareller i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design danner utgangspunktet for avhandlingen. Den har to hovedmål: Det ene er å utdype kunnskapen om en forholdsvis ukjent kunstners liv og virke, det andre er å sette Bergs kunst inn i en større sammenheng...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Falahat, Ann Marie Haugli
Other Authors: Erik Mørstad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24699
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17538
Description
Summary:En samling av Hans Johan Frederik Bergs akvareller i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design danner utgangspunktet for avhandlingen. Den har to hovedmål: Det ene er å utdype kunnskapen om en forholdsvis ukjent kunstners liv og virke, det andre er å sette Bergs kunst inn i en større sammenheng ved å se hans akvareller med egyptiske motiver i forbindelse med orientalismen som en kunsthistorisk retning på 1800-tallet. Hans Johan Frederik Berg ble født på øya Dønna utenfor Helgelandskysten. Han var sønn av en handelsmann, men brøt over tvert med det hjemlige miljø og satset på et liv som kunstner. Etter utdannelse ved Den kongelige Tegneskole i Christiania og Kunstakademiet i København etablerte han seg som portrettmaler i Christiania fra omkring 1838 til 1843. Berg ble etter hvert svært bereist, og oppholdt seg i en årrekke i blant annet Italia, Tyskland, Frankrike og England. Reisene førte ham i 1849 helt til Egypt, og hans akvareller med motiver fra reisen gjør at han kan regnes som en av norsk kunsts første orientalister. Fra 1860-årene til sin død i 1874 reiste han jevnlig på lange sommerturer til sitt hjemlig Nord-Norge, hvor han malte landskapsbilder og scener fra samenes liv. Bergs bilder har betydelig kulturhistorisk og etnografisk interesse. Berg laget en stor samling akvarellkopier etter eldre europeiske mesterverk, og striden rundt innkjøpet av "Den bergske akvarellsamling" har nedfelt seg i norsk kunsthistorie. Debatten i forbindelse med innkjøpet av samlingen til Nasjonalgalleriet i 1875 utløste den første åpne konflikten mellom kunstnere og kunstinstitusjoner i Norge, og blir betraktet som opptakten til kunstnerstreiken få år senere.