Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland'
Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske prinsipper/strategier kontra modeller/strukturer er gjennomgående i hele o...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/24161 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10525 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/24161 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/24161 2023-05-15T16:32:08+02:00 Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' Leinslie, Elisabeth Siren Leirvåg , biveileder: Kjell Helgheim 2005 http://hdl.handle.net/10852/24161 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10525 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10525 Leinslie, Elisabeth. Performance-teater og Dramaturgi. Masteroppgave, University of Oslo, 2005 http://hdl.handle.net/10852/24161 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leinslie, Elisabeth&rft.title=Performance-teater og Dramaturgi&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-10525 24097 050950274 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/1/Vedlegg.pdf Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/2/24097.pdf Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/3/Vedlegg.pdf VDP::170 Master thesis Masteroppgave 2005 ftoslouniv 2020-06-21T08:44:29Z Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske prinsipper/strategier kontra modeller/strukturer er gjennomgående i hele oppgaven. Oppgaven har en pragmatisk og verknær tilnærming til feltet. Performance-teater er en kunstform med svært varierende verkspraksis. For å gjøre materialet mer håndterbart i en vitenskapelig sammenheng tas det derfor her utgangspunkt i et verk: Verdensteatrets siste produksjon Konsert For Grønland. Etter først å redegjøre for performance-teatrets historiske røtter angående estetikk, dramaturgi og generelle kunstneriske tenkemåter, tar oppgaven for seg de forskjellige nivåene av dramaturgisk forståelse forskertradisjonen innen teatervitenskap har å tilby. Her presenteres noen sentrale forskere innen feltet, og det ses på hvilke likhetstrekk og forskjeller som finnes i deres teorier. Videre belyser oppgaven noen sentrale sider ved Derridas dekonstruksjon – i den hensikt å lese ut en dekonstruktiv poetikk. Dette teoretiske materialet ligger som et grunnlag for selve analysearbeidet, hvor det gis en kompleks estetisk-dramaturgisk analyse av verket. Med utgangspunkt i dekonstruksjonen og analysen blir det så sett på hvordan dette teoretiske materialet kan føre oss videre – inn i en allerede eksisterende dramaturgisk modell som kan fungere for Konsert For Grønland. Forklaringsmodellen som presenteres er hentet fra poststrukturalismen, nærmere bestemt Gilles Deleuze og Félix Guattaris rhizomatiske struktur. Master Thesis Grønland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::170 |
spellingShingle |
VDP::170 Leinslie, Elisabeth Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
topic_facet |
VDP::170 |
description |
Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske prinsipper/strategier kontra modeller/strukturer er gjennomgående i hele oppgaven. Oppgaven har en pragmatisk og verknær tilnærming til feltet. Performance-teater er en kunstform med svært varierende verkspraksis. For å gjøre materialet mer håndterbart i en vitenskapelig sammenheng tas det derfor her utgangspunkt i et verk: Verdensteatrets siste produksjon Konsert For Grønland. Etter først å redegjøre for performance-teatrets historiske røtter angående estetikk, dramaturgi og generelle kunstneriske tenkemåter, tar oppgaven for seg de forskjellige nivåene av dramaturgisk forståelse forskertradisjonen innen teatervitenskap har å tilby. Her presenteres noen sentrale forskere innen feltet, og det ses på hvilke likhetstrekk og forskjeller som finnes i deres teorier. Videre belyser oppgaven noen sentrale sider ved Derridas dekonstruksjon – i den hensikt å lese ut en dekonstruktiv poetikk. Dette teoretiske materialet ligger som et grunnlag for selve analysearbeidet, hvor det gis en kompleks estetisk-dramaturgisk analyse av verket. Med utgangspunkt i dekonstruksjonen og analysen blir det så sett på hvordan dette teoretiske materialet kan føre oss videre – inn i en allerede eksisterende dramaturgisk modell som kan fungere for Konsert For Grønland. Forklaringsmodellen som presenteres er hentet fra poststrukturalismen, nærmere bestemt Gilles Deleuze og Félix Guattaris rhizomatiske struktur. |
author2 |
Siren Leirvåg , biveileder: Kjell Helgheim |
format |
Master Thesis |
author |
Leinslie, Elisabeth |
author_facet |
Leinslie, Elisabeth |
author_sort |
Leinslie, Elisabeth |
title |
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
title_short |
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
title_full |
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
title_fullStr |
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
title_full_unstemmed |
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' |
title_sort |
performance-teater og dramaturgi : eksemplifisert ved verdensteatrets forestilling 'konsert for grønland' |
publishDate |
2005 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/24161 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10525 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
geographic |
Finnes Føre Verket |
geographic_facet |
Finnes Føre Verket |
genre |
Grønland |
genre_facet |
Grønland |
op_relation |
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10525 Leinslie, Elisabeth. Performance-teater og Dramaturgi. Masteroppgave, University of Oslo, 2005 http://hdl.handle.net/10852/24161 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leinslie, Elisabeth&rft.title=Performance-teater og Dramaturgi&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-10525 24097 050950274 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/1/Vedlegg.pdf Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/2/24097.pdf Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24161/3/Vedlegg.pdf |
_version_ |
1766021897974185984 |