Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57
Temaet for denne oppgaven er Norge og Natos infrastrukturprogram i perioden 1950-57. Infrastrukturprogrammet innebar at Natos medlemsland i fellesskap finansierte en rekke ulike militære anlegg i Vest-Europa. I den aktuelle perioden ble særlig flyplasser bygget ut gjennom programmet, men også andre...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/23535 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13416 |
id |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/23535 |
---|---|
record_format |
openpolar |
institution |
Open Polar |
collection |
Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) |
op_collection_id |
ftoslouniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::070 |
spellingShingle |
VDP::070 Vengstad, Kjetil Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
topic_facet |
VDP::070 |
description |
Temaet for denne oppgaven er Norge og Natos infrastrukturprogram i perioden 1950-57. Infrastrukturprogrammet innebar at Natos medlemsland i fellesskap finansierte en rekke ulike militære anlegg i Vest-Europa. I den aktuelle perioden ble særlig flyplasser bygget ut gjennom programmet, men også andre typer anlegg ble finansiert av alliansen. Både hovedkvarterer, oljeledninger, radarinstallasjoner og marineprosjekter ble inkludert i programmet. Jeg har i denne oppgaven konsentrert meg om flyplassene som ble bygget ut i Norge.1950-tallet representerte Luftforsvarets gullalder – særlig stor vekt ble tillagt denne forsvarsgrenen. Dette hang sammen med den avgjørende betydning offensiv luftmakt hadde hatt under andre verdenskrig, men spesielt luftstridskreftenes sentrale rolle i atomoffensiven. Særlig tre problemstillinger har vært sentrale for utformingen av oppgaven. For det første har jeg ønsket å se på hvilket strategisk rasjonale som lå bak utbyggingen av de ulike flyplassene som ble bygget ut i årene 1950-57 i Norge. Siden flyplassene ble finansiert av alliansen i fellesskap, har det vært naturlig å se på både norske myndigheters og Natos preferanser. Hvilken funksjon skulle de ulike flyplassene fylle i det norske forsvaret, og hvilken rolle var de tiltenkt i Natos overordnete forsvarsplaner. Dernest har jeg sett på Nato-myndighetenes rolle som bremseklosser eller drivkrefter i forbindelse med infrastrukturutbygging i Norge. Dette hang nøye sammen med flyplassenes funksjon i Natos forsvarsplaner. Hvor norske flyplasser kunne bidra til alliansens samlede forsvar, var det også enklere for norske myndigheter å få tildelt midler til flyplassutbygging. Hvor flyplassutbyggingen i hovedsak var tuftet på en rolle i det norske forsvaret alene, var det langt vanskeligere for Norge å få gjennomslag i alliansen. For det tredje ønsket jeg å se på den geografiske fordelingen av flyplassprosjektene, og hvordan denne utviklet seg gjennom perioden. Umiddelbart etter Norges innlemmelse i infrastrukturprogrammet lå det definitive tyngdepunktet i Sør- og Sørøst-Norge. Denne landsdelen ble antatt å ligge mest utsatt til, og ble også prioritert fordi statsadministrasjonen var plassert i Oslo, fordi befolkningstettheten var størst i og rundt hovedstaden og på grunn av at landets verdiskapning var høyest i dette området. Etter hvert ble imidlertid oppmerksomheten rettet mot Nord-Norge. Dette hang sammen med en stadig økende norsk oppmerksomhet mot den sikkerhetspolitiske trussel det militære tomrommet i Nord-Norge innebar. Spesielt viktig var det imidlertid at alliansen etter hvert ble interessert i bruk av baser i denne landsdelen. Her var særlig Natos Atlanterhavskommando en pådriver. Alt i alt ble ni flyplasser bygget ut i Norge i perioden 1950-57: Lista, Torp, Rygge, Gardermoen, Flesland, Ørland, Bodø, Andøya og Bardufoss. Sammen med den amerikanske våpenhjelpen, hvor Norge ble tilført en rekke moderne jagerfly, var derfor infrastrukturprogrammet av avgjørende betydning for oppbyggingen av et slagkraftig norsk luftforsvar. |
author2 |
Rolf Tamnes |
format |
Master Thesis |
author |
Vengstad, Kjetil |
author_facet |
Vengstad, Kjetil |
author_sort |
Vengstad, Kjetil |
title |
Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
title_short |
Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
title_full |
Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
title_fullStr |
Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
title_full_unstemmed |
Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 |
title_sort |
luftforsvarets hjørnesteiner : norge og natos infrastrukturprogram 1950-57 |
publishDate |
2006 |
url |
http://hdl.handle.net/10852/23535 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13416 |
long_lat |
ENVELOPE(13.982,13.982,68.185,68.185) ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056) ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(14.717,14.717,68.750,68.750) ENVELOPE(19.436,19.436,69.017,69.017) ENVELOPE(9.666,9.666,63.686,63.686) |
geographic |
Andøya Bak Bardufoss Bodø Rygge Torp Ørland |
geographic_facet |
Andøya Bak Bardufoss Bodø Rygge Torp Ørland |
genre |
Andøya Bodø Bodø Nord-Norge |
genre_facet |
Andøya Bodø Bodø Nord-Norge |
op_relation |
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13416 Vengstad, Kjetil. Luftforsvarets hjørnesteiner. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 http://hdl.handle.net/10852/23535 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vengstad, Kjetil&rft.title=Luftforsvarets hjørnesteiner&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-13416 40131 061708178 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23535/1/KjetilxVengstadx-xmasterx-xhistorie.pdf |
_version_ |
1766387818417881088 |
spelling |
ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/23535 2023-05-15T13:25:45+02:00 Luftforsvarets hjørnesteiner : Norge og Natos infrastrukturprogram 1950-57 Vengstad, Kjetil Rolf Tamnes 2006 http://hdl.handle.net/10852/23535 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13416 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-13416 Vengstad, Kjetil. Luftforsvarets hjørnesteiner. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 http://hdl.handle.net/10852/23535 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vengstad, Kjetil&rft.title=Luftforsvarets hjørnesteiner&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-13416 40131 061708178 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23535/1/KjetilxVengstadx-xmasterx-xhistorie.pdf VDP::070 Master thesis Masteroppgave 2006 ftoslouniv 2020-06-21T08:44:17Z Temaet for denne oppgaven er Norge og Natos infrastrukturprogram i perioden 1950-57. Infrastrukturprogrammet innebar at Natos medlemsland i fellesskap finansierte en rekke ulike militære anlegg i Vest-Europa. I den aktuelle perioden ble særlig flyplasser bygget ut gjennom programmet, men også andre typer anlegg ble finansiert av alliansen. Både hovedkvarterer, oljeledninger, radarinstallasjoner og marineprosjekter ble inkludert i programmet. Jeg har i denne oppgaven konsentrert meg om flyplassene som ble bygget ut i Norge.1950-tallet representerte Luftforsvarets gullalder – særlig stor vekt ble tillagt denne forsvarsgrenen. Dette hang sammen med den avgjørende betydning offensiv luftmakt hadde hatt under andre verdenskrig, men spesielt luftstridskreftenes sentrale rolle i atomoffensiven. Særlig tre problemstillinger har vært sentrale for utformingen av oppgaven. For det første har jeg ønsket å se på hvilket strategisk rasjonale som lå bak utbyggingen av de ulike flyplassene som ble bygget ut i årene 1950-57 i Norge. Siden flyplassene ble finansiert av alliansen i fellesskap, har det vært naturlig å se på både norske myndigheters og Natos preferanser. Hvilken funksjon skulle de ulike flyplassene fylle i det norske forsvaret, og hvilken rolle var de tiltenkt i Natos overordnete forsvarsplaner. Dernest har jeg sett på Nato-myndighetenes rolle som bremseklosser eller drivkrefter i forbindelse med infrastrukturutbygging i Norge. Dette hang nøye sammen med flyplassenes funksjon i Natos forsvarsplaner. Hvor norske flyplasser kunne bidra til alliansens samlede forsvar, var det også enklere for norske myndigheter å få tildelt midler til flyplassutbygging. Hvor flyplassutbyggingen i hovedsak var tuftet på en rolle i det norske forsvaret alene, var det langt vanskeligere for Norge å få gjennomslag i alliansen. For det tredje ønsket jeg å se på den geografiske fordelingen av flyplassprosjektene, og hvordan denne utviklet seg gjennom perioden. Umiddelbart etter Norges innlemmelse i infrastrukturprogrammet lå det definitive tyngdepunktet i Sør- og Sørøst-Norge. Denne landsdelen ble antatt å ligge mest utsatt til, og ble også prioritert fordi statsadministrasjonen var plassert i Oslo, fordi befolkningstettheten var størst i og rundt hovedstaden og på grunn av at landets verdiskapning var høyest i dette området. Etter hvert ble imidlertid oppmerksomheten rettet mot Nord-Norge. Dette hang sammen med en stadig økende norsk oppmerksomhet mot den sikkerhetspolitiske trussel det militære tomrommet i Nord-Norge innebar. Spesielt viktig var det imidlertid at alliansen etter hvert ble interessert i bruk av baser i denne landsdelen. Her var særlig Natos Atlanterhavskommando en pådriver. Alt i alt ble ni flyplasser bygget ut i Norge i perioden 1950-57: Lista, Torp, Rygge, Gardermoen, Flesland, Ørland, Bodø, Andøya og Bardufoss. Sammen med den amerikanske våpenhjelpen, hvor Norge ble tilført en rekke moderne jagerfly, var derfor infrastrukturprogrammet av avgjørende betydning for oppbyggingen av et slagkraftig norsk luftforsvar. Master Thesis Andøya Bodø Bodø Nord-Norge Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Andøya ENVELOPE(13.982,13.982,68.185,68.185) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Bardufoss ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Rygge ENVELOPE(14.717,14.717,68.750,68.750) Torp ENVELOPE(19.436,19.436,69.017,69.017) Ørland ENVELOPE(9.666,9.666,63.686,63.686) |