Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder

Spill har av både historikere og arkeologer generelt blitt sett på som tidsfordriv. Spillebrikker funnet i rike graver fra jernalder, førte til tolkningen om at det var eliten som hadde tid og økonomiske overskuddet til å bruke tid på å spille brettspill. Utgangspunktet for denne undersøkelsen er sp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kristensen, Steinar
Other Authors: Lotte Hedeager
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/23152
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17292
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/23152
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::090
spellingShingle VDP::090
Kristensen, Steinar
Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
topic_facet VDP::090
description Spill har av både historikere og arkeologer generelt blitt sett på som tidsfordriv. Spillebrikker funnet i rike graver fra jernalder, førte til tolkningen om at det var eliten som hadde tid og økonomiske overskuddet til å bruke tid på å spille brettspill. Utgangspunktet for denne undersøkelsen er spillesakser funnet i sørøst-Norge i perioden fra omkring 300 e. kr. til inngangen til middelalder omkring 1050 e. Kr. Spillesaker er i all vesentlighet funnet i graver i denne perioden. Under 7 % er fra andre kontekster. Analysene viser at brettspillet endrer karakter i gjennom jernalder. I den eldste fasen er det romersk importerte spill vi finner brikkene av, sorte og hvite glassbrikker. Disse har trolig tilhørt strategispillet Ludus Latruncolorum. I begynnelsen av folkevandringstid (400-tallet) skjer det en endring. De romerske brikkene forsvinner helt og det er et eget germansk spill og spilltradisjon vi finner i materialet i yngre jernalder. Spillet, som det ofte refereres til i sagalitteraturen, er Hnefatavl. Spillets prinsipp er meget annerledes enn det romerske hvor brikkene var delt i to like store hærer . I Hnefatavl har den ene spilleren en kongebrikke og f. eks. 8 brikker. Motstanderen har det dobbelte, her f. eks. 16 brikker, men ingen konge. Partiet med kongebrikken har som mål i spillet å flykte med kongebrikken ut til spillebrettets kant. Brikkene flyttes som tårnet i sjakk, og motstanderens brikker slås ut av spillet ved å lukke de inne blant to av sine brikker. Analysene av gravgodset har oppvist at spill opptrer ofte sammen med våpen. Dette er særlig markant i yngre jernalder. Blant flere av graver med våpen er det graver med fulle våpensett eller ryttergraver. Dette er krigere på høyt administrativt nivå. Jeg har forsøkt å sette spillets strategiske element i relasjon til krigerens behov for trening, og påviser at det er stor sannsynlighet for at jernalderens krigeraristokrati har benyttet brettspillet som trening for strategisk tenkning. At spillet også inngikk i elitens dannelse, dvs. hva som kjennertegner og fremhever eliten, viser både skriftlig og arkeologisk materiale fra både Norge og ellers i nordvest-Europa. Krigereliten måtte trene på krig, både fysisk og mentalt. Det er sannsynliggjort at spillet inngikk i dette. Endringene av spillet sammenfaller med radikale endringer i det germanske samfunnet. Fra stammesamfunn til et samfunn hvor kongen har et krigerfølge som ikke var basert på gamle stammerelasjoner, men på godtgjørelse ved landområder, edelt metall osv. Endringen i spilletradisjonen sammenfaller og Hnefatavls prisipper korresponderer med den yngre jernalderens maktstruktur, krigerfølge, en indikasjon på at spillet har en klar relevans til det samfunnet det er en del av. Samme endring ser vi ved overgangen tilmiddelalder, hvor Hnefatavl raskt må vike for sjakk. Sjakk blir raskt elitens nye strategispill, og det er tydelig at sjakk i større grad reflekterer samfunnsstrukturen i middelalder enn Hnefatavl. Hnefatavl forsvinner da også hurtig t av det arkeologiske materialet. Etter omkring 1150 finner vi ikke rester av det lenger. Med unntak av et besøk som Carl von Linné gjorde i Lappland i 1732. Samene spilte et spill Tablut,og prinsippene minnet mye om Hnefatavl og var trolig en siste rest av det. At spillet i så tydelige trekk kan knyttes til den delen av eliten som var militære ledere er ny viten. Jeg mener at eliten har visst om brettspillets kognitive egenskaper og brukt spillet for det det var verdt. Når det ikke passet elitens behov lenger, kastet de vrak på det. Alt har sin tid også Hnefatavl.
author2 Lotte Hedeager
format Master Thesis
author Kristensen, Steinar
author_facet Kristensen, Steinar
author_sort Kristensen, Steinar
title Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
title_short Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
title_full Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
title_fullStr Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
title_full_unstemmed Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder
title_sort brettspillet - jernalderkrigerens virtuelle arena : strategispill i sørøst-norge i jernalder
publishDate 2007
url http://hdl.handle.net/10852/23152
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17292
long_lat ENVELOPE(9.969,9.969,62.774,62.774)
ENVELOPE(18.067,18.067,65.900,65.900)
ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347)
ENVELOPE(25.617,25.617,-72.058,-72.058)
ENVELOPE(8.178,8.178,62.570,62.570)
ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958)
geographic Kastet
Lappland
Overgangen
Tårnet
Vike
Viten
geographic_facet Kastet
Lappland
Overgangen
Tårnet
Vike
Viten
genre Lappland
genre_facet Lappland
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17292
Kristensen, Steinar. Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007
http://hdl.handle.net/10852/23152
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristensen, Steinar&rft.title=Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave
URN:NBN:no-17292
56309
071064850
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23152/1/Hovedoppgave_Kristensen2007.pdf
_version_ 1766062156983304192
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/23152 2023-05-15T17:07:00+02:00 Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena : Strategispill i sørøst-Norge i jernalder Kristensen, Steinar Lotte Hedeager 2007-04-16 http://hdl.handle.net/10852/23152 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17292 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17292 Kristensen, Steinar. Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007 http://hdl.handle.net/10852/23152 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristensen, Steinar&rft.title=Brettspillet - Jernalderkrigerens virtuelle arena&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave URN:NBN:no-17292 56309 071064850 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23152/1/Hovedoppgave_Kristensen2007.pdf VDP::090 Master thesis Hovedoppgave 2007 ftoslouniv 2020-06-21T08:47:08Z Spill har av både historikere og arkeologer generelt blitt sett på som tidsfordriv. Spillebrikker funnet i rike graver fra jernalder, førte til tolkningen om at det var eliten som hadde tid og økonomiske overskuddet til å bruke tid på å spille brettspill. Utgangspunktet for denne undersøkelsen er spillesakser funnet i sørøst-Norge i perioden fra omkring 300 e. kr. til inngangen til middelalder omkring 1050 e. Kr. Spillesaker er i all vesentlighet funnet i graver i denne perioden. Under 7 % er fra andre kontekster. Analysene viser at brettspillet endrer karakter i gjennom jernalder. I den eldste fasen er det romersk importerte spill vi finner brikkene av, sorte og hvite glassbrikker. Disse har trolig tilhørt strategispillet Ludus Latruncolorum. I begynnelsen av folkevandringstid (400-tallet) skjer det en endring. De romerske brikkene forsvinner helt og det er et eget germansk spill og spilltradisjon vi finner i materialet i yngre jernalder. Spillet, som det ofte refereres til i sagalitteraturen, er Hnefatavl. Spillets prinsipp er meget annerledes enn det romerske hvor brikkene var delt i to like store hærer . I Hnefatavl har den ene spilleren en kongebrikke og f. eks. 8 brikker. Motstanderen har det dobbelte, her f. eks. 16 brikker, men ingen konge. Partiet med kongebrikken har som mål i spillet å flykte med kongebrikken ut til spillebrettets kant. Brikkene flyttes som tårnet i sjakk, og motstanderens brikker slås ut av spillet ved å lukke de inne blant to av sine brikker. Analysene av gravgodset har oppvist at spill opptrer ofte sammen med våpen. Dette er særlig markant i yngre jernalder. Blant flere av graver med våpen er det graver med fulle våpensett eller ryttergraver. Dette er krigere på høyt administrativt nivå. Jeg har forsøkt å sette spillets strategiske element i relasjon til krigerens behov for trening, og påviser at det er stor sannsynlighet for at jernalderens krigeraristokrati har benyttet brettspillet som trening for strategisk tenkning. At spillet også inngikk i elitens dannelse, dvs. hva som kjennertegner og fremhever eliten, viser både skriftlig og arkeologisk materiale fra både Norge og ellers i nordvest-Europa. Krigereliten måtte trene på krig, både fysisk og mentalt. Det er sannsynliggjort at spillet inngikk i dette. Endringene av spillet sammenfaller med radikale endringer i det germanske samfunnet. Fra stammesamfunn til et samfunn hvor kongen har et krigerfølge som ikke var basert på gamle stammerelasjoner, men på godtgjørelse ved landområder, edelt metall osv. Endringen i spilletradisjonen sammenfaller og Hnefatavls prisipper korresponderer med den yngre jernalderens maktstruktur, krigerfølge, en indikasjon på at spillet har en klar relevans til det samfunnet det er en del av. Samme endring ser vi ved overgangen tilmiddelalder, hvor Hnefatavl raskt må vike for sjakk. Sjakk blir raskt elitens nye strategispill, og det er tydelig at sjakk i større grad reflekterer samfunnsstrukturen i middelalder enn Hnefatavl. Hnefatavl forsvinner da også hurtig t av det arkeologiske materialet. Etter omkring 1150 finner vi ikke rester av det lenger. Med unntak av et besøk som Carl von Linné gjorde i Lappland i 1732. Samene spilte et spill Tablut,og prinsippene minnet mye om Hnefatavl og var trolig en siste rest av det. At spillet i så tydelige trekk kan knyttes til den delen av eliten som var militære ledere er ny viten. Jeg mener at eliten har visst om brettspillets kognitive egenskaper og brukt spillet for det det var verdt. Når det ikke passet elitens behov lenger, kastet de vrak på det. Alt har sin tid også Hnefatavl. Master Thesis Lappland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Kastet ENVELOPE(9.969,9.969,62.774,62.774) Lappland ENVELOPE(18.067,18.067,65.900,65.900) Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) Tårnet ENVELOPE(25.617,25.617,-72.058,-72.058) Vike ENVELOPE(8.178,8.178,62.570,62.570) Viten ENVELOPE(20.648,20.648,69.958,69.958)