Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata

Denne oppgaven analyserer hvordan bedrifter endrer pris når merverdiavgiften endres. Vil de velte hele kostnaden over på forbrukerne? Eller benytter de anledningen til å øke prisene mer enn endringen skulle tilsi, eventuelt mindre enn justeringen i merverdiavgiften? Analysen bygger på de samme datae...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinaas, Petter Ringstad
Other Authors: Steinar Holden
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2008
Subjects:
Alf
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/17544
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/17544
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/17544 2023-05-15T17:03:59+02:00 Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata Leinaas, Petter Ringstad Steinar Holden 2008 http://hdl.handle.net/10852/17544 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514 Leinaas, Petter Ringstad. Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 http://hdl.handle.net/10852/17544 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leinaas, Petter Ringstad&rft.title=Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-20514 85171 082833176 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17544/1/Oppgavenxsattxsammen.pdf VDP::210 Master thesis Masteroppgave 2008 ftoslouniv 2020-06-21T08:43:11Z Denne oppgaven analyserer hvordan bedrifter endrer pris når merverdiavgiften endres. Vil de velte hele kostnaden over på forbrukerne? Eller benytter de anledningen til å øke prisene mer enn endringen skulle tilsi, eventuelt mindre enn justeringen i merverdiavgiften? Analysen bygger på de samme dataene som Statistisk sentralbyrå (SSB) har brukt til å beregne konsumprisindeksen (KPI). Jeg har sett på perioden 1990-2004, og analyserer …re endringer i merverdiavgiften. Det er tre generelle endringer, i januar 1993, 1995 og 2001, og halveringen av matmomsen i juli 2001. Datasettet er svært detaljert, med over 6 millioner observasjoner. En observasjon er for eksempel prisen på 1-liter blyfri bensin, 95-oktav på Esso stasjonen i Kirkenes i januar 2001. Grunnet den store datamengden har jeg valgt å gjøre analysen innenfor aggregerte varegrupper. Det samme datasettet har tidligere vært brukt av Alf Erik Ballangrud til å se på generell prissettingsadferd i Norge for perioden 1999-2004 (Ballangrud, 2006). For å …nne hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på priser, har jeg delt opp prisendringen i to deler: Frekvenser og gjennomsnittlig størrelse på prisendringen. Jeg ser på økning og reduksjon i pris separat. Frekvens av prisendring betyr andel prisendringer relativt til alle observasjoner. Jeg …nner at for økning i merverdiavgiften stiger andelen som øker pris, mens andelen som reduserer pris er relativt upåvirket. Gjennomsnittlig størrelse på prisendringer er den andre komponenten. For økning i merverdiavgiften kan det se ut til at gjennomsnittlig størrelse på prisendring faller. Hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på disse …re variablene analyseres i …re enkle regresjonslikninger. Jeg presenterer svarene fra analysen i aggregerte tabeller, men utskrift fra alle regresjonene …nnes bakerst i opp- gaven. Denne metoden er basert på Gabriel og Rei¤ (2008) sin tilsvarende undersøkelse på gjennomslaget av endringer i merverdiavgiften i Ungarn. Til tross for at metoden ikke er fullkommen, virker det rimelig å konkludere med at prisene ikke blir justert fullt og umiddelbart ved momsøkninger. Med fullt og umiddelbart mener jeg et teoretisk tenkt tilfelle der alle varer som blir påvirket av endring i merverdiavgiften samlet sett får en prisendring tilsvarende endringen i avgiften. En grunn til at prisene blir justert mindre enn endringen kan være fordi prisene blir justert enten i forkant eller senere enn i måneden med økning. Denne oppgaven har kun sett på gjennomslaget i den måneden hvor merverdiavgiften blir endret. Gjennomslaget av halveringen av matmomsen preges derimot av høyt gjennomslag. Dette skyldes trolig at det var rettet mye oppmerksomhet mot akkurat denne endringen. Jeg …nner ikke et tilsvarende høyt gjennomslag for de tre generelle økningene i merverdiavgiften for matvarer. Alle analysene er gjennomført med STATA 10 og Microsoft Excel. Master Thesis Kirkenes Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Alf ENVELOPE(-86.117,-86.117,-77.917,-77.917) Velte ENVELOPE(8.498,8.498,63.002,63.002)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::210
spellingShingle VDP::210
Leinaas, Petter Ringstad
Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
topic_facet VDP::210
description Denne oppgaven analyserer hvordan bedrifter endrer pris når merverdiavgiften endres. Vil de velte hele kostnaden over på forbrukerne? Eller benytter de anledningen til å øke prisene mer enn endringen skulle tilsi, eventuelt mindre enn justeringen i merverdiavgiften? Analysen bygger på de samme dataene som Statistisk sentralbyrå (SSB) har brukt til å beregne konsumprisindeksen (KPI). Jeg har sett på perioden 1990-2004, og analyserer …re endringer i merverdiavgiften. Det er tre generelle endringer, i januar 1993, 1995 og 2001, og halveringen av matmomsen i juli 2001. Datasettet er svært detaljert, med over 6 millioner observasjoner. En observasjon er for eksempel prisen på 1-liter blyfri bensin, 95-oktav på Esso stasjonen i Kirkenes i januar 2001. Grunnet den store datamengden har jeg valgt å gjøre analysen innenfor aggregerte varegrupper. Det samme datasettet har tidligere vært brukt av Alf Erik Ballangrud til å se på generell prissettingsadferd i Norge for perioden 1999-2004 (Ballangrud, 2006). For å …nne hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på priser, har jeg delt opp prisendringen i to deler: Frekvenser og gjennomsnittlig størrelse på prisendringen. Jeg ser på økning og reduksjon i pris separat. Frekvens av prisendring betyr andel prisendringer relativt til alle observasjoner. Jeg …nner at for økning i merverdiavgiften stiger andelen som øker pris, mens andelen som reduserer pris er relativt upåvirket. Gjennomsnittlig størrelse på prisendringer er den andre komponenten. For økning i merverdiavgiften kan det se ut til at gjennomsnittlig størrelse på prisendring faller. Hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på disse …re variablene analyseres i …re enkle regresjonslikninger. Jeg presenterer svarene fra analysen i aggregerte tabeller, men utskrift fra alle regresjonene …nnes bakerst i opp- gaven. Denne metoden er basert på Gabriel og Rei¤ (2008) sin tilsvarende undersøkelse på gjennomslaget av endringer i merverdiavgiften i Ungarn. Til tross for at metoden ikke er fullkommen, virker det rimelig å konkludere med at prisene ikke blir justert fullt og umiddelbart ved momsøkninger. Med fullt og umiddelbart mener jeg et teoretisk tenkt tilfelle der alle varer som blir påvirket av endring i merverdiavgiften samlet sett får en prisendring tilsvarende endringen i avgiften. En grunn til at prisene blir justert mindre enn endringen kan være fordi prisene blir justert enten i forkant eller senere enn i måneden med økning. Denne oppgaven har kun sett på gjennomslaget i den måneden hvor merverdiavgiften blir endret. Gjennomslaget av halveringen av matmomsen preges derimot av høyt gjennomslag. Dette skyldes trolig at det var rettet mye oppmerksomhet mot akkurat denne endringen. Jeg …nner ikke et tilsvarende høyt gjennomslag for de tre generelle økningene i merverdiavgiften for matvarer. Alle analysene er gjennomført med STATA 10 og Microsoft Excel.
author2 Steinar Holden
format Master Thesis
author Leinaas, Petter Ringstad
author_facet Leinaas, Petter Ringstad
author_sort Leinaas, Petter Ringstad
title Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
title_short Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
title_full Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
title_fullStr Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
title_full_unstemmed Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
title_sort prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : en empirisk analyse basert på norske konsumprisdata
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/10852/17544
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514
long_lat ENVELOPE(-86.117,-86.117,-77.917,-77.917)
ENVELOPE(8.498,8.498,63.002,63.002)
geographic Alf
Velte
geographic_facet Alf
Velte
genre Kirkenes
genre_facet Kirkenes
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514
Leinaas, Petter Ringstad. Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres. Masteroppgave, University of Oslo, 2008
http://hdl.handle.net/10852/17544
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leinaas, Petter Ringstad&rft.title=Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-20514
85171
082833176
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/17544/1/Oppgavenxsattxsammen.pdf
_version_ 1766057992177844224