E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter

Sammendrag Hensikten med oppgaven har vært å danne en forståelse for hvilken betydning det får for borgernes realisering av borgerrettighetene når stadig flere offentlige tjenester legges ut digitalt. Tre spørsmål er har vært sentrale: Hvilken digital kompetanse trenger borgerne for å realisere sine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jøsok, Evy
Other Authors: Harald Baldersheim
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/14304
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14546
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/14304
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/14304 2023-05-15T16:13:46+02:00 E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter Jøsok, Evy Harald Baldersheim 2006 http://hdl.handle.net/10852/14304 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14546 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14546 Jøsok, Evy. E-borgerskap og digital kompetanse. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 http://hdl.handle.net/10852/14304 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jøsok, Evy&rft.title=E-borgerskap og digital kompetanse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-14546 47108 070382832 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/14304/1/47108.pdf VDP::240 Master thesis Masteroppgave 2006 ftoslouniv 2020-06-21T08:42:33Z Sammendrag Hensikten med oppgaven har vært å danne en forståelse for hvilken betydning det får for borgernes realisering av borgerrettighetene når stadig flere offentlige tjenester legges ut digitalt. Tre spørsmål er har vært sentrale: Hvilken digital kompetanse trenger borgerne for å realisere sine sivile, politiske og sosiale rettigheter via elektroniske kanaler? Er det store variasjoner i borgernes digitale kompetanse, og hva kan eventuelt forklare variasjonen? Kompenserer digital kompetanse for bakgrunnsvariablene som tradisjonelt forklarer digitale skillelinjer? Har med andre ord digital kompetanse en selvstendig forklaringskraft på borgernes politiske informasjonsatferd via elektroniske kanaler? I teorikapittelet har jeg presentert borgerskapsbegrepet, med hovedvekt på Marshalls sivile, politiske og sosiale rettigheter. Jeg har presentert Henry Milners teori om politisk kompetanse og ulike teorier, definisjoner og operasjonaliseringer av begrepet digital kompetanse. Studien har to empiriske kapitler. I første empirikapittel setter jeg meg selv i rollen som bruker og undersøker på bakgrunn av et registreringsskjema hvilken faktisk funksjonell, strukturell og strategisk digital kompetanse man trenger for å løse ni gitte oppgaver på seks ulike kommunale hjemmesider. I det andre empirikapittelet gjennomfører jeg en kvantitativ undersøkelse på bakgrunn av data fra ALL-undersøkelsen. Undersøkelsen er laget av OECD og har en N på 6000. Resultatene fra studien gir en konkret liste over hvilke ulik digital kompetanse borgerne trenger for å realisere noen konkrete sivile, politiske og sosiale rettigheter på kommunale hjemmesider. Resultatet fra undersøkelsen viser at man i liten grad trenger strukturell mestring, men man trenger derimot en del funksjonell og strategisk kompetanse. Jo, flere tjenester man har mulighet til å realisere på hjemmesidene jo, mer digital kompetanse krevdes. Vider viser funnene om man har digital kompetanse digital kompetanse eller ikke påvirkes av kjønn, alder, utdanning, bosted og leseferdigheter og at alder, kjønn og delvis etnisk bakgrunn har ulik påvirkning på funksjonell mestring, strukturell forståelse og strategisk kompetanse. Satt på spissen er det slik at mannlige borgere bosatt i østlandsområdet med lav alder, høy utdanning og gode leseferdigheter har høyest. Og eldre kvinner bosatt i for eksempel Finnmark, med lav utdanning og lave leseferdigheter har lavest digital kompetanse. Bildet forandres når kompetansefaktorene føres inn i analysen. Digital kompetanse, spesielt funksjonell mestring og strategisk kompetanse har en selvstendig forklaringskraft i hvor stor grad man bruker IKT til demokratifremmende tiltak. Altså kompenserer digital kompetanse for bakgrunnsvariabler som forklarer digitale skillelinjer med hensyn til informasjonsatferd. Master Thesis Finnmark Finnmark Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Spissen ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::240
spellingShingle VDP::240
Jøsok, Evy
E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
topic_facet VDP::240
description Sammendrag Hensikten med oppgaven har vært å danne en forståelse for hvilken betydning det får for borgernes realisering av borgerrettighetene når stadig flere offentlige tjenester legges ut digitalt. Tre spørsmål er har vært sentrale: Hvilken digital kompetanse trenger borgerne for å realisere sine sivile, politiske og sosiale rettigheter via elektroniske kanaler? Er det store variasjoner i borgernes digitale kompetanse, og hva kan eventuelt forklare variasjonen? Kompenserer digital kompetanse for bakgrunnsvariablene som tradisjonelt forklarer digitale skillelinjer? Har med andre ord digital kompetanse en selvstendig forklaringskraft på borgernes politiske informasjonsatferd via elektroniske kanaler? I teorikapittelet har jeg presentert borgerskapsbegrepet, med hovedvekt på Marshalls sivile, politiske og sosiale rettigheter. Jeg har presentert Henry Milners teori om politisk kompetanse og ulike teorier, definisjoner og operasjonaliseringer av begrepet digital kompetanse. Studien har to empiriske kapitler. I første empirikapittel setter jeg meg selv i rollen som bruker og undersøker på bakgrunn av et registreringsskjema hvilken faktisk funksjonell, strukturell og strategisk digital kompetanse man trenger for å løse ni gitte oppgaver på seks ulike kommunale hjemmesider. I det andre empirikapittelet gjennomfører jeg en kvantitativ undersøkelse på bakgrunn av data fra ALL-undersøkelsen. Undersøkelsen er laget av OECD og har en N på 6000. Resultatene fra studien gir en konkret liste over hvilke ulik digital kompetanse borgerne trenger for å realisere noen konkrete sivile, politiske og sosiale rettigheter på kommunale hjemmesider. Resultatet fra undersøkelsen viser at man i liten grad trenger strukturell mestring, men man trenger derimot en del funksjonell og strategisk kompetanse. Jo, flere tjenester man har mulighet til å realisere på hjemmesidene jo, mer digital kompetanse krevdes. Vider viser funnene om man har digital kompetanse digital kompetanse eller ikke påvirkes av kjønn, alder, utdanning, bosted og leseferdigheter og at alder, kjønn og delvis etnisk bakgrunn har ulik påvirkning på funksjonell mestring, strukturell forståelse og strategisk kompetanse. Satt på spissen er det slik at mannlige borgere bosatt i østlandsområdet med lav alder, høy utdanning og gode leseferdigheter har høyest. Og eldre kvinner bosatt i for eksempel Finnmark, med lav utdanning og lave leseferdigheter har lavest digital kompetanse. Bildet forandres når kompetansefaktorene føres inn i analysen. Digital kompetanse, spesielt funksjonell mestring og strategisk kompetanse har en selvstendig forklaringskraft i hvor stor grad man bruker IKT til demokratifremmende tiltak. Altså kompenserer digital kompetanse for bakgrunnsvariabler som forklarer digitale skillelinjer med hensyn til informasjonsatferd.
author2 Harald Baldersheim
format Master Thesis
author Jøsok, Evy
author_facet Jøsok, Evy
author_sort Jøsok, Evy
title E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
title_short E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
title_full E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
title_fullStr E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
title_full_unstemmed E-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
title_sort e-borgerskap og digital kompetanse : behov for digital kompetanse i realisering av sivile, politiske og sosiale rettigheter
publishDate 2006
url http://hdl.handle.net/10852/14304
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14546
long_lat ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
geographic Spissen
geographic_facet Spissen
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14546
Jøsok, Evy. E-borgerskap og digital kompetanse. Masteroppgave, University of Oslo, 2006
http://hdl.handle.net/10852/14304
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jøsok, Evy&rft.title=E-borgerskap og digital kompetanse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-14546
47108
070382832
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/14304/1/47108.pdf
_version_ 1765999617578631168