Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet

Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litter...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Authors: Halberg, Haakon, Brumo, John
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: University of Oslo Library 2021
Subjects:
ulv
Online Access:https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474
https://doi.org/10.5617/adno.8474
id ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/8474
record_format openpolar
institution Open Polar
collection University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals)
op_collection_id ftosloiunivojs
language Norwegian
topic tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
interdisciplinary teaching
literature didactics
student engagement
reading fiction
the constant comparative method
spellingShingle tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
interdisciplinary teaching
literature didactics
student engagement
reading fiction
the constant comparative method
Halberg, Haakon
Brumo, John
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
topic_facet tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
interdisciplinary teaching
literature didactics
student engagement
reading fiction
the constant comparative method
description Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by Jacob Breda Bull. The study aims to explore how students experience this short story as part of an interdisciplinary project about predators in nature. Methodologically, this is a case study and the data is analyzed with the constant comparative method (Corbin & Strauss, 2015). The method is a variant of Grounded Theory where constant comparison generates a core category based on four sub-categories. The results show that the short story engages the students. The core category “engagement” is recognized by the sub-categories “easy to understand”, “creates emotions”, “triggers activity”, and “triggers interest in learning more about predators”. The case shows the potential for learning by using fictional short stories, especially with regard to the interdisciplinary emphasis in the new national curriculum in Norway. Additionally, the case study shows how the content and the plot of the short story influence the students’ motivation for reading. Keywords: interdisciplinary teaching, literature didactics, student engagement, reading fiction, the constant comparative method
format Article in Journal/Newspaper
author Halberg, Haakon
Brumo, John
author_facet Halberg, Haakon
Brumo, John
author_sort Halberg, Haakon
title Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_short Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_full Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_fullStr Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_full_unstemmed Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_sort ulv engasjerer! erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
publisher University of Oslo Library
publishDate 2021
url https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474
https://doi.org/10.5617/adno.8474
long_lat ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649)
geographic Norway
Strauss
geographic_facet Norway
Strauss
genre ulv
ulv
genre_facet ulv
ulv
op_source Acta Didactica Norden; Vol 15 Nr 1 (2021); 19 sider
Acta Didactica Norden; Vol. 15 No. 1 (2021); 19 sider
2535-8219
op_relation https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474/7422
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474
doi:10.5617/adno.8474
op_rights Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.8474
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 15
container_issue 1
_version_ 1766230892869582848
spelling ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/8474 2023-05-15T18:41:24+02:00 Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet Halberg, Haakon Brumo, John 2021-01-19 application/pdf https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474 https://doi.org/10.5617/adno.8474 nor nor University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474/7422 https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474 doi:10.5617/adno.8474 Opphavsrett 2021 Acta Didactica Norden Acta Didactica Norden; Vol 15 Nr 1 (2021); 19 sider Acta Didactica Norden; Vol. 15 No. 1 (2021); 19 sider 2535-8219 tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode interdisciplinary teaching literature didactics student engagement reading fiction the constant comparative method info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel Peer reviewed article 2021 ftosloiunivojs https://doi.org/10.5617/adno.8474 2022-04-22T05:16:37Z Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by Jacob Breda Bull. The study aims to explore how students experience this short story as part of an interdisciplinary project about predators in nature. Methodologically, this is a case study and the data is analyzed with the constant comparative method (Corbin & Strauss, 2015). The method is a variant of Grounded Theory where constant comparison generates a core category based on four sub-categories. The results show that the short story engages the students. The core category “engagement” is recognized by the sub-categories “easy to understand”, “creates emotions”, “triggers activity”, and “triggers interest in learning more about predators”. The case shows the potential for learning by using fictional short stories, especially with regard to the interdisciplinary emphasis in the new national curriculum in Norway. Additionally, the case study shows how the content and the plot of the short story influence the students’ motivation for reading. Keywords: interdisciplinary teaching, literature didactics, student engagement, reading fiction, the constant comparative method Article in Journal/Newspaper ulv ulv University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) Norway Strauss ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649) Acta Didactica Norden 15 1