Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?

Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonal...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Authors: Henriksen, Marit B, Eira, Karen Inga, Keskitalo, Jan Henry, Øzerk, Kamil
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: University of Oslo Library 2018
Subjects:
Online Access:https://journals.uio.no/adno/article/view/6293
https://doi.org/10.5617/adno.6293
id ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/6293
record_format openpolar
institution Open Polar
collection University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals)
op_collection_id ftosloiunivojs
language Norwegian
topic nasjonale prøver
lesing
samisk
nordsamisk
lulesamisk
sørsamisk
spellingShingle nasjonale prøver
lesing
samisk
nordsamisk
lulesamisk
sørsamisk
Henriksen, Marit B
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
topic_facet nasjonale prøver
lesing
samisk
nordsamisk
lulesamisk
sørsamisk
description Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk.Nøkkelord: nasjonale prøver, lesing, samisk, nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk, elevpopulasjon, prøveutviklingNational reading tests in Sámi languages – on which terms?AbstractFirst language Sámi speaking students in Norway receive separate Sámi-medium national literacy tests. Literacy tests are developed in North, Lule and South Sámi, and the tests are organized yearly for first language Sámi speaking students in grades 5, 8 and 9. In this article, we look at the background for the development of a separate Framework for national Sámi-medium literacy tests. We also examine conditions concerning the student population, and the situation regarding Sámi-medium instruction and Sámi-medium teaching materials; and how these factors affect the development and follow-up of the tests. The background for the national Sámi-medium literacy tests builds on an analysis of documentation produced in the period ranging from 2004, when the development of reading tests in Sámi started as a project, and up until today. We identify formal terms for the tests, determined by current legislation as well as national curricula. The examination of student population and test participation builds on available statistical material and on studies dealing with student numbers and Sámi-medium instruction in schools. We present new displays of material, where we compare numbers of students receiving Sámi-medium instruction with numbers of students registered as first language Sámi speakers. Based on studies and commented statistics, we examine the conditions for national reading tests compared to the daily situation in schools. The findings show that there is a high degree of variation concerning both organization of Sámi-medium instruction and available teaching materials, and we discuss how this affects students’ opportunities to acquire satisfactory reading skills in Sámi.Keywords: national tests, reading, Sámi language, North Sámi, Lule Sámi, South Sámi, student population, development of testsNationála geahččaleamit sámegiela lohkamis – makkár eavttuid vuođul?ČoahkkáigeassuNationála geahččaleamit sámegiela lohkamis leat dán artihkkala fáddán. Geahččaleamit ráhkaduvvojit davvi-, julev- ja lullisámegillii, ja čađahuvvojit jahkásaččat 5., 8. ja 9. ceahki ohppiide geain lea sámegiella vuosttašgiellan. Artihkkalis lea golmmaoasat čuolbma: Mii guorahallat duogáža man dihte lei dárbu sierra njuolggadusaide sámegiela lohkama nationála geahččalemiid vaste (Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk), áššiid mat gusket ohppiidpopulašuvdnii, ja vel áššiid mat gusket oahpahus- ja oahpponeavvodillái; ja mo buot dát áššit váikkuhit geahččalemiid ráhkadeapmái ja čuovvulahttimii. Nationála geahččalemiid duogáža čielggadeapmái leat atnán geahččalemiid ovdánahttinprošeavtta dokumentašuvnna mat leat čállon 2004 rájes gitta otnážii. Dasto leat meroštallan geahččalemiid eavttuid gustovaš lágaid ja oahppoplánaid vuođul. Ohppiidloguid ja oassálastima leat guorahallan almmolaš materiála vuođul, nu go čielggaduvvon statistihkka ja dutkamušat maid fáddán leat ohppiidlogut ja sámi ohppiid oahpahusdilli. Dán oasis ovdanbuktit ođđa vuogi bidjat oktii statistihkalaš loguid, das mii buohtastahttit man galli oahppis lea sámegiella oahpahusgiellan sin ektui geain lea sámegiella vuosttašgiellafágan. Viidáseappot mii guorahallat oahpahus- ja oahpponeavvodili čielggaduvvon statistihka ja dutkanraporttaid vuođul. Čájehuvvo ahte leat stuora variašuvnnat oahpahus- ja oahpponeavvodilis, ja mii árvvoštallat mo dát variašuvdna váikkuha ohppiid vejolašvuođaide hukset/háhkat buori lohkangelbbolašvuođa sámegillii.Čoavddasánit: nationála geahččaleamit, lohkan, sámegiella, davvisámegiella, julevsámegiella, lullisámegiella, ohppiidpopulašuvdna, ohppiidlogut, geahččalemiid ráhkadeapmi
format Article in Journal/Newspaper
author Henriksen, Marit B
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
author_facet Henriksen, Marit B
Eira, Karen Inga
Keskitalo, Jan Henry
Øzerk, Kamil
author_sort Henriksen, Marit B
title Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
title_short Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
title_full Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
title_fullStr Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
title_full_unstemmed Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
title_sort nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår?
publisher University of Oslo Library
publishDate 2018
url https://journals.uio.no/adno/article/view/6293
https://doi.org/10.5617/adno.6293
long_lat ENVELOPE(28.673,28.673,70.314,70.314)
geographic Čuolbma
Norway
geographic_facet Čuolbma
Norway
genre Lule Sámi
Lulesamisk
North Sámi
Sámegiela
Sámi
samisk
South Sámi
genre_facet Lule Sámi
Lulesamisk
North Sámi
Sámegiela
Sámi
samisk
South Sámi
op_source Acta Didactica Norge; Vol 12 Nr 4 (2018); Art. 4, 20 sider
Acta Didactica Norge; Vol. 12 No. 4 (2018); Art. 4, 20 sider
1504-9922
op_relation https://journals.uio.no/adno/article/view/6293/5646
https://journals.uio.no/adno/article/view/6293
doi:10.5617/adno.6293
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.6293
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 12
container_issue 4
container_start_page 4
_version_ 1766064862527488000
spelling ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/6293 2023-05-15T17:08:57+02:00 Nasjonale prøver i lesing på samisk - på hvilke vilkår? Henriksen, Marit B Eira, Karen Inga Keskitalo, Jan Henry Øzerk, Kamil 2018-12-12 application/pdf https://journals.uio.no/adno/article/view/6293 https://doi.org/10.5617/adno.6293 nor nor University of Oslo Library https://journals.uio.no/adno/article/view/6293/5646 https://journals.uio.no/adno/article/view/6293 doi:10.5617/adno.6293 Acta Didactica Norge; Vol 12 Nr 4 (2018); Art. 4, 20 sider Acta Didactica Norge; Vol. 12 No. 4 (2018); Art. 4, 20 sider 1504-9922 nasjonale prøver lesing samisk nordsamisk lulesamisk sørsamisk info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2018 ftosloiunivojs https://doi.org/10.5617/adno.6293 2022-04-22T06:50:27Z Tema for denne artikkelen er de nasjonale prøvene i lesing på samisk. Disse prøvene utformes på nord-, lule- og sørsamisk, og gjennomføres årlig for elever med samisk som førstespråk på 5., 8. og 9. klassetrinn. Problemstillingen om¬fatter bakgrunnen for utviklingen av et eget Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk, forhold omkring elevpopulasjonen, samt forhold knyttet til opplærings- og læremiddelsituasjonen; og hvordan disse faktorene påvirker utforming og oppfølging av prøvene. Presentasjonen av bakgrunnen for de nasjonale prøvene i lesing på samisk bygger på analyse av dokumentasjon fra prøveutviklingsprosjektet fra og med 2004 og fram til i dag. Videre identifiserer vi premissene for prøvene ut fra gjeldende lovverk og læreplanverk. Undersøkelsen av elevpopulasjon og deltakelse bygger vi på analyse av tilgjengelig tallmateriale, kommentert statistikk og andre studier som tar for seg elevtall og opplæringssituasjonen for samiske elever. Vi legger her fram nye sammenstillinger av tallmaterialet, hvor vi ser på antall elever med samisk som opplæringsspråk i forhold til antall elever med samisk som førstespråk. I kapitlet om de nasjonale leseprøvene på samisk i møte med skolen tar vi for oss opplærings- og læremiddelsituasjonen med bakgrunn i kommentert statistikk og forskningsrapporter, og vi ser at det er stor variasjon på dette området. Denne variasjonen problematiseres i forhold til elevenes muligheter til å oppøve gode leseferdigheter på samisk.Nøkkelord: nasjonale prøver, lesing, samisk, nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk, elevpopulasjon, prøveutviklingNational reading tests in Sámi languages – on which terms?AbstractFirst language Sámi speaking students in Norway receive separate Sámi-medium national literacy tests. Literacy tests are developed in North, Lule and South Sámi, and the tests are organized yearly for first language Sámi speaking students in grades 5, 8 and 9. In this article, we look at the background for the development of a separate Framework for national Sámi-medium literacy tests. We also examine conditions concerning the student population, and the situation regarding Sámi-medium instruction and Sámi-medium teaching materials; and how these factors affect the development and follow-up of the tests. The background for the national Sámi-medium literacy tests builds on an analysis of documentation produced in the period ranging from 2004, when the development of reading tests in Sámi started as a project, and up until today. We identify formal terms for the tests, determined by current legislation as well as national curricula. The examination of student population and test participation builds on available statistical material and on studies dealing with student numbers and Sámi-medium instruction in schools. We present new displays of material, where we compare numbers of students receiving Sámi-medium instruction with numbers of students registered as first language Sámi speakers. Based on studies and commented statistics, we examine the conditions for national reading tests compared to the daily situation in schools. The findings show that there is a high degree of variation concerning both organization of Sámi-medium instruction and available teaching materials, and we discuss how this affects students’ opportunities to acquire satisfactory reading skills in Sámi.Keywords: national tests, reading, Sámi language, North Sámi, Lule Sámi, South Sámi, student population, development of testsNationála geahččaleamit sámegiela lohkamis – makkár eavttuid vuođul?ČoahkkáigeassuNationála geahččaleamit sámegiela lohkamis leat dán artihkkala fáddán. Geahččaleamit ráhkaduvvojit davvi-, julev- ja lullisámegillii, ja čađahuvvojit jahkásaččat 5., 8. ja 9. ceahki ohppiide geain lea sámegiella vuosttašgiellan. Artihkkalis lea golmmaoasat čuolbma: Mii guorahallat duogáža man dihte lei dárbu sierra njuolggadusaide sámegiela lohkama nationála geahččalemiid vaste (Rammeverk for nasjonale prøver i lesing samisk), áššiid mat gusket ohppiidpopulašuvdnii, ja vel áššiid mat gusket oahpahus- ja oahpponeavvodillái; ja mo buot dát áššit váikkuhit geahččalemiid ráhkadeapmái ja čuovvulahttimii. Nationála geahččalemiid duogáža čielggadeapmái leat atnán geahččalemiid ovdánahttinprošeavtta dokumentašuvnna mat leat čállon 2004 rájes gitta otnážii. Dasto leat meroštallan geahččalemiid eavttuid gustovaš lágaid ja oahppoplánaid vuođul. Ohppiidloguid ja oassálastima leat guorahallan almmolaš materiála vuođul, nu go čielggaduvvon statistihkka ja dutkamušat maid fáddán leat ohppiidlogut ja sámi ohppiid oahpahusdilli. Dán oasis ovdanbuktit ođđa vuogi bidjat oktii statistihkalaš loguid, das mii buohtastahttit man galli oahppis lea sámegiella oahpahusgiellan sin ektui geain lea sámegiella vuosttašgiellafágan. Viidáseappot mii guorahallat oahpahus- ja oahpponeavvodili čielggaduvvon statistihka ja dutkanraporttaid vuođul. Čájehuvvo ahte leat stuora variašuvnnat oahpahus- ja oahpponeavvodilis, ja mii árvvoštallat mo dát variašuvdna váikkuha ohppiid vejolašvuođaide hukset/háhkat buori lohkangelbbolašvuođa sámegillii.Čoavddasánit: nationála geahččaleamit, lohkan, sámegiella, davvisámegiella, julevsámegiella, lullisámegiella, ohppiidpopulašuvdna, ohppiidlogut, geahččalemiid ráhkadeapmi Article in Journal/Newspaper Lule Sámi Lulesamisk North Sámi Sámegiela Sámi samisk South Sámi University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) Čuolbma ENVELOPE(28.673,28.673,70.314,70.314) Norway Acta Didactica Norge 12 4 4