Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole

En videregående skole skilte seg ut ved at elevene på denne skolen i gjennomsnitt hadde det laveste fraværet i Nordland. På bakgrunn av dette foretok jeg en forskningsstudie for å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget ble organisert ved denne skolen. To lærere og alle 15 elevene på tredje studieår...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Author: Lagestad, Pål
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: University of Oslo Library 2017
Subjects:
Online Access:https://journals.uio.no/adno/article/view/2668
https://doi.org/10.5617/adno.2668
id ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/2668
record_format openpolar
spelling ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/2668 2023-05-15T17:24:38+02:00 Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole Lagestad, Pål 2017-08-31 application/pdf https://journals.uio.no/adno/article/view/2668 https://doi.org/10.5617/adno.2668 nor nor University of Oslo Library https://journals.uio.no/adno/article/view/2668/4777 https://journals.uio.no/adno/article/view/2668 doi:10.5617/adno.2668 Acta Didactica Norge; Vol 11 Nr 2 (2017); Art. 4, 18, sider Acta Didactica Norge; Vol. 11 No. 2 (2017); Art. 4, 18, sider 1504-9922 kroppsøving videregående skole selvbestemmelse krav Idrettspedagogikk info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2017 ftosloiunivojs https://doi.org/10.5617/adno.2668 2022-04-22T05:14:51Z En videregående skole skilte seg ut ved at elevene på denne skolen i gjennomsnitt hadde det laveste fraværet i Nordland. På bakgrunn av dette foretok jeg en forskningsstudie for å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget ble organisert ved denne skolen. To lærere og alle 15 elevene på tredje studieår ble intervjuet om hvordan kroppsøvingsfaget ved skolen ble organisert og gjennomført. Det ble også foretatt uformelle samtaler med lærerne gjennom et tredagers feltarbeid, samt gjennomført observasjon av to dobbelttimer i kroppsøving, hvor lærere og elever deltok. Resultatene tyder på at kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter. Samtidig satte lærerne krav til elevenes deltakelse, og fulgte dem opp i et miljø hvor den sosiale tilhørigheten syntes å være høy. Ifølge både lærere og elever gav denne tilnærmingen et godt grunnlag for opplevelse av trivsel og mestring, og et godt grunnlag for oppmøte i kroppsøving. Resultatene underbygges av selvbestemmelsesteori og de tre basale behovene selvbestemmelse, tilhørighet og kompetanse.Nøkkelord: kroppsøving, selvbestemmelsesteori, mestring, trivselAbstractA high school stood out by having the lowest absentee rates in physical education among all of the seventeen high schools in Nordland. On this basis, a case study was conducted to examine how physical education was organized at this school. Two teachers, and all of the 15 students in the last year of high school, were interviewed about the organization of physical education at this high school. Observations and informal conversations were also conducted among the teachers through three days of field work, which also included lessons in physical education. The results indicate that the physical education at this high school was organized with a high level of autonomy, where students chose the activities by themselves. Meanwhile, the teachers required that the students planned their activities, with high effort levels. The teachers closely followed up each student in a social environment with high relatedness among teachers and students. According to both the teachers and the students, this approach created a good foundation for wellbeing and development in physical education. The results are supported by self- determination theory, that points to three basic needs in all human; autonomy, relatedness and competence.Keywords: physical education, self-determination theory, competence, well-being Article in Journal/Newspaper Nordland Nordland Nordland University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) Acta Didactica Norge 11 2 4
institution Open Polar
collection University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals)
op_collection_id ftosloiunivojs
language Norwegian
topic kroppsøving
videregående skole
selvbestemmelse
krav
Idrettspedagogikk
spellingShingle kroppsøving
videregående skole
selvbestemmelse
krav
Idrettspedagogikk
Lagestad, Pål
Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
topic_facet kroppsøving
videregående skole
selvbestemmelse
krav
Idrettspedagogikk
description En videregående skole skilte seg ut ved at elevene på denne skolen i gjennomsnitt hadde det laveste fraværet i Nordland. På bakgrunn av dette foretok jeg en forskningsstudie for å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget ble organisert ved denne skolen. To lærere og alle 15 elevene på tredje studieår ble intervjuet om hvordan kroppsøvingsfaget ved skolen ble organisert og gjennomført. Det ble også foretatt uformelle samtaler med lærerne gjennom et tredagers feltarbeid, samt gjennomført observasjon av to dobbelttimer i kroppsøving, hvor lærere og elever deltok. Resultatene tyder på at kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter. Samtidig satte lærerne krav til elevenes deltakelse, og fulgte dem opp i et miljø hvor den sosiale tilhørigheten syntes å være høy. Ifølge både lærere og elever gav denne tilnærmingen et godt grunnlag for opplevelse av trivsel og mestring, og et godt grunnlag for oppmøte i kroppsøving. Resultatene underbygges av selvbestemmelsesteori og de tre basale behovene selvbestemmelse, tilhørighet og kompetanse.Nøkkelord: kroppsøving, selvbestemmelsesteori, mestring, trivselAbstractA high school stood out by having the lowest absentee rates in physical education among all of the seventeen high schools in Nordland. On this basis, a case study was conducted to examine how physical education was organized at this school. Two teachers, and all of the 15 students in the last year of high school, were interviewed about the organization of physical education at this high school. Observations and informal conversations were also conducted among the teachers through three days of field work, which also included lessons in physical education. The results indicate that the physical education at this high school was organized with a high level of autonomy, where students chose the activities by themselves. Meanwhile, the teachers required that the students planned their activities, with high effort levels. The teachers closely followed up each student in a social environment with high relatedness among teachers and students. According to both the teachers and the students, this approach created a good foundation for wellbeing and development in physical education. The results are supported by self- determination theory, that points to three basic needs in all human; autonomy, relatedness and competence.Keywords: physical education, self-determination theory, competence, well-being
format Article in Journal/Newspaper
author Lagestad, Pål
author_facet Lagestad, Pål
author_sort Lagestad, Pål
title Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
title_short Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
title_full Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
title_fullStr Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
title_full_unstemmed Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
title_sort å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring. en casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole
publisher University of Oslo Library
publishDate 2017
url https://journals.uio.no/adno/article/view/2668
https://doi.org/10.5617/adno.2668
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_source Acta Didactica Norge; Vol 11 Nr 2 (2017); Art. 4, 18, sider
Acta Didactica Norge; Vol. 11 No. 2 (2017); Art. 4, 18, sider
1504-9922
op_relation https://journals.uio.no/adno/article/view/2668/4777
https://journals.uio.no/adno/article/view/2668
doi:10.5617/adno.2668
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.2668
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 11
container_issue 2
container_start_page 4
_version_ 1766115739284013056