Å skape rom for samiske kunnskapsforståelser i barnehagen
Making space for Sámi knowledge in kindergarten is the focus of the article. Making space refers concretely to the design of a Sámi-inspired outdoor area in an urban kindergarten, located in Sápmi. In the kindergarten's outdoor area, two play installations have been designed with clear referenc...
Published in: | Speki. Nordic Philosophy and Education Review |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English |
Published: |
University of Oslo Library
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://journals.uio.no/NorEduPhil/article/view/11576 https://doi.org/10.5617/speki.11576 |
Summary: | Making space for Sámi knowledge in kindergarten is the focus of the article. Making space refers concretely to the design of a Sámi-inspired outdoor area in an urban kindergarten, located in Sápmi. In the kindergarten's outdoor area, two play installations have been designed with clear references to Sea Sámi coastal culture. By applying relational Sámi approaches to knowledge, the article highlights how the installations are more than an innovative backdrop for children's play and activity. In such a perspective, the installations can be regarded as entrances to Sámi understanding of knowledge, where material culture is regarded as relational ties between people and the environment. Thinking with a braiding metaphor, rooted in indigenous epistemology, the article will discuss how Sámi knowledge can be understood and emphasized in the education system, in which kindergarten is a part of. Artikkelen belyser hvordan det kan skapes rom for samiske kunnskapsforståelser i barnehagen med vekt på materiell kultur og sted. Å skape rom viser konkret til utforming av et samisk inspirert uterom i en barnehage, i et urbant område av Sápmi. I barnehagens uterom er det utformet to lekeinstallasjoner med klare referanser til sjøsamisk kystkultur. Ved å anvende relasjonelle samiske kunnskapstilnærminger løftes det frem hvordan lekeinstallasjonene er noe mer enn innovative kulisser for barns lek og aktivitet. I en slik tilnærming kan lekeninstallasjonene betraktes som innganger til samiske kunnskapsforståelser, hvor materiell kultur inngår som relasjonelle bånd mellom mennesker og omgivelsene. I artikkelen tenkes det med et flette - og vevemetafor, forankret i urfolks epistemologi. Flette - og veve metaforet anvendes for å belyse hvordan det både kan skapes rom og forståelse for samiske kunnskapsforståelser i utdanningssystemet som barnehagen er en del av. Artikkelen er et bidrag til prosessen med forsoning. |
---|