Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning

Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen d...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Authors: Nesset, Tore, Janda, Laura A.
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: University of Oslo Library 2014
Subjects:
Online Access:https://journals.uio.no/adno/article/view/1128
https://doi.org/10.5617/adno.1128
id ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/1128
record_format openpolar
spelling ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/1128 2023-05-15T15:25:15+02:00 Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning Nesset, Tore Janda, Laura A. 2014-09-23 application/pdf https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 https://doi.org/10.5617/adno.1128 nor nor University of Oslo Library https://journals.uio.no/adno/article/view/1128/1007 https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 doi:10.5617/adno.1128 Acta Didactica Norge; Vol 8 Nr 2 (2014); Art. 5, 16 sider Acta Didactica Norge; Vol. 8 No. 2 (2014); Art. 5, 16 sider 1504-9922 lingvistiske profiler korpuslingvistikk russisk fremmedspråkundervisning språkvitenskap info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2014 ftosloiunivojs https://doi.org/10.5617/adno.1128 2022-04-22T05:14:47Z Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) Acta Didactica Norge 8 2 5
institution Open Polar
collection University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals)
op_collection_id ftosloiunivojs
language Norwegian
topic lingvistiske profiler
korpuslingvistikk
russisk
fremmedspråkundervisning
språkvitenskap
spellingShingle lingvistiske profiler
korpuslingvistikk
russisk
fremmedspråkundervisning
språkvitenskap
Nesset, Tore
Janda, Laura A.
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
topic_facet lingvistiske profiler
korpuslingvistikk
russisk
fremmedspråkundervisning
språkvitenskap
description Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk.
format Article in Journal/Newspaper
author Nesset, Tore
Janda, Laura A.
author_facet Nesset, Tore
Janda, Laura A.
author_sort Nesset, Tore
title Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_short Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_full Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_fullStr Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_full_unstemmed Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
title_sort korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
publisher University of Oslo Library
publishDate 2014
url https://journals.uio.no/adno/article/view/1128
https://doi.org/10.5617/adno.1128
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Acta Didactica Norge; Vol 8 Nr 2 (2014); Art. 5, 16 sider
Acta Didactica Norge; Vol. 8 No. 2 (2014); Art. 5, 16 sider
1504-9922
op_relation https://journals.uio.no/adno/article/view/1128/1007
https://journals.uio.no/adno/article/view/1128
doi:10.5617/adno.1128
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.1128
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 8
container_issue 2
container_start_page 5
_version_ 1766355945940582400