Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning
Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen d...
Published in: | Acta Didactica Norge |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
University of Oslo Library
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 https://doi.org/10.5617/adno.1128 |
id |
ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/1128 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftosloiunivojs:oai:ojs.www.journals.uio.no:article/1128 2023-05-15T15:25:15+02:00 Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning Nesset, Tore Janda, Laura A. 2014-09-23 application/pdf https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 https://doi.org/10.5617/adno.1128 nor nor University of Oslo Library https://journals.uio.no/adno/article/view/1128/1007 https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 doi:10.5617/adno.1128 Acta Didactica Norge; Vol 8 Nr 2 (2014); Art. 5, 16 sider Acta Didactica Norge; Vol. 8 No. 2 (2014); Art. 5, 16 sider 1504-9922 lingvistiske profiler korpuslingvistikk russisk fremmedspråkundervisning språkvitenskap info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2014 ftosloiunivojs https://doi.org/10.5617/adno.1128 2022-04-22T05:14:47Z Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) Acta Didactica Norge 8 2 5 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Oslo (UiO): FRITT (E-Journals) |
op_collection_id |
ftosloiunivojs |
language |
Norwegian |
topic |
lingvistiske profiler korpuslingvistikk russisk fremmedspråkundervisning språkvitenskap |
spellingShingle |
lingvistiske profiler korpuslingvistikk russisk fremmedspråkundervisning språkvitenskap Nesset, Tore Janda, Laura A. Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
topic_facet |
lingvistiske profiler korpuslingvistikk russisk fremmedspråkundervisning språkvitenskap |
description |
Den teknologiske utviklingen har gitt informasjonsalderens lingvister tilgang til mye større datamengder enn før. Mens datainnsamling bare for noen få år siden krevde mye tid og arbeid, er data i dag bare noen tastetrykk unna idet vi kan benytte oss av store elektroniske korpus. I denne artikkelen drøfter vi de konsekvensene den teknologiske utviklingen i korpuslingvistikken kan få for fremmedspråkundervisningen ved universiteter og høyskoler frem mot 2030. Vi foreslår at “lingvistiske profiler”, et sett av metoder utviklet i CLEAR-gruppen ved UiT Norges Arktiske Universitet, gjør det mulig å trekke veksler på innsikter fra korpuslingvistikken i fremmedspråkundervisningen. Tre typer lingvistiske profiler vil bli diskutert inngående: konstruksjonsprofiler, grammatiske profiler og radial kategori-profiler. Vi drøfter hvordan disse korpuslingvistiske metodene kan komme til nytte i klasserommet. Våre eksempler er fra russisk, men metodene er like anvendelige for andre språk, og artikkelen er ikke skrevet for eksperter på russisk. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Nesset, Tore Janda, Laura A. |
author_facet |
Nesset, Tore Janda, Laura A. |
author_sort |
Nesset, Tore |
title |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_short |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_full |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_fullStr |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_full_unstemmed |
Korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
title_sort |
korpuslingvisten i klasserommet: lingvistiske profiler i fremtidens språkundervisning |
publisher |
University of Oslo Library |
publishDate |
2014 |
url |
https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 https://doi.org/10.5617/adno.1128 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Acta Didactica Norge; Vol 8 Nr 2 (2014); Art. 5, 16 sider Acta Didactica Norge; Vol. 8 No. 2 (2014); Art. 5, 16 sider 1504-9922 |
op_relation |
https://journals.uio.no/adno/article/view/1128/1007 https://journals.uio.no/adno/article/view/1128 doi:10.5617/adno.1128 |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.1128 |
container_title |
Acta Didactica Norge |
container_volume |
8 |
container_issue |
2 |
container_start_page |
5 |
_version_ |
1766355945940582400 |