Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by

Hensikten med oppgaven har vært å undersøke hvordan en kan tilrettelegge for sykkelinfrastruktur i en by som favoriserer bilen. Stadig utvikling av byene våre krever effektiv arealutnyttelse, og ved å trekke mennesket tilbake i byen bidrar man til å dekke både de sosiale og miljømessige aspektene ve...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Starup Sagfjord, Gabriel
Other Authors: Rynning, Maja Karoline
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3099232
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3099232
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3099232 2023-11-12T04:21:06+01:00 Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by Starup Sagfjord, Gabriel Rynning, Maja Karoline 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3099232 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:146714540:97358702 https://hdl.handle.net/11250/3099232 Master thesis 2023 ftntnutrondheimi 2023-11-01T23:46:52Z Hensikten med oppgaven har vært å undersøke hvordan en kan tilrettelegge for sykkelinfrastruktur i en by som favoriserer bilen. Stadig utvikling av byene våre krever effektiv arealutnyttelse, og ved å trekke mennesket tilbake i byen bidrar man til å dekke både de sosiale og miljømessige aspektene ved bærekraft. Etablering av infrastruktur for sykling er prosjekter som bringer med seg store endringer, både strukturelt og kulturelt. Samtidig er det mange ulike faktorer som avgjør kompleksiteten av tiltakene, og dette vil variere fra sted til sted. For Narvik, som er case i denne oppgaven, er terrengvariasjon en av de største. I litteraturstudiet kommer det frem at syklister er forskjellige, og alle har ulike krav til sykling. For å engasjere og rekruttere syklister er man avhengig av å ta dette med i betraktningen. Til tross for at mange mener at klima og topografi er den største bidragsyteren på om man velger å sykle eller ikke, viser studier at det er nettopp infrastruktur som er den største faktoren for valg av transportmiddel. Nye og uerfarne syklister vil kvie seg for å sykle i kjørebanen og det kan være vanskelig å navigere seg mellom fotgjengere på fortau. Det er nettopp denne gruppen man må planlegge for, og det gjøres ved å skape trygge og attraktive sykkelruter. Stedsanalysen for Narvik viser at det i dag eksisterer minimalt med sykkelinfrastruktur, og man har derfor blanke ark som utgangspunkt. Utfordringene i byen som bratte bakker, ustabilt vær og en stor kultur for å kjøre bil til målpunktene gjør at en transformasjon vil kreve god planlegging, både for å engasjere og etablere. På bakgrunn av litteratur og stedsanalyse kommer oppgaven med forslag på to gater som kan transformeres; Dronningensgate og Frydenlundgata. Gatene er sentrale ferdselsårer i byen og ligger på hver sin side av Kongensgate (E6) og jernbanen. Det har lenge vært snakk om at E6 skal ut av byen og at Kongensgate i den sammenheng kan gjennomgå en transformasjon, men det er en stor uvisshet om at det kommer til å skje. Ved å etablere ... Master Thesis Narvik Narvik NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Hensikten med oppgaven har vært å undersøke hvordan en kan tilrettelegge for sykkelinfrastruktur i en by som favoriserer bilen. Stadig utvikling av byene våre krever effektiv arealutnyttelse, og ved å trekke mennesket tilbake i byen bidrar man til å dekke både de sosiale og miljømessige aspektene ved bærekraft. Etablering av infrastruktur for sykling er prosjekter som bringer med seg store endringer, både strukturelt og kulturelt. Samtidig er det mange ulike faktorer som avgjør kompleksiteten av tiltakene, og dette vil variere fra sted til sted. For Narvik, som er case i denne oppgaven, er terrengvariasjon en av de største. I litteraturstudiet kommer det frem at syklister er forskjellige, og alle har ulike krav til sykling. For å engasjere og rekruttere syklister er man avhengig av å ta dette med i betraktningen. Til tross for at mange mener at klima og topografi er den største bidragsyteren på om man velger å sykle eller ikke, viser studier at det er nettopp infrastruktur som er den største faktoren for valg av transportmiddel. Nye og uerfarne syklister vil kvie seg for å sykle i kjørebanen og det kan være vanskelig å navigere seg mellom fotgjengere på fortau. Det er nettopp denne gruppen man må planlegge for, og det gjøres ved å skape trygge og attraktive sykkelruter. Stedsanalysen for Narvik viser at det i dag eksisterer minimalt med sykkelinfrastruktur, og man har derfor blanke ark som utgangspunkt. Utfordringene i byen som bratte bakker, ustabilt vær og en stor kultur for å kjøre bil til målpunktene gjør at en transformasjon vil kreve god planlegging, både for å engasjere og etablere. På bakgrunn av litteratur og stedsanalyse kommer oppgaven med forslag på to gater som kan transformeres; Dronningensgate og Frydenlundgata. Gatene er sentrale ferdselsårer i byen og ligger på hver sin side av Kongensgate (E6) og jernbanen. Det har lenge vært snakk om at E6 skal ut av byen og at Kongensgate i den sammenheng kan gjennomgå en transformasjon, men det er en stor uvisshet om at det kommer til å skje. Ved å etablere ...
author2 Rynning, Maja Karoline
format Master Thesis
author Starup Sagfjord, Gabriel
spellingShingle Starup Sagfjord, Gabriel
Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
author_facet Starup Sagfjord, Gabriel
author_sort Starup Sagfjord, Gabriel
title Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
title_short Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
title_full Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
title_fullStr Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
title_full_unstemmed Etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
title_sort etablering av sykkelinfrastruktur i en bil-favoriserende by
publisher NTNU
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3099232
genre Narvik
Narvik
genre_facet Narvik
Narvik
op_relation no.ntnu:inspera:146714540:97358702
https://hdl.handle.net/11250/3099232
_version_ 1782336710685753344