Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions

Krevende marine operasjoner krever et høyt nivå av sikkerhet. Eksempler på slike operasjoner er offshore løfteoperasjoner fra flytende fartøy, landing av landgang på offshore vindstrukturer, helikopter landing, installasjon av undervannsutstyr, slep av større strukturer, og flere fartøy-til-fartøy o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hygen, Jan-Erik
Other Authors: Skjetne, Roger., Marley, Mathias.
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3095040
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3095040
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3095040 2023-11-05T03:39:53+01:00 Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions Hygen, Jan-Erik Skjetne, Roger. Marley, Mathias. 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3095040 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:140295966:34496134 https://hdl.handle.net/11250/3095040 Master thesis 2023 ftntnutrondheimi 2023-10-11T22:46:43Z Krevende marine operasjoner krever et høyt nivå av sikkerhet. Eksempler på slike operasjoner er offshore løfteoperasjoner fra flytende fartøy, landing av landgang på offshore vindstrukturer, helikopter landing, installasjon av undervannsutstyr, slep av større strukturer, og flere fartøy-til-fartøy operasjoner. Sanntids monitorering og prediksjon av omgivelsene er essensielt i planleggings- og gjennomføringsfasen av marine operasjoner, samt optimalisering av DP operasjoner og fartøy under overfart. Den mest utfordrende delen av miljøovervåking og prognostisering er sanntidsberegning og forutsigelse av bølgeinduserte fartøybevegelser. Å muliggjøre slik funksjonalitet vil være avgjørende som et beslutningsstøttesystem om bord. I denne master avhandlingen undersøkes to forskjellige sanntid deterministiske prediksjons algoritmer for prediksjon av bølgeindusert bevegelse. Den første metoden er basert på Fourier-transformasjon, der en faseoppløst rekonstruksjon av målt bølgefelt brukes til å forutsi bølgehevingen i rom og tid, og fra bølgehevingen finne bølgeinduserte bevegelser ved hjelp av respons transferfunksjoner. Den andre metoden er basert utelukkende på målt fartøysbevegelse og tilhørende autokorrelasjonsfunksjon for å prediktere fremtidige bevegelser. For å evaluere prediksjons metodene er det utviklet lav-hastighets simuleringsmodeller med 6 frihetesgrader for RV Gunnerus og modelskala fartøyet CS Arctic Drillship. Begge modellene er eksitert av første- og andreordens bølgelaster for å simulere fartøybevegelser. Den første modellen er en tilstandsrommodell formulering av Cummins ligning, og den andre en frekvensuavhengig manøvrerings modell. Resultatene fra denne oppgaven demonstrerer hvordan deterministisk respons prediksjon kan oppnås fra begge algoritmene, i tillegg til å diskutere algoritmenes begrensinger. Til slutt er det vist at simulerings platformen utviklet og publisert i dette prosjektet kan brukes for forskning og utvikling av nye kontroll og brukerstøttesystemer for marine applikasjoner. ... Master Thesis Arctic NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Krevende marine operasjoner krever et høyt nivå av sikkerhet. Eksempler på slike operasjoner er offshore løfteoperasjoner fra flytende fartøy, landing av landgang på offshore vindstrukturer, helikopter landing, installasjon av undervannsutstyr, slep av større strukturer, og flere fartøy-til-fartøy operasjoner. Sanntids monitorering og prediksjon av omgivelsene er essensielt i planleggings- og gjennomføringsfasen av marine operasjoner, samt optimalisering av DP operasjoner og fartøy under overfart. Den mest utfordrende delen av miljøovervåking og prognostisering er sanntidsberegning og forutsigelse av bølgeinduserte fartøybevegelser. Å muliggjøre slik funksjonalitet vil være avgjørende som et beslutningsstøttesystem om bord. I denne master avhandlingen undersøkes to forskjellige sanntid deterministiske prediksjons algoritmer for prediksjon av bølgeindusert bevegelse. Den første metoden er basert på Fourier-transformasjon, der en faseoppløst rekonstruksjon av målt bølgefelt brukes til å forutsi bølgehevingen i rom og tid, og fra bølgehevingen finne bølgeinduserte bevegelser ved hjelp av respons transferfunksjoner. Den andre metoden er basert utelukkende på målt fartøysbevegelse og tilhørende autokorrelasjonsfunksjon for å prediktere fremtidige bevegelser. For å evaluere prediksjons metodene er det utviklet lav-hastighets simuleringsmodeller med 6 frihetesgrader for RV Gunnerus og modelskala fartøyet CS Arctic Drillship. Begge modellene er eksitert av første- og andreordens bølgelaster for å simulere fartøybevegelser. Den første modellen er en tilstandsrommodell formulering av Cummins ligning, og den andre en frekvensuavhengig manøvrerings modell. Resultatene fra denne oppgaven demonstrerer hvordan deterministisk respons prediksjon kan oppnås fra begge algoritmene, i tillegg til å diskutere algoritmenes begrensinger. Til slutt er det vist at simulerings platformen utviklet og publisert i dette prosjektet kan brukes for forskning og utvikling av nye kontroll og brukerstøttesystemer for marine applikasjoner. ...
author2 Skjetne, Roger.
Marley, Mathias.
format Master Thesis
author Hygen, Jan-Erik
spellingShingle Hygen, Jan-Erik
Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
author_facet Hygen, Jan-Erik
author_sort Hygen, Jan-Erik
title Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
title_short Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
title_full Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
title_fullStr Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
title_full_unstemmed Deterministic Response Prediction of Wave-induced Vessel Motions
title_sort deterministic response prediction of wave-induced vessel motions
publisher NTNU
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3095040
genre Arctic
genre_facet Arctic
op_relation no.ntnu:inspera:140295966:34496134
https://hdl.handle.net/11250/3095040
_version_ 1781695807449202688