How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema

Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset mot en voksende bølge av nordlig, feministisk fiksjonsfilm, frontet av de fire filmene Sameblod (Kernell 2016), Anori (Jørgensen 2018), The Body Remembers When the World Broke Open (Hepburn og Tailfeathers 2019) og Restless River (Cousineau og Ivalu 2...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aure, Astrid
Other Authors: Leyda, Julia
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3077985
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3077985
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3077985 2023-07-30T04:06:38+02:00 How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema Aure, Astrid Leyda, Julia 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3077985 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:137202534:49986702 https://hdl.handle.net/11250/3077985 Master thesis 2023 ftntnutrondheimi 2023-07-12T22:46:05Z Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset mot en voksende bølge av nordlig, feministisk fiksjonsfilm, frontet av de fire filmene Sameblod (Kernell 2016), Anori (Jørgensen 2018), The Body Remembers When the World Broke Open (Hepburn og Tailfeathers 2019) og Restless River (Cousineau og Ivalu 2019). I en transnasjonal, komparativ filmanalyse, inspirert av interseksjonalitet og andre feministiske og post-koloniale konsepter, undersøker jeg kjønn og nordlig innfødthet slik det uttrykkes i disse filmene. Oppgaven bidrar til akademiske felter innenfor kjønns-, urfolks- og filmstudier ved å løfte fram urfolksfeminisme, nordlig urfolksfilm og representasjoner av kjønnet urfolksidentitet i samtidsfilm. Komponert som filmatiske joiker/sanger, skaper filmene en særegen stil som fletter orale urfolkstradisjoner med dokumentariske, men også fiksjonelle, vestlige filmkonvensjoner. Gjennom denne formen for narrasjon og estetikk framhever filmene hva det betyr å være kvinne og urfolk fra Nord i dag, at den kvinnelige urfolkskroppen er åsted for fysisk og psykisk vold, og hvilket potensial som finnes for mer mangfoldige og formbare urfolksidentiteter nå og i framtiden. Abstract The four female-helmed feature films Sami Blood (Kernell 2016), Anori (Jørgensen 2018), The Body Remembers When the World Broke Open (Hepburn and Tailfeathers 2019), and Restless River (Cousineau and Ivalu 2019) are forerunners in an emerging northern indigenous feminist fiction cinema, which this thesis seek to spotlight. Through a comparative, transnational film analysis guided by intersectionality and feminist post-colonial concepts, this thesis explores contemporary northern gender and indigeneity as articulated in these films. Thus, the text contributes to academic research on indigenous feminism, northern indigenous feature films, and the intersectionality of female indigeneity in the North as presented in contemporary cinema. Shaped as standout cinematic joiks/songs, the films constitute a storytelling practice that meshes indigenous oral ... Master Thesis sami NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Vold ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset mot en voksende bølge av nordlig, feministisk fiksjonsfilm, frontet av de fire filmene Sameblod (Kernell 2016), Anori (Jørgensen 2018), The Body Remembers When the World Broke Open (Hepburn og Tailfeathers 2019) og Restless River (Cousineau og Ivalu 2019). I en transnasjonal, komparativ filmanalyse, inspirert av interseksjonalitet og andre feministiske og post-koloniale konsepter, undersøker jeg kjønn og nordlig innfødthet slik det uttrykkes i disse filmene. Oppgaven bidrar til akademiske felter innenfor kjønns-, urfolks- og filmstudier ved å løfte fram urfolksfeminisme, nordlig urfolksfilm og representasjoner av kjønnet urfolksidentitet i samtidsfilm. Komponert som filmatiske joiker/sanger, skaper filmene en særegen stil som fletter orale urfolkstradisjoner med dokumentariske, men også fiksjonelle, vestlige filmkonvensjoner. Gjennom denne formen for narrasjon og estetikk framhever filmene hva det betyr å være kvinne og urfolk fra Nord i dag, at den kvinnelige urfolkskroppen er åsted for fysisk og psykisk vold, og hvilket potensial som finnes for mer mangfoldige og formbare urfolksidentiteter nå og i framtiden. Abstract The four female-helmed feature films Sami Blood (Kernell 2016), Anori (Jørgensen 2018), The Body Remembers When the World Broke Open (Hepburn and Tailfeathers 2019), and Restless River (Cousineau and Ivalu 2019) are forerunners in an emerging northern indigenous feminist fiction cinema, which this thesis seek to spotlight. Through a comparative, transnational film analysis guided by intersectionality and feminist post-colonial concepts, this thesis explores contemporary northern gender and indigeneity as articulated in these films. Thus, the text contributes to academic research on indigenous feminism, northern indigenous feature films, and the intersectionality of female indigeneity in the North as presented in contemporary cinema. Shaped as standout cinematic joiks/songs, the films constitute a storytelling practice that meshes indigenous oral ...
author2 Leyda, Julia
format Master Thesis
author Aure, Astrid
spellingShingle Aure, Astrid
How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
author_facet Aure, Astrid
author_sort Aure, Astrid
title How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
title_short How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
title_full How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
title_fullStr How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
title_full_unstemmed How a Turntable Breaks the Silence Female Indigeneity in an Emerging Northern Indigenous Feminist Cinema
title_sort how a turntable breaks the silence female indigeneity in an emerging northern indigenous feminist cinema
publisher NTNU
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3077985
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
geographic Finnes
Vold
geographic_facet Finnes
Vold
genre sami
genre_facet sami
op_relation no.ntnu:inspera:137202534:49986702
https://hdl.handle.net/11250/3077985
_version_ 1772819423748423680