Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | unknown |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521 2023-05-15T18:08:15+02:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Berthelin, Signe Rix 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 mis unknown Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . urn:issn:2535-8219 https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 cristin:1966760 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 22 15 Acta Didactica Norden (ADNO) 1 Journal article Peer reviewed 2021 ftntnutrondheimi https://doi.org/10.5617/adno.8218 2023-03-01T23:43:52Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion Article in Journal/Newspaper saami samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
unknown |
description |
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Berthelin, Signe Rix |
spellingShingle |
Berthelin, Signe Rix Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
author_facet |
Berthelin, Signe Rix |
author_sort |
Berthelin, Signe Rix |
title |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_short |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_fullStr |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full_unstemmed |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_sort |
samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
long_lat |
ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) |
geographic |
Johansen Sollid |
geographic_facet |
Johansen Sollid |
genre |
saami samisk |
genre_facet |
saami samisk |
op_source |
22 15 Acta Didactica Norden (ADNO) 1 |
op_relation |
Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . urn:issn:2535-8219 https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 cristin:1966760 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
container_title |
Acta Didactica Norden |
container_volume |
15 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766180522445242368 |