Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | unknown |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
_version_ | 1832477768451883008 |
---|---|
author | Berthelin, Signe Rix |
author_facet | Berthelin, Signe Rix |
author_sort | Berthelin, Signe Rix |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
container_issue | 1 |
container_title | Acta Didactica Norden |
container_volume | 15 |
description | Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | saami samisk |
genre_facet | saami samisk |
geographic | Johansen Sollid |
geographic_facet | Johansen Sollid |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521 |
institution | Open Polar |
language | unknown |
long_lat | ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_doi | https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
op_relation | Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 cristin:1966760 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_source | 22 15 Acta Didactica Norden (ADNO) 1 |
publishDate | 2021 |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521 2025-05-18T14:06:42+00:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Berthelin, Signe Rix 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 mis unknown Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 cristin:1966760 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no 22 15 Acta Didactica Norden (ADNO) 1 Journal article Peer reviewed 2021 ftntnutrondheimi https://doi.org/10.5617/adno.8218 2025-04-23T04:50:44Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion Article in Journal/Newspaper saami samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1 |
spellingShingle | Berthelin, Signe Rix Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_fullStr | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full_unstemmed | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_short | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_sort | samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
url | https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 |