Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse

Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Author: Berthelin, Signe Rix
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3053521
https://doi.org/10.5617/adno.8218
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3053521 2023-05-15T18:08:15+02:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Berthelin, Signe Rix 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 mis unknown Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . urn:issn:2535-8219 https://hdl.handle.net/11250/3053521 https://doi.org/10.5617/adno.8218 cristin:1966760 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 22 15 Acta Didactica Norden (ADNO) 1 Journal article Peer reviewed 2021 ftntnutrondheimi https://doi.org/10.5617/adno.8218 2023-03-01T23:43:52Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdan­ningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærer­utdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammen­henger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion Article in Journal/Newspaper saami samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language unknown
description Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdan­ningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærer­utdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammen­henger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Saami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experience Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse publishedVersion
format Article in Journal/Newspaper
author Berthelin, Signe Rix
spellingShingle Berthelin, Signe Rix
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
author_facet Berthelin, Signe Rix
author_sort Berthelin, Signe Rix
title Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_short Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_full Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_fullStr Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_full_unstemmed Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_sort samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/3053521
https://doi.org/10.5617/adno.8218
long_lat ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544)
ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363)
geographic Johansen
Sollid
geographic_facet Johansen
Sollid
genre saami
samisk
genre_facet saami
samisk
op_source 22
15
Acta Didactica Norden (ADNO)
1
op_relation Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), .
urn:issn:2535-8219
https://hdl.handle.net/11250/3053521
https://doi.org/10.5617/adno.8218
cristin:1966760
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.8218
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 15
container_issue 1
_version_ 1766180522445242368